تبلیغات
ایل شاهسون - مطالب بهمن 1395 لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
ای ائللر

آدام اوغلو دوز اوتورا، دوز دورا 
حقیقت کورپوسون کئچه ،آی ائللر
نامردین الیندن شربت آلمایا 
مرد الیندن زهر ایچه، آی ائللر


ائله سی وار یاخشی -پیسی آنلامیر 
آتا نا اهل ائوالادینی دانلامیر 
خوروز داها وعده سینده بانلامیر 
بانلایایدی تزه بچه ای ائللر 


ظالیم فلک دارا چکسه دیلیمدن 
اینانمیشام قورخمارام من اءولومدن 
اءولنه دک بو سوز دوشمز دیلیمدن 
اینسان یاخشی -یامان  سئچه ای ائللر


زامان چاشیب ایله دءونوب بیر ایلیم 
تاپیلمادی بءول دردیمه درمانیم 
موغان اوغلو دئیر :کلسین لوقمانیم 
جوان عمروم گئتدی هئچه، آی ائللر 

بختیار علیمرادی "موغان اوغلو"(شاهسون)





نوع مطلب :
برچسب ها : بختیار علیمرادی، موغان اوغلو، آدام اوغلو، ظالیم فلک، تاپیلمادی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 30 بهمن 1395
admin blog
کلمه اینال در کتابهای تاریخ و تراجم به شکلهای مختلف ضبط شده است: یَنال (محمدبن منور، 126؛ ابن فندق، 72؛ حسینی، 17؛ نیشابوری، 18-19؛ ابوالرجاء قمی، 268؛ بُنداری، 15، 18؛ منهاج سراج، 249؛ مستوفی، 353)، اِینال (خطیب بغدادی، 9/400؛ یاقوت، 1/412)، نیال (ابن الوردی، 1/527؛ ابن خلدون، 4/569)، ینّال، با نون مشدد (ابن اثیر، 9/529-646)، نَبال (باخرزی، 1/288؛ غفاری، 168) و تبال (سیوطی، 418). بعضی از مورخان مانند ابوالفداء (2/168، 176) و راوندی (صص 104، 107) دو گونۀ اینال و ینال، و ابن کثیر (12/56، 59) دو شکل ینال و نیال را آورده‌اند. اقبال به نقل از هوتسما، مستشرق هلندی، می‌نویسد که از میان این وجوه مختلف، اینال صحیح و معنای آن به ترکی «سردار قبیله» است (ص 104، حاشیۀ 3)  در لغت نامه ی ده خدا به معانی زیر آمده است: ولی عهد. نایب‌السلطنه. هر رئیسى از رؤساى تورک را اعم از سلاطین و دهقانان ینالى است. (مفاتیح). لقبى از القاب امراء تورک، تورک.... ابراهیم اینال/و یا/ ابراهیم یِنال: برادر ناتنی نخستین پادشاه سلجوقی،( طغرل بیک )و هچنین فرزند یوسف اینال و نوه ی موسی یبغو و نتیجه ی سلجوق، در ابتدای دولت سلجوقی به برادرش خدمت می کرد و مسئول بسیاری از فتوحات اولیه ی سلاجقه بود و همچنین ابراهیم اینال در راس اغوز های به اسم اینالی قرار داشت (بخشی از ترکمن های سلجوقی به نام ایناللی ها شناخته شدن احتمالا چون این گروه تحت فرمان ابراهیم اینال قرار داشتند بع این نام نامیده شدند)
 اما به سال 450 هجری قمری در همدان علم طغیان برافراشت و طغرل بر سر او تاخته سپاه او به پراکند و ابراهیم به ری گریخت و در آخر طغرل بر او دست یافته او را به کُشت. یکی از معانی «ینال» در تورکی ولی عهدِ جبّویَه، پادشاه غزها، است. «هر رئیسی از رؤسای تورک یا پادشاهی یا دهقانی دارای ینال یعنی ولی عهد بوده است» (خوارزمی، 120). گویا به اعتبار سن یا مقام و اهمیت، ینال ها به کوچک و بزرگ تقسیم می‌شده‌اند، چنان که ابن فضلان به ملاقات خود با یکی از رؤسای غز که به «کیچیک ینال // کوچک ینال // ینال الصغیر» معروف بوده اشاره می‌کند (صص 73، 130، حاشیه). وی هرجا از پادشاهان و سران غزها سخن به میان می‌آورد به ذکر القاب آنان مانند یبغو، طرخان و ینال اکتفا می‌کند (همو، 77) و این می‌تواند دلیل دیگری باشد که ینال نه اسم کسی، بلکه یکی از القاب تورک های اغز بوده است. این کلمه در ادب فارسی نیز در ردیف القابی چون سلطان، امیر، و تِگین که همه نمادی از مقام های عالی است، به کار رفته است.... یوسف به اعتبار آن که فرزند موسی یبغو بوده به ینال، یعنی ولی عهد موسی، شهرت یافته و تدریجن این لقب جای گزین نام اصلی او شده است. بنابراین، ابراهیم (بن) ینال یعنی ابراهیم فرزند یوسفِ ینال. پس از چندی، ینال کم‌کم به عنوان نام اصلی پدر ابراهیم تصور و در تاریخ ثبت شده است.
ریشه طائفه اینانلو شاهسون





نوع مطلب :
برچسب ها : معنی کلمه اینال، طائفه اینانلو شاهسون، ابراهیم اینال، ترکمن های سلجوقی، کیچیک ینال، کوچک ینال، ینال الصغیر،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 30 بهمن 1395
admin blog
لباس آقای بهادری، لباس محلی آذربایجان است/ لباس اصلی اورمیه در موزه نیز همین است.

مصاحبه: محمد عبدالعلی‌زاده


در پی انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه، "لباس آقای بهادری که در صحن علنی مجلس آن را بر تن کرده و نطق نموده، متعلق به آذربایجان نیست"!! خانم رقیه غفاری، از خیاطان بنام لباسهای محلی آذربایجانی، مدیر خیاطی "اورموآنا" و خیاط لباس دکتر بهادری گفت:
لباس آقای بهادری را با الگو برداری از لباس پدربزرگ آقای حمید شافعی، از فعالان فرهنگی آذربایجان دوخته‌ایم.


فقط چون آقای بهادری خودشان یقه ساده را ترجیح دادند، ما یقه لباس را ساده برداشتیم.
یقه لباس آذربایجانی در سه فرم است؛ یکی یقه ۳سانت، یکی یقه هفت و دیگری هم شبیه ۳سانت است با این تفاوت که روی آن دوخت می‌روند و اصطلاحا در ترکی به آن سریما گفته می‌شود/ ولی همانطور که گفتم، ما بنابه صلاحدید و انتخاب آقای بهادری، یقه لباس را کمی ساده برداشتیم.

