لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

سنت جلوگیری از نزاع در ایل شاهسون بغدادی 

( حرمت قرآن و نان و شال سید و یاغلیق در میان شاهسونها ) 

اگر فی مابین دو خانواده یا دو تیره یا طایفه اختلاف شدیدی  در می گرفت و احتمال دعوای شدید می رفت  ، یک میانجی به همراه یک یا دو نفر قرآن یا نان داخل یک مجمعه می گذاشت و به سوی طرفین متخاصم می رفت و معمولا به سمت گروهی که قویتر یا تعداد افرادشان زیاد بود می رفت و آنان را به قرآن یا نان قسم می داد ( سیزیی آند وئریرم بو قرآن کی محمدین دوشوندن گلیب  یا بو چورگین حورمتینه بو داوادان گئچین ) که از دشمنی و دعوا دست بردارند .

دو حالت داشت اکثرا طرفی که قرآن یا نان به سمتشان رفته بود قبول می کردند و در موارد نادر گروه یا طایفخ ای از دعوا نکردن انصراف نمی دادند . ولی جالب است بدانیم طرفی که قسم قرآن و نان را رد می کرد شکستش با وجود تعداد زیاد افراد و قدرت حتمی بود .

در مواردی این کار را یک سید انجام می داد او شال خود را از کمر باز می کرد و به همراه یک ریش سفید به میان دو طایفه می رفت و شال خود را میان آن دو متخاصم پهن می کرد و معمولا دو طرف گذشت می کردند .

در موارد بسیار شدید یک زن گیس سفید 
یاغلیق خود را از سر باز می کرد و آن را در مجمعه قرار می داد و به سمت طرفین متخاصم می رفت و آنان را به یاغلیق خود قسم می داد ( سیزیی آند وئریرم بو یاغلیغین حورمتینه داوادان ال چکین ) یک مورد هم گزارش نشده است که زن گیس سفیدی به میان دو طرف متخاصم برود و دعوا ادامه پیدا کند .

اگر یک طرف دعوا ضعیف بود یکی از زنان گیس سفید یاغلیق بر می داشت و به کمک خواهی نزد دیگر شاهسونها می رفت و کمک می خواست و آن طرف به حرمت یاغلیق به کمک می آمد.

در مورد اخیر چون طایفه سومی نبود که وساطت کند و درگیری نیز حتمی بود این کار صورت می گرفت چون میانجی باید از طایفه ثالثی باشد .

نوشته ابوالفضل فردوسی ( عارف ) 
به نقل از اصغر فردوسی ۶۷ ساله و حسین فردوسی ۵۷ ساله

سایت ایل شاهسون 
rhfz_photo_2017-01-13_19-11-01
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید 
تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام





نوع مطلب :
برچسب ها : فرهنگ ایل شاهسون، تاریخ ایل شاهسون، ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی، شاهسون، شاهسون ساوه، شاهسون قم،
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 20 فروردین 1397
admin blog
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر