لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 پیشواز فصل بهار  و سنت های قدیم  ساوه *


این روزها در شهر ساوه ، شور و نشاط خاصی حكمفرماست و همه چیز در حال تغییر و نو شدن و تازگی است. مردم ساوه از ابتدای ماه اسفند، با خانه تكانی و نظافت منازل خود به استقبال عید نوروز كه در میان آنان سابقه ای چند هزار ساله دارد، می روند

آنان با پخت و تهیه انواع شیرینیهای سنتی ( نون قندی ،نون ماستی ، نون گُل ، روح افزا ) و آجیل ویژه عید ، برای پذیرایی از مهمانان نوروز آماده می شوند مردم این منطقه سپس با باور اینكه پوشیدن لباس نو در زمان حلول سال نو باعث فراوانی رزق و روزی حلال در طول سال می شود به خرید پوشاك نو و رفع نیازمندیهای خود می پردازند

سبزی پلو با ماهی یا زرشك پلو با مرغ اغلب غذای خانواده های ساوه ای در شب تحویل سال نو است بانوان و دختران جوان این دیار چند ساعتی قبل از تحویل سال نو، سفره هفت سین را می چینند و می آرایند مردم این شهر، پس از تحویل سال نو به زیارت امامزادگان سید اسحاق(ع) و سید علی اصغر(ع) و اهل قبور می روند و پس از آن دید و بازدید عید نوروز و سال نو آغاز می شود

یكی از مراسم زیبای نوروز در ساوه این است كه در روز عید نوروز تازه دامادها به نو عروسان عیدی ویژه ای هدیه می دهند از دیگر آداب و رسوم نوروز در شهر ساوه 'مراسم نوعید' است كه در این روز خویشاوندان و دوستان برای ادای احترام به خانه صاحبان عزا می روند و برای تازه در گذشته فاتحه می خوانند
.
قدیمتر ها در ایام نوروز بسیاری از بازیها و ورزشهای سنتی نیز انجام می شد مراسم سیزده به در نیز از دیگر آداب مردم این دیار است كه در روز سیزدهم نوروز برگزار می شود مردم سبزه های نوروزی را در روز سیزده به در ،با خود به دامان طبیعت می برند و در آب روان می اندازند تا ناپاكی و پلشتی را بشوید و ببرد.در شهر ساوه شب قبل از عید نوروز مراسم « کوزه انداختن » توسط زنان انجام می شود. در‌این شب زنانی که نذری داشته نیت کرده و اسمشان را روی کاغذ نوشته و داخل« بیستو (کوزه سفالی) می اندازند. گاهی به جای اسمشان سکه ،انگشتر و یا چیز دیگر برای نشان داخل آن انداخته و آنگاه صبح روز بعد یک نفر زن مورد قبول و اعتماد در حالی که دعای می خواند، هریک از نشانه‌ها را بیرون آورده و بدین ترتیب هرکس به نیتش می رسد.‌این رسم نشان دهنده فرهنگ خاص غالب بر شهرساوه بوده و اعتقاد مردم به دعا برای برآورده شدن حاجات خود را نشان می دهد .

 البته امروزه‌ این مراسم کمرنگ تر شده، زیرا اعتقاد و باورهای مردم نیز تغییر کرده و بیشتر مردم سعی می کنند علمی بیندیشند و از خرافات دوری کنند.‌این امر حتی اعتماد مردم نسبت یه یکدیگر را نیز نشان می داده است 

یکی از دیگر مراسم موجود در ساوه هنگام تحویل سال اینگونه بوده است که مردم داخل‌ آینه را نگاه می کنند تا ببینند سال به چه حیوانی عوض می شود . آنها معتقد بودند در لحظه تحویل سال تمامی حیوانات از داخل‌ آینه عبور می کند ، هر حیوانی که بیاستتد و آنها را نگاه کند سال به نام همان حیوان است .این اعتقاد و باور در میان مردم ساوه نشانگر آن است که مردم در فرهنگ قدیم خود به حیوانات احترام بسیار زیاد گذاشته و برایشان اهمیت داشته است

 
* نوروزتان پیشاپیش مبارک*