چین پایین تنه لباس نیز دو مدل است که یکی پلیسه و دیگری چین سوزنی است/ انتخاب نوع پایین تنه و حتی تعداد چین‌ها در فرم چین سوزنی، بسته به موقعیت افراد، فرق دارد.

البته ناگفته نماند یقه لباس نیز با الگو برداری از یقه لباس ستارخان دوخته شده و حتی کلاه آقای بهادری نیز دقیقا عین کلاه ستارخان است که اصطلاحا به آن "پاپاخ" گفته می‌شود.

ما حتی محض اطمینان و محکم کاری، لباس پدربزرگ آقای شافعی را که از زمان مشروطه مانده بود، از نزدیک دیدیم/ این لباس هم اکنون در محل کار آقای حمید شافعی موجود است.
لباس اصلی آذربایجان که آن را در تبریز و زنجان هم می‌پوشند، همین است که برای آقای بهادری دوخته‌ایم و با آن در صحن مجلس نطق نموده‌اند./ این لباس پس از تصویب، در موزه اورمیه هم قرار گرفته است.

گفتنی است لباسی را که برای دکتر بهادری دوخته‌ایم، مسئول مردم‌شناسی موزه اورمیه نیز  تایید کرده اند.





نوع مطلب :
برچسب ها : محمد عبدالعلی‌زاده، لباس آقای بهادری، لباس محلی آذربایجان، خانم رقیه غفاری، مدیر خیاطی اورموآنا، پاپاخ چیست، کلاه ستارخان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 30 بهمن 1395
admin blog
سلام بر شاهسون های گرامی در سراسر کشور


یک NGO ترک زبان در تبریز اقدام به طراحی تقویم سال 96 ب زبان ترکی کرده و هر ماه را ب یک ایل اختصاص داده است.

*برگ چهارم تقویم و ماه تیر به ایل بزرگ شاهسون تعلق گرفته است*

این موسسه فقط هزینه چاپ تقویم را از متقاضیان میگیرد.

*تقویم 12 برگA3 از جنس گلاسه 5000 تومان*

در صورتی که اعضای ایل شاهسون این تقویم را میخواهند لطفا یک یا چند نفر نماینده شوند و سفارش تقویم بگیرند تا تعداد مشخص شده و پول را واریز کنیم.

اگر هم در گروه افرادی داریم ک تمایل به سفارش تعداد زیادی تقویم دارند ، تعداد مورد نیاز را اعلام کنند.

این تقویم بین تمام قبایل ترک زبان ایران پخش میشود.


*زنده باد ایل بزرگ شاهسون*

photo_2017-02-18_09-07-25

تقویم ترک





نوع مطلب :
برچسب ها : ایل بزرگ شاهسون، تقویم ترکی، میترا شاهسون، تقویم شاهسون، تقویم ترکی سال 96،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 30 بهمن 1395
admin blog

شاه عباس دوره سینین کاروان سراسی هجیب کندینده...
گؤندرن کلوند طایفاسینین زغل تیره سیندن محسن کیومرثی

 

photo_2017-02-18_09-02-33





نوع مطلب :
برچسب ها : شاه عباس، کاروان شاه عباسی هجیب، محسن کیومرثی، طایفه کلوند، شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون،
لینک های مرتبط : اخبار، ایل شاهسون،

       نظرات
شنبه 30 بهمن 1395
admin blog
عزیز یؤلداشلار بیر ..حکت..

ائله اوجور کی قدیم کی لردن ائشیدیبیگ کندلر ده  ییغیشیب بیر نفر آق سققل باسواد و قرآن اوخویان گئتیریر میشله وبیر ماهیانه اونا وئریرمیشله هم اوشاقلارا درس وئره هم مسایل مذهبی ناماز  شککیات و کنده ائلجه بیلن اولا

گونله رین بیر گونونده بیر موللا نین بیر کنده ایلی باش اولوبموش وگئدیرمش اوز دیارینا  چاتار بیر گئدیک اوسته باخار باش آشاغی گؤرر بیر سرسبز کند دره نین تهینده آباد خوش آب و هوا خلاصه گئچمه لی دویول  اوتورار گئدیگین باشیندا الین قویار چه نه سی آلتدا گئدر نقشه یه  بیر دن باخار گؤرر نئچه نفر  اپیره میش قوجا کیشی او آشا قادا دام کؤلگه سینده چوبوق چکیلله  گئدر اولارین یاننا دئیر سلام علیکم ماشا ءالله نه قشنگ کندیز واز فقط او بیردنه بؤیوک قیه خاراب ائله ییب اگر او دیقیر لانا گله آشاقی کند آدامی نین یاریسین قیراجاق من باشاررام دوعاینان اؤ نو یئر به یئر ائله یم ......
خلاصه نه باشیز آغریدیم اوزونو اوکنده یئر ائلر وبئش آی بؤر یئیر بؤر دولانار وبیر گون دئیه ر  کتابا باخیبام آیین یئد دیسینده قمر در عقرب دویو  هر ائوده کیننیر وار ییغیشدیرین انشاءالله قیه نی یئر به یئر ائیله یگ .......
عزیز یؤلداشلار بیر ..حکت..

ائله اوجور کی قدیم کی لردن ائشیدیبیگ کندلر ده  ییغیشیب بیر نفر آق سققل باسواد و قرآن اوخویان گئتیریر میشله وبیر ماهیانه اونا وئریرمیشله هم اوشاقلارا درس وئره هم مسایل مذهبی ناماز  شککیات و کنده ائلجه بیلن اولا

گونله رین بیر گونونده بیر موللا نین بیر کنده ایلی باش اولوبموش وگئدیرمش اوز دیارینا  چاتار بیر گئدیک اوسته باخار باش آشاغی گؤرر بیر سرسبز کند دره نین تهینده آباد خوش آب و هوا خلاصه گئچمه لی دویول  اوتورار گئدیگین باشیندا الین قویار چه نه سی آلتدا گئدر نقشه یه  بیر دن باخار گؤرر نئچه نفر  اپیره میش قوجا کیشی او آشا قادا دام کؤلگه سینده چوبوق چکیلله  گئدر اولارین یاننا دئیر سلام علیکم ماشا ءالله نه قشنگ کندیز واز فقط او بیردنه بؤیوک قیه خاراب ائله ییب اگر او دیقیر لانا گله آشاقی کند آدامی نین یاریسین قیراجاق من باشاررام دوعاینان اؤ نو یئر به یئر ائله یم ......
خلاصه نه باشیز آغریدیم اوزونو اوکنده یئر ائلر وبئش آی بؤر یئیر بؤر دولانار وبیر گون دئیه ر  کتابا باخیبام آیین یئد دیسینده قمر در عقرب دویو  هر ائوده کیننیر وار ییغیشدیرین انشاءالله قیه نی یئر به یئر ائیله یگ .......

گون اورتادان قاباق دستور وئردی خالق تامام ییغیلدی  اورا و کیندیر لری دویوننه دیله بیر بیرنه  ایککی دور دولادی قیه نین دورونا  وایککی اوجون آلدی اوز الینه  وسالدی چیینی نه وباشلا دی  انا انزلنا اؤخوماغا  وبیردن یاعلی قاوزایین  کندین آدامی هرنه گوجلری واری دی  خرجه وئردیله  گؤردوله خیرا هئچ باشا گلن ایش دویو  بوهالدا موللا اوتوردو یئره وا ویردی باشینا دئدی من نه کول تؤکوم باشیما  سیز قاوزادا بیلمیریز قویاییز منیم چیینیم اوسته تا آپارام  اویانی.......
گون اورتادان قاباق دستور وئردی خالق تامام ییغیلدی  اورا و کیندیر لری دویوننه دیله بیر بیرنه  ایککی دور دولادی قیه نین دورونا  وایککی اوجون آلدی اوز الینه  وسالدی چیینی نه وباشلا دی  انا انزلنا اؤخوماغا  وبیردن یاعلی قاوزایین  کندین آدامی هرنه گوجلری واری دی  خرجه وئردیله  گؤردوله خیرا هئچ باشا گلن ایش دویو  بوهالدا موللا اوتوردو یئره وا ویردی باشینا دئدی من نه کول تؤکوم باشیما  سیز قاوزادا بیلمیریز قویاییز منیم چیینیم اوسته تا آپارام  اویانی.......




نوع مطلب :
برچسب ها : عزیز یؤلداشلار، شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی، ایل شاهسون، شاهسون های فارس،
لینک های مرتبط : خبر،

       نظرات
شنبه 30 بهمن 1395
admin blog

روستای انجیلاوند 

انجیلاوند سفلی (سرباغ ) روستایی است در 25کیلومتری شرق ساوه

photo_2017-02-06_20-36-03

photo_2017-02-06_20-35-54

photo_2017-02-06_20-36-15

انجیلاوند سفلی (سرباغ ) روستایی است در 25کیلومتری شرق ساوه که اهالی آن به زبان ترکی تکلم می‌کنند و از عشایر طایفه شاهسون  طایفه یارجانولو هستند. ییلاق آنها در بخش جنوبی روستا قرق تپه  نزدیک روستای قلعه عبدالله خان والی بوده است در این روستا اکنون 15خانوار سکونت دارند که قبل از انقلاب  حدود 200خانوار بوده است اکثرا به علت نبود راهای مناسب وکمبود امکانات به شهرهای قم و ساوه محاجرت کرده اند در نزدیکی این روستا امامزاده ای به نام بی بی مریم از نوادگان امام موسی کاظم قراردارد

امامزاده بی بی مریم ساوه


. در دوره رونق، انجیلاوند روستایی با مزارع سرسبز و باغات آباد بود. این آبادانی به خاطر وجود نهر آب از انشعابات رودخانه قره چای بود. اما متأسفانه حدوداً از سال ۱۳۶۸ به بعد به واسطه تصمیمات وسیاستهای غلط در جهت احداث سد الغدیر این انشعاب قطع شد وحق آبه‌ای که انجیلاوند داشت نیز نادیده گرفته شد. لذا از اینجا بود که به دلیل خشک شدن نهر آبادی، سیل مهاجرت اهالی روستا به شهرهای اطراف شروع شد به حدی که جمعیت آن از حدود ۲۰۰ خانوار- الان به ۵ الی15 خانوار رسیده است. این روستا از غرب با "انجیلاوند علیا" از شرق با روستای "احمد اباد شاشگرد وفتح اباد" از جنوب "قلعه عبدالله خان" و از شمال با "ایستگاه راه آهن انجیلاوند" مجاور است. اهالی این روستا را طایفه یارجانلو تشکیل می‌دهند.

درفرهنگ دهخدا نیز چنین آمده: انجیلاوند -دهی است از ساوهٔ جبل و آنرا انجیل بن نوذر بنا کرده است و چون او بدین موضع فرود آمده است این موضع بیشه‌ای بوده است پر از درخت انجیر بدان موضع این دیه بنا کرده است و انجیلاوند نام نهاده. (از تاریخ قم ص ۸۵) در فرهنگ جغرافیایی دو ده بدین نام بشرح زیر آمده: انجیل آوند علیا که دهی است از بخش مرکزی شهرستان ساوه. آب آن از رودخانهٔ قره چای و محصول آن غلات، پنبه، چغندرقند و زیره است. انجیل آوند سفلی که دهی است از بخش مرکزی شهرستان ساوه آب آن از رودخانهٔ قره چای و محصول آن بنشن، پنبه و چغندرقند است.(فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۱۱)

مسجد حضرت ابولفضل انجیلاوند 

مسجد انجیلاوند سفلی واقع در غرب روستا میباشد این مسجد قبلا به صورت خشت وگلی بوده که براثر بارندگی های شدید ازبین رفته بود که در سال 95 با همت آقایان حاج مهدی اسکندری و عباس امیدی و جعفرکزازی جانباز جنگ تحمیلی  و اهالی محترم روستا بازسازی شد

photo_2017-02-06_20-43-24

شهدای روستای انجیلاوند سفلی 

روستای انجیلاوند در دوران جنگ تحمیلی 4شهید تقدیم میهن اسلامی کرد که شهدای عزیز این روستا عبارت اند از :پاسدار شهیدسلیمان دلاور -تکاورشهید حسن یوسفی فرد -سرباز شهید کریم صحرایی و سرباز شهید محمد دریایی

تدوین:حجت فاتح 

فرستنده عکس :جانباز جنگ تحمیلی سرهنگ پاسدار جعفر کزازی 

تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام





نوع مطلب :
برچسب ها : روستای انجیلاوند سلفی، تکاورشهید حسن یوسفی فرد، امامزاده ای به نام بی بی مریم از نوادگان امام موسی کاظم، شاهسون، معرفی روستاهای ساوه،
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 18 بهمن 1395
admin blog

معراج نامه استاد حکیم تیلیم خان به روایت آشیق گونش

معراج نامه استاد حکیم تیلیم خان به روایت آشیق گونش

معراج نامه استاد حکیم تیلیم خان به روایت آشیق گونش

مرغئیلے حکیم تیلیم خانین شئعرلری آراسیندا مئعراج نامه آدینا بیرشئعرے گونش ایلے ۱۳۷۱نجے ده استریوشباهنگ قوم دا ۲ کاسئت اوخوموشام .
الیف حؤکم اولدو گلدے زمینه
میمیدےجیمےنن گئتدےسمایه
ح حیدریدےاصلان کیمےیئریدے
یولومسدودائتدےاوُل مصطفایـه

الیف ایسم ـ رحمان ،ت تاج ـ حیدر
ب بوراقدے سوار اولدے پیغمبر
ث ثناے حقدیر دیلیمده ازبــر
گئجه گوندوزشوکرائیلرم خودایه

عـزم مئعراج ائتدےرسول ـ ثانے
سیّدالمرسلین حقّین میهمانـے
اوُ مکاندا گؤردو شیر یـزدانــے
انگشترین وئــردے اسد الله

نئچه نئچه حجابلاردان سؤووشدو
تااحمــدین یـولـو جنّتــه دوشدو
دولانیب سئیرائتدےباغ ــ بهشتے
ال اوزاتـدو بیربـوداغـدا آلمایـه

شیطان فریب وئردےیئدےبوغدانے
چیخارتـدےجنّتدن صفــے الله نـے
سورا مونس وئـردےاونا حــوّانــــے
آدمے دیــراول گلــــــدے دونیایــه

وارابیلمَــم ارکانونا ، کانـــونــا
هئچ کس بـلد اولمازحقّ مکانونا
عطا ائتدےاوُرسولون شأنـو نــا
آلتےمین آلتےیوزآتمیش آلتےآیه

گاو و آب و مایا زمین آسمان
عرش وکرسو لوح وقلم لامکان
کلّ حورےملک الحان خوشخوان
تمام ذکر ائیلل لرقدیــر آللاهه

داوود ـ سولیمان شهنشه خوب
چکدیگےجفایه صبر ائتدےایّوب
آغلایا آغلایا کـوراولـدو یعقـوب
فرزند ـ عزیزین سالدولار چاهـه

زیندانـدا چــورودو یوسیفین جانے
نوحون کشتےسےده اولدوطوفانے
اؤلـدور دولـر ذکـریـا و یحیــانــے
یـونس ندن اؤزون سالـدےدریایه

موسےٰنبےطورقیبله سےگز رے
عیسےٰ اولــدو آسمــاتا سفـرے
خلیل تا تاپمادےسنگ ـ حـجرے
کعبه ـ بئیت الله توتمــادے پایه

ابراهیمـا آتیش اولدو گولستان
اسماعیل جان دریغ ائتمه دےدوستدان
حقّین کــرمیندن دئییــم بیـرداستان
قـوچ و فوربان گلـدے ذبیح اللّهه

واختے کےرحلت ائیلـه دےپیغمبر
زهرانین پهلےسین سیندیردےعُمر
بَلنَـدے آلقــانـه محــراب و منبـر
چـوخ ستملر اولـدو ولــے اللاهـه

گؤیلوم قبول ائتمز نامردمالینے
دولانسا تاپار هرکیم اؤزاوستادینے
عالــم ذرّاتـدا پنج تن آدینے
حؤکم اولدو یازدیلارعرشاعلایه

بارالهے قسمت ائیله سن منه
گؤیلوم انتظاردےتا مهدےگلـه
زهـرباده سےنصیب اولدوحسنه
حسین عازم اولـدو اوُ نئینوایـــه

تمام هجران لاردان واردےسوراغیم
سینمده سیزیللاردوگـونـومداغیــم
آرتـوخ اولــدودرد ـ غــم وفراغــیم
یئتیشدےماتـم ـ کرب و بلایــــه

عـزم جـهادائتدےمیرعلمدار
داغیتدےلشگرےائتدےتارومار
فرات شطّین توتوب یَل ـ پروقار
تشنه شهیداولـدو باخ بیروفایــه

قاسیم آتےمیندےشاه ـ تشنه لب
مظلـــوم کـربـلا امـام ــ عــرب
داماد جاوان اؤلدوقان آغلارزینب
گلینےحجلــه ده گیـردےقـرایه

یاربّ نئیلمیشدےاوُطفل ــ صغیر
اوُنون حَلقے اولدو نیشانه ے تیر
اکبرشهیـداولـدو به ضرب ـ شمشیر
بــوخبـر یئتیشدے اُم الیــلایــه

بیر ـ بیرشهید اولدو هفتاد ودوتن
نه کافور،وار نـه غسـل نه سدر وکفن
شاه اوچـون قالمادےبیراهل ـ وطن
وصییت ائیلـــه دے اوُ ذؤالجناحـه

زینب چوخ گرفتاراولـدوهجرانه
تمام جاوانلارے غرق اولدو قانه
اوزمان کے حسین گلدے مئیدانه
اهل ـ حــرم ال گـؤتوردو دوعـایـه

گئیدےزرهینے گــؤتـوردو سِپر
بئلینه باغلادے خنجر ـ دو سـر
وارداولدو مئیدانا شاه ـ بےلشگر
ضرب شصت گؤستردےاوُ رزمگاهه

داغیتدے لشگرےائتدے تارومار
قیردے خارجےدن نئچــه بیشمار
هاتف دن سس گلدےکےاےشهسوار
عجب شفیع اولـدون روز جــزایـه

دعوادان ال چکدے شه غرقه خون
اوخو دواناّلله انّا الیـه راجـعــون
حؤکم ائتدےلشگره بن سعددون
حمله ائیله دیلراوبینوایــه

بیریسے اوخ آتدےبیریسے شمشیر
سینه سین ائتدیلر نشانه ے تیر
دوشدو ذوالجناحدان شهنشه پیر
جیسمے یکسان اولدو خاک ـ بلایه

مئیدانا گلمیشدےبیرکفرکافر
دئیردے حسینے ائیلرم بے سر
چکدےخنجرینےشمر ـ ستمگر
ووردو بوسه گاهه رسول اللاهه

اوواختےکےبیسراولدوشه دین
لرزه یئدےعرش ـ ربّ العالمین
حؤکم ائتدےلشگره ابن سعددون
بیرواخت توکولدولر اوُ خیمه گاهـه

تالادولارخیمه لرےبیر به بیر
زینب و کلثومو ائتدیلر اسیر
امام ساجیدین اولدو دستگیر
چوخ ستملراولدوزین العبایه

مئیدانا توکولدو تشنه جیگرلر
گئچدے نیزه لره منوّر سرلـر
اسیرشام اولدو ماه ـ انورلر
جهان ناکام اولدو آل ـ عبایه

تورکمان تیلیم ایشے دوشوب موشکله
چشمیم اینتظاردیر تامهدےگله
کیمیدیراوخومامیش حق علمین بیله
اوّل ابتدادن تا انتهــایـــــه





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی، ایل شاهسون، شاهسون های فارس، شاهسون مغان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 17 بهمن 1395
admin blog

اشعار از حمید قرایی طایفه دللر ایل شاهسون بغدادی

اشعار از حمید قرایی طایفه دللر ایل شاهسون بغدادی

اشعار فولکلور ایل شاهسون بغدادی

یک شاهسون در غربت ، همیشه به یاد ایل و طایفه و دوستان خود است .
او می نالد و با روزگار سخت خویش کنار می آید تا آنگاه که درد غربت او را به بستر بیماری می اندازد … او در وصیتی کوتاه و مختصر چنین می سراید ….

