لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
آموزش زبان ترکی

سلام Merhaba

صبح بخیر،روز بخیر Günaydın
روز بخیر İyİ Güngler
عصر بخیر İyi Akşamlar
شب بخیر İyi geceler
خداحافظ Güle Güle
خداحافظ Allaha ısmarladık
اسمتان چیست؟ Adınız ne?
اسم من ... . Adım...
حال شما چطوره؟ Nasılsınız?
من خوبم،متشکرم İyiyim , teşekkür ederim.

بخش دوم - مرا ببخشید:
ببخشید Affedersiniz , Pardon
بله/خیر Evet/Hayır
لطفا Lütfen
بفرمایید Buyurun(uz)
ممنون Teşekkürler , Sağ ol , Mersi
قابل نداشت Bir şey değil , Rica ederim
دوست Arkadaş
چه؟چی؟ Ne?
چطور؟ nasıl?
چه کسی؟ Kim?
191502 جوجه کوچولو
بخش سوم - چرا؟چه موقع؟کدام؟ :
چرا؟ Neden? / Niçin?
چه موقع؟ Ne zaman?
کدام یک؟ Hangisi?
این چیه؟ Bu ne?
چه تعداد؟(قابل شمارش و غیر قابل شمارش) Kaç tane?
به چه معناست؟چه مفهومی دارد؟ Ne demek?
.... را به من بده. Bana verin.
... می خواهم. ... istiyorum.
این/این را Bu/ Bunu
آن/آن را Şu/Şunu
آن/آن را O/Onu

بخش چهارم - جدید و قدیم،سرد و داغ :
داغ/سرد Sıcak/Soğuk
کوچک/بزرگ Büyük/Küçük
جدید،قدیمی Yeni/Eski
باز/بسته Açık/Kapalı
.... نیست. ... Değil
وجود دارد/وجود ندارد Var/Yok
و/یا Ve/Veya
خوب/بد İyi/Kötü
زیبا/زشت Güzel/Çirkin

بخش پنجم - کجا؟
... کجاست؟ ... Nerede?
ایستگاه Gar/İstasyon
ایستگاه اتوبوس/پایانه اتوبوس رانی Otogar
یک هتل ارزان Ucuz bir otel
توالت Tuvalet
رستوران Restoran/Lokanta
اداره پست Pastane/PTT
اتاق Oda
دوش حمام Duş
حمام Banyo

بخش ششم - حمام :
حمام های ترکی Hamam
صابون Sabun
دستمال توالت Tuvalet Kağıdı
آب داغ Sıcak Su
توشه،بار مسافر Bagaj
تمیز Temiz
لباسشویی،رخت شویی Çamaşır
پول Para
آب Su
چای Çay

بخش هفتم - مکان ها:
کوچه Sokak
خیابان Cadde
چپ/راست Sol/Sağ
راست،مستقیم،درست doğru
اینجا/آنجا/آنجا Burada/Şurada/Orada
نزدیک/دور Yakın/Uzak
نقشه Harita
بلیط Bilet
هواپیما Uçak
فرودگاه Hava alanı
قطار Tren
کشتی Gemi
اتوبوس Otobüs
ماشین Araba

بخش هشتم - روزهای هفته :
روز/هر هفته Gün/hergün
امروز Bugün
فردا Yarın
دیروز Dün
هفته Hafta
دوشنبه Pazartesi
سه شنبه Salı
چهارشنبه Çarşamba
پنج شنبه Parşembe
جمعه Cuma
شنبه Cumartesi
یکشنبه Pazar

بخش نهم - ماه های سال :
ماه Ay
سال Yıl
ژانویه Ocak
فوریه Şubat
مارس Mart
آوریل Nisan
می Mayıs
ژوئن Haziran
ژوئیه Temmuz
آگوست Ağustos
سپتامبر Eylül
اکتبر Ekim
نوامبر Kasım
دسامبر Aralık

بخش دهم - اعداد :
صفر Sıfır
یک چهارم Çeyrek
یک دوم،نیم Yarım/buçuk
یک Bir
دو İki
سه Üç
چهار Dört
پنج Beş
شش Altı
هفت Yedi
هشت Sekiz
نه Dokuz
ده On
یازده On bir
دوازده On iki
سیزده On üç
بیست yirmi
سی Otuz
چهل Kırk
پنجاه Elli
شصت altmış
هفتاد Yetmiş
هشتاد Seksen
نود Doksan
صد Yüz
دویست İki yüz
هزار Bin
دو هزار İki bin
ده هزار On bin
یک میلیون Milyon
یک میلیارد Milyar




نوع مطلب :
برچسب ها : آموزش زبان ترکی، آموزش زبان شاهسون،
لینک های مرتبط : آموزش زبان ترکی قشقایی، آموزش زبان ترکی ایرانی، آموزش زبان ترکی تبریز، ترک، شاهسون،

       نظرات
جمعه 30 تیر 1396
admin blog
مروری برپیشینه تاریخی طایفه قورت اینانلو
طایفه قورت ازطوایف بزرگ اینانلو می باشدوجزو طوایفی هستند که همراه محمدعلی خان قورت برادرزن نادرشاه به فارس امده اند,این طایفه شامل تیره های قورت بیگلو,قورت لرکی قورت رحیم شمشیری,سبزعلی اوشاغی وچیچکلو می باشدهم اکنون تیره هایی ازاین طایفه درایل قشقایی ادغام شده اند,شعبه هایی ازاین طایفه هم اکنون دراذربایجان واردبیل اسکان دارند,,ازجمله بزرگان این طایفه هادی خان قورت وجانی خان قورت درزمان سلطه پهلوی ها ازمخالفان حکومت بوده اند,
به قلم روح الله میرزایی اینانلو
برگرفته ازکتاب ایل اینانلو درگذرزمان نوشته استادارجمند حاج خرم احسانی اینانلو




نوع مطلب