داغلارا دولو دوشر
غار یاغار ، دولو دوشر
قبریمی یول اوسته قاز
دوست گلر یولو دوشر

به کوهها تگرک می بارد
برف می بارد تگرگ می بارد
قبرم را در کنار را حفر کنید
چرا که گذر دوست به این سمت خواهد افتاد
حال آنکه به هر علتی رنجیده و قهر کرده و به دیار غربت رفته را چگونه به ایل برگردانند ، او انتظار نداشته است که از سمت برادر مورد رنجش واقع شود پس می رود تا نباشد … چون نمی تواند به خود اجازه دهد که به برادر بزرگتر سخن درشتی بگوید یا گلایه گذاری کند پس در کمال عشق و علاقه می رود تا نباشد و موجب ناراحتی را فراهم آورد اما این سمت دیگر برادران می روند تا او را بیاورند اما نمی دانند چگونه دل او را بدست آورند ؟ …

بیر آغاجدا اوچ آلما
اونو نئجه یئندیریم ( اندیریم )
قارداشیم کوسوب گئدیب
اونو نئجه دیندیریم
در یک درخت سه سیب می بینم
چگونه آن سیب ها را پایین بیاورم
برادرم قهر کرده و رفته است
چگونه دل او را بدست آورم.

اشعار از حمید قرایی طایفه دللر ایل شاهسون بغدادی

نویسنده ابوالفضل فردوسی ( عارف )





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی، ایل شاهسون، شاهسون های فارس، شاهسون مغان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 17 بهمن 1395
admin blog
درگذشت الغ بیگ شاهزاده ریاضیدان و فضا شناس دودمان تیموریان
در سال 1449 میلادی الغ بیگ پسر شاهرخ و نوه امیر تیمور لنگ (گوركان) كه در 1393 میلادی در سلطانیه زنجان به دنیا آمده و رصدخانه معروف سمرقند را ساخته كه در آن، محل 992 ستاره شناسایی شده بود در همین شهر درگذشت.

وی كه از ریاضیدانان برجسته قرون وسطا و دانشمندان علم هیات (فضا شناسی) بشمار می رود در سمرقند كه در عین حال خود او فرماندارش بود یك دانشكده علوم ریاضی تاسیس كرده بود و شصت دانشمند علوم ریاضی از جمله «جمشید كاشانی» را برای تدریس در آن و كار در رصدخانه به سمرقند دعوت كرده بود. همین گروه و بویژه جمشید کاشانی فرمولهای سینوس و تانژانت را در ریاضی نوشتند.

رصد خانه سمرقند برای مشاهده ستارگان، لوله تنوره مانندی به ارتفاع 35 متر و قطر پنج متر داشت.
الغ بیگ كه پایتخت پدرش شهر هرات خراسان بود تنها یك پنجم از اوقات خود را صرف امور دولتی می كرد و بقیه را در تحقیقات علمی می گذرانید. وی پسر چهارم شاهرخ میرزا بود. مروری بر تاریخ آن دوران نشان می دهد كه توجه به علم، ادب و هنر در خاندان تیموریان امری عمومی بوده است.

تاریخ ایران و جهان/دکتر کیهانی زاده

ارسال کننده:آقای ابوالفضل فردوسی





نوع مطلب :
برچسب ها : الغ بیگ شاهزاده، ریاضیدان و فضا شناس، دودمان تیموریان، شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 12 بهمن 1395
admin blog
یاداشتی از استاد بختیار فرخ 

سلام هم تباران گرامى 

معنى و مفهوم لغت هر زبانى را باید در خودش جستجو كرد ، نه اینكه كلمه‌ى تركی را از لغتنامه‌هاى فارسى یا عربى برایش معنی به بدترین شكل معادل سازی كنیم ، كوهسار ، كله كوهی ، و... زبان تركى را چنین بی ریشه بپنداریم !
؛
لك: نشان ، علامت 
؛
آریقلى: پاك، تمیز شده، صاف و زلال 
آریماق: پاك كردن، تمیز كردن 
آرى+ایق / آریق +لى / آریقلى 
؛
 كؤسه‌لر
كؤسه+لر
كؤس//كؤز: آتش گداخته، آتش سرخ شده 
تبدیل "س" و  "ز " به هم در زبان تركى، پالاس، پالاز - آلاس، آلاز - آراس، آراز... 

كؤسۆو ، كؤسه‌و: هیزم نیم سوخته ، چوب یا هر وسیله‌اى كه با آن آتش را زیر و رو كنند، در ایل شاهسئون بعضی طوایف با تشدید "س"، كؤسسۆو، كؤسسه‌و هم میگفتند.
 
كؤزه‌مك: زیر و رو كردن آتش 
كؤسه//كؤزه

كؤسه‌لر: زیر و رو كننده‌ى آتش، مشتعل كننده ها 
 
كؤس//كؤز +ار +لر 
كؤس//كؤز+ الر
؛
خاسا: هسته مركزى، 
؛
دده قوْرقود بوْیلاریندان،
دوستاقلیقدان قاییدان 'بئیره‌‌ك '، قازان خانا دئییر:
ساغدا اوْتوران ساغ بگ‌لر 
سوْلدا اوْتوران سوْل بگ‌لر 
دیپده اوْتوران خاس بگ‌لر 
ائشیكده‌كى ایناقلار.. 
؛
آلئوار / آلوار: شعله‌ى آتش 
آلئو + ار 
آلئو: شعله آتش 
ار: مرد ، پسوندی كه در خزر، قاجار، ماجار، آز ار/ آزر ،و..

(بختیار فرّخ)




نوع مطلب :
برچسب ها : یاداشتی از استاد بختیار فرخ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 12 بهمن 1395
admin blog
 ایل شاهسون از دیدگاه مورخین:

"شاهسون ها" به اقتضای وضع زندگی، مردمی چالاک، سوارکارانی بی باک و تیر اندازان ماهری بودند. و به قدری در این کارها مهارت داشتند که در هولناک ترین معرکه جنگی، زیر شکم اسب می خوابیدند و در حالت تاخت و تاز تیر را بر هدف می نشانیدند. بعضی از آنها مانند "طایفه قوجابیگلو" در جنگجویی و اقتدار کم نظیر بودند.

"شاهسون ها" از آداب قوی و سنتی خود که حاکی از اصالت و قدمت تاریخ آنان است، برخوردارند و از گذشته های دور همانند همه مردم جهان از حوادث و خطرات دور نمانده و تحولات زمان بر آنان بی تاثیر نبوده است. مردم "ایل شاهسون" سلحشور، جنگجو، وطن پرست، قوی و قدرتمند هستند.

باباصفری

#طایفه_قوجابیگلو
#باباصفری
#شاهسون_از_دیدگاه_مورخین




نوع مطلب :
برچسب ها : طایفه_قوجابیگلو، باباصفری، شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی، ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 12 بهمن 1395
admin blog
مزار اصلی و کرم دو دلداده اساطیری 

قره ملیک یا قراملک محله‌ای است در شمال غرب شهر تبریز در جاده سنتو بعد محلهٔ شام غازان، با پنجاه هزار نفر جمعیت که از شمال به روستای خجز زجی از غرب به مایان و کوجوار و از جنوب به لواسان منتهی می‌شود ، که بین موسیقیدانان قدیمی آذربایجان (عاشیقلار) و ادبیات ترک آذربایجان به قاراملیک مشهور است نام این محله از مالک این منطقه و یا حاکم منطقه قاراملیک گرفته شده‌است که همان پدر مریم (اصلی) در داستان اصلی و کرم معروف بین ترک‌ها بوده‌است .

قراملک محله‌ای است که به گفتهٔ استاد خاماچی قدمت آن به قبل از قرن نهم هجری(ایلخانیان) برمیگردد لازم به ذکر است که قبل از بوجود آمدن این منطقه روستاهایی از قبیل؛ اصلی کند، جعوره و چند روستای دیگر (که در اثر زلزله‌های مهیب تبریز از بین رفتند اما بخاطر اینکه جاده ابریشم از منطقه عبور می‌کرد و همیشه مرکز تجارت و بازاری برای کالاهای اهالی بود تجدید بنا میشده‌اند) که در به وجود آمدن این منطقه نقش بسزایی داشته‌اند وجود داشته‌اند و در واقع همان خانواده‌ هایی بودند که به مرور زمان به این منطقه کوچ کرده اند (خانواده‌ هایی که اصل و نصبا و اصالتاًً قراملکی هستند همه با هم فامیل میباشند و در واقع همان فرزندان و خویشان قاراملیک و اصلی می باشند) و در واقع تاریخ که برای این محله ذکر کرده‌اند فقط برای قراملک کنونی بوده و این منطقه قبل از این‌ها هم بوده ‌است چرا که قاراملیک یک مسیحی بوده‌ است و در داستان (اصلی کرم) به عنوان قارا کشیش هم معروف است و دخترش اصلی هم که مریم نام داشت گویای این مطلب می باشد (باغی که در این داستان باغ قارا کشیش(قاراملیک) بوده‌ است و کرم در آنجا اصلی را میبیند هم اکنون هم در قراملک پا برجا میباشد که به گوللو باغ معروف است) و همچنین در آن زمان گنجه (یکی از شهر‌های جمهوری آذربایجان) شهر حکومتی بوده‌ است در حالیکه ایلخانیان در تبریز و در شنب غازان حکومت می‌کردند.

قبر اصلی و کرم در این محله در جاده آب و فاضلاب که به (باجی گارداش قبری) و یا (پیر حسن) بین مردم قراملک معروف است میباشد واقع است که سازمان میراث فرهنگی میتواند با سرمایه گذاری روی این منطقه به رشد توریزم و حفظ آثار باستانی کمک کند (چرا که اصلی کرم در بین آذربایجانی‌ها- ترکیه- ترکمن‌ها- قزاقستانی‌ها- ارمنی‌ها- گرجستانی‌ها- مجارستانی‌ها- بلغارستانی‌ها و... مشهور است).





نوع مطلب :
برچسب ها : مزار اصلی و کرم دو دلداده اساطیری، قره ملیک، قراملک کجاس،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 6 بهمن 1395
admin blog
چگونه حرف زدن را از قرآن بیاموزیم!

دوازده ویژگی یک"سخن خوب" از دیدگاه قرآن کریم:

 ۱. آگاهانه باشد. 
"لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ" 

۲. نرم باشد.
 "قَوْلاً لَّیِّناً" زبانمان تیغ نداشته باشد.

 ۳. حرفی  که می زنیم خودمان هم عمل کنیم.
"لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ" 

۴. منصفانه  باشد.
"وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا" 

۵. حرفمان  مستند باشد.
"قَوْلًا سَدِیدًا" منطقی حرف بزنیم.

 ۶. ساده  حرف بزنیم.
"قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیده حرف زدن هنر نیست. "روان حرف بزنیم"

 ۷. کلام  رسا باشد.
" قَوْلاً بَلِیغًا"

 ۸. زیبا باشد.
"قولوللناس حسنا"

 ۹. بهترین کلمات را انتخاب کنیم. 
"یَقُولُ الَّتی هِیَ أحْسَن" 

۱۰. سخن هایمان روح معرفت و جوانمردی داشته باشد. "و قولوا لهم قولا معروفا"

 ۱۱. همدیگر  را با القاب خوب صدا بزنیم. 
"قولاً كریماً"

 ۱۲. کمک  کنیم تا درجامعه حرف های پاک باب شود.
 "هدوا الی الطّیب من القول"





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی، ایل شاهسون، شاهسون های فارس، شاهسون مغان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 6 بهمن 1395
admin blog

آشیق علی رمضانی فرزند میرزاجان 
متولد 1332
محل تولد : انجیلاوند سفلی از بخش مرکزی ساوه
سال 1347 به شهر مقدس قم مهاجرت می کند.
پس از گذراندن دوران مقدس سربازی در سال 1352 به استخدام شهربانی 
در می آید .
در سال 1353 ازدواج می کند و ثمره ازدواجش دو فرزند پسر و دو فرزند دختر .
در سال 1362 به ساوه مهاجرت می کند و با دکتر علی کمالی آشنا میشود و قدم در راه جمع آوری اشعار مرحوم حکیم تیلیم خان می گذارد.
نزد اساتید بنام عرصه آشیقی مرحوم آشیق محمدعلی صوفلار و مرحوم آشیق غیاث جباری و به تشویق پدر به آشیقی روی می آورد به زودی نامی برای خود دست و پا می کند .
بعدها لقب گونش را می گیرد به معنای خورشید 
به آشیق گونش معروف میشود.
از وی کاستهای فراوانی بر جای مانده است که تبحر وی را در داستانسرایی آشیقی به خوبی نشان می دهند .
بیش از 120 کاست از داستانهای حماسی ، عشق و دلدادگی را ضبط تکثیر و توزیع نموده است.
به اتفاق جناب حسین علی حسینی به کشور آزدبایجان و بار دیگر باز به اتفاق ایشان به کشور ترکیه جهت اجرای موسیقی آشیقی دعوت شده است.

و اینک شعری از این آشیق دلسوخته :


آشیقلارساخلاییب قــورقـودچیراغین 
گئچمیش گونلریادا سالان آشیق  دیر 
مـره غئی ده دیر مزارے تیلیم خانین
یاناراوجاغیندان پایین آلان  آشیق دیر 

منصورکیمی قـورخوسو یوخ اؤلوم  دن 
مئعرفت،ادب ارکان آلیب تیلیـــم  دن
بـو مکتب ده ایلـــهام آلیب  علیم  دن
دوغرو سـؤز اوستونده قالان آشیق دیـر

آشیق لار  وورغـون دور اؤلکـه ،ائلینه 
حقیقت قـانیب یالان گلمـــز  دیلـینه
میضرابین چکنـده چــؤگــــور تئلــینه
شنلیکـده اوخـویان چـالان آشیق دیــر

آشیقین  ائـل ایچینده وار  حــؤرمتـے
آللاهین وار لطف  ایــلــه  مرحمتے
اؤلکـه ده آدلیـم دیـر شأن و شـؤهرتے
حـاق دانیشـار دئـمز یالان آشیق دیـر

گـونش!موقدّس دیـر بـوقیزیل تـؤرپاق
ایمـام رضــا.ع.سن اول ایـرانا دایـاق
سـؤنمزتورکمان تیلیمین یانار  اوجاق
آللاهینـدان پاییـن  آلان آشیـق دیــر




نوع مطلب :
برچسب ها : آشیق علی رمضانی فرزند میرزاجان، انجیلاوند سفلی، آشیق محمدعلی صوفلار، آشیق غیاث جباری، آشیق گونش، اشعار آشیق علی رمضانی، زندگینامه آشیق علی رمضانی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 6 بهمن 1395
admin blog

اشعار فولکلور ایل شاهسون بغدادی

تشبیه کردن یار به ماه و به گل سرخ نشان از زیبایی شناسی و زیبایی پرستی و در نهایت عشق به آفریدگار زیبایی را در دل یک شاهسون پرورش می دهد .
چرا رخسار سفید یار چون ماه می درخشد و گونه سرخ یار گل سرخ را در ذهن وی تداعی میکند ...

چیخدیم دام آراسینا 
باخدیم آی پاراسینا
قیزیل گول جارگا وئریر
یار گیریب آراسینا

درمیان  پشت بام دو خانه ایستادم 
و به صورت چون ماه یار نگریستم
یار در میان گلهای سرخ ایستاده است 
گویی گل سرخ یار است و یار گل سرخ

عشق به معشوق در قلب یک شاهسون مثال زدنی است آنجا که نام زیبای یار که بر کاغذ سفیدی نوشته شده ، آن کاغذ به شیئی مقدس بدل می گردد و محبوب میشود...
قیزیل گول پنجه پنجه
سنی کیم ایستیر منیم جه
آدیی یازدیم کاغاذا
دولانتیردام یانیمجا

گل سرخ خرمن شده است
آیا کسی هست تو را اندازه من دوست داشته باشد؟
نامت را بر کاغذی نوشته ام
و آن را با خود به هر کجا می برم.

اشعار برگرفته از کتاب بایاتی علی حاجیلی 

نویسنده : ابوالفضل فردوسی ( عارف )




نوع مطلب :
برچسب ها : اشعار فولکلور ایل شاهسون بغدادی، ابوالفضل فردوسی ( عارف )، شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی، ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 6 بهمن 1395
admin blog
معنای نام اردبیل، سره، سرافراز آزربایجان 

اردبیل یا ارده بئل شهری است که درمورد قدمت ومعنی لغوی آن سخنان زیادی گفته شده است . گروهی این شهررادارای سابقه 1500ساله دانسته اند که یک اشتباه محض تاریخی است ومعنی لغوی آنرابه کلمه جعلی آرتاویل منسوب داشته اند. درزبان اوستایی آرتامعنی مقدس و ویل معنی شهر نمی دهد، قبل ازورود زرتشت به شهراردبیل ، اردبیل شهری آباد وبزرگ بوده است ودلیل اینکه زرتشتیان این شهررامقدس می دانند به این علت است که زرتشت اولین بار درشهر اردبیل به تبلیغ دین زرتشتی پرداخته است .

 درمورد معنی لغوی اردبیل وتاریخ ساخته شدن این شهر می توان به قدیمیترین سنگ نوشته هاومتون قدیمی به زبان ترکی سومری مراجعه کردکه درآنها شهر آرآتا اشاره شده است که بزرگترین ایالت آن دوران بوده است که درزبان ترکی به معنی پدر قهرمان می باشد. ترکان سومری دارای تمدنی والا وباقدمتی درحدود 7 الی 8 هزارسال می باشند. سومر یک کلمه مرکب ترکی است که ازدوواژه" سوم"به معنی کامل، خالص، توپر، تنومند ودرشت و"آر" به معنی مرد قهرمان وجنگنده تشکیل شده است . #سومر به #زبان_ترکی باستان معنی مرد کامل می دهد این واژه هنوزهم دراردبیل کاربرد دارد. مثلا طایفه ای دریکی ازروستاهای حوالی اردبیل زندگی می کنند که سومرین ( که به غلط ثمرین نوشته می شود.) نام دارد که به شجاعت ودلیری شهره اند، کلمه سومرین ازدو واژه سوم+ارین (آره ن) تشکیل شده که که درزبان ترکی اره ن به معنی مردان می باشد وسومرین معنی مردان کامل می دهد. همچنین درکلمه سومو یا سومی که یک نان محلی دراردبیل می باشد به این واژه برمی خوریم که درزبان #ترکی به معنی نان کامل ، توپر است . ازاشتراک لغوی زبان ترکی امروزی شهر اردبیل با ترکی_سومری کلمه چیبین به معنی مگس می باشد که در #ترکی_سومری نیز به صورت زیبین به همان معنا آمده است. 

کلمه اردبیل یا ارده بئل ازسه واژه "ار" که در زبان ترکی به معنای مرد قهرمان وجنگجو و "ده" در اصل به صورت "دا" و "آدا" بوده است که در اثر قانون هماهنگی اصوات در زبان ترکی، صوت کوتاه و ظریف فتحه را به خود گرفته و به شکل کنونی درآمده. درزبان ترکی سومری به معنی پدرمی باشدکه درترکی امروزی نیز به صورت آتا ، تاتا وده ده درآمده است. کلمه "بئل" درسرزمینهای ترک نشین بسیاربه کاررفته است : 
شوربیل ( یاشورقان بئل به معنی کمره شوره زار) ، بئلاساغون ( پناهگاهی درکمره کوه)، اربیل ( اربئل به معنی دامنه کوه مرد قهرمان) ، بئلداشی ( سنگ دامنه کوه) ، بیله دره ( بیله درق به معنی دماغه کوه وگندمی که در دامنه کوه سالها بماند و مزه اش ازبین برود) و بئلو (نام شهرکی است درسرزمین آرغوی ترکستان که بردامنه کوه آمده است. در نتیجه معنی کلی ارده بئل درزبان ترکی یعنی دامنه کوه پدر قهرمان یا" سرزمین پدرقهرمان" می باشد. به نقل ازنشریه آوای اردبیل شماره 54 – 11 اردیبهشت 1378

منابع: 

– دیوان اللغات الترک – محمود کاشغری – 466 ه. ش 

– فرهنگ زبان آذربایجانی به فارسی – بهزاد بهزادی 1369 ه . ش 
– تاریخ قدیم ترکان ایران ( ایران تورک لرینین اسکی تاریخی) دکترمحمد تقی زهتابی- 1377 شمسی 

 – نوشته های دکترمحمد علی سجادیه درمجله دانستنیها




نوع مطلب :
برچسب ها : معنای نام اردبیل، سره، سرافراز آزربایجان، شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 6 بهمن 1395
admin blog
اشعار فولکلور ایل شاهسون بغدادی .

یک شاهسون زمانی که یک پهلوان نامی را می بیند که بعلت ناملایمات روزگار به فقر مبتلا شده ضمن تشبیه این پهلوان به قوچ و اشاره به اصالت و پشتوانه قوی پیشینه وی افسوس خود را چنین بیان می دارد :
قارچیدا قوچ یاتیبدی
قوچ بوینوزون چاتیبدی
حئیف بو قوچ امه گی 
قوررو یئرده یاتیبدی

در دامنه کوه قوچی خوابیده است 
و این در حالی است که شاخهایش به هم رسیده است
حیف از زحمتهای این پهلوان
که به سختی روزگار مبتلا شده است.

اعتقاد یک شاهسون به پیامبر ص و ائمه اطهار ع واقعیتی انکارناپذیر است اما به سبب نسب امامزادگان به این شجره مبارک آنان را نیز سبب اتصال به خداوند می دانند و با توسل به ایشان گره گشایی می طلبند :

قارچیدا ایمام قسیم
ال صاندیغی یا باسیم
سن وئر موراد مطلبیم
ایل بئ ایل قوربان کسیم 

در دامنه کوه ای امامزاده قاسم
به نیت برآورده شدن حاجتم مبلغی را به صندوقت می اندازم ( یا میشود ترجمه کرد دل به شفاعت تو نزد خداوند می بندم )
تو مراد و مطلبم ( حاجتم )  را برآورده کن
من نیز سال به سال برایت قربانی خواهم کرد
فرستنده ابولفضل فردوسی 




نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی، ایل شاهسون، شاهسون های فارس، شاهسون مغان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 1 بهمن 1395
admin blog
نگاهی به زندگی انسان از نطفه تا قیامت 

اثر ماندگار مرحوم حکیم تیلیم خان 

به روایت آشیق علی رمضانی ( گونش )

سلاملار وسایغیلارلا حؤرمتلے دیلداشلاریم !مـره غئیلے حکیم خانین اثرلرے داخیلینده ( اینسانین حیاتے ) عنوانیندا بیر قوشما وارے کے اینسان آتا صولبیندن ،آنا بطنینه گلیرومختلیف مرحه لرے کئچدیکدن سورا اؤلومله باشا چاتیر .وبویارانیش شعرلر اینسانین یارانماسے دینے زمینه ده وئریلمیش ونطفه نے نظمه چکیب واؤلوم مرحله سے ودینے مفهوملاردا اولان قبیرعذابے،نکیرومنکیر سئوال جاوابلارے، نهایت قیامت جریانے ایله باشا چاتیر 
، شعرلرے بودور :

عالم ذرّات دان مخلوقات اولدوم 
شوکر آللاها من اینسانا یئتیشدیم 
مَحَمّده اؤمّت ، آللاها بنــده
اقرار وئریب من ایمانا یئتیشدیم 

ذات ـ وجودوما قویدولار بینه
تا گلدیم قاروشام مذهب و دینه
مُلحق ائیله دیلرآتام صُلبیته
مَنے اولوب من ایمتحانا یئتیشدیم

یئتمزدیم دونیانین اختلاطینه 
چون قادر دئییلدیم ظاهیر باطینه
داخل ائیله دیلر آنام بطنینه 
ملحق اولوب من القانه یئتیشدیم

مودّتے اولدو گئچدے  بوماجرادان 
صفے الله نے خلق ائیله دے یارادان
قرینه لر کے ییقیشیلدے آرادان 
اوواخت ترکیب اینسانا یئتیشدیم

قیرخ گون گئچدے  شبیه جسد اولدوم
آرالاندیم قاندان نیک و بد اولدوم
سرو پاے و بدن مثل ـ  آدم اولدوم
انتظار زندگانا یئتشدیم 

بیرملک گلیب رنگ توکدو استواراولدوم
جسمیم تمام کامل ییقدے وار اولدوم 
اوچ یوز آتموش آلتےپئےدامار اولدوم
قیرخ یوز قیرخ دؤرد استخوانا یئتیشدیم

نقش بند ائیله دے بو جانسیز تنے 
بے ثمن گؤهریدے اولدو ثمنے 
شب وروز پرورش ائیله دے منے
دؤردآےاون گون ده جانا یئتیشدیم

بومودّت ده منے یئتیردے جانه
گوبگیندن چکدیم بس آب و دانه
ترکیب ایله اوخشادوم من اینسانه
قدوقامت ،شؤکت وشأنا یئتیشدیم

ایککے ملک گلدیلر منیم ساییمه 
آنام گومان قیلدے اؤزون قاعده 
بیلدے یئتیریبدے دوققوز آییمه
سانانمیش گؤهرتک سانا یئتیشدیم 

غیرے ملک مخبر اولوب حالیمدان 
دانیشدیریب ایلقار آلدے دیلیمدن 
آدے دلیل ملک توتدو منیم الیمدن
تاگلیب بو خاک ودانا یئتیشدیم

آردے وار...




نوع مطلب :
برچسب ها : نگاهی به زندگی انسان از نطفه تا قیامت، مرگ در اشعار تیلیم خان، شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی، ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 1 بهمن 1395
admin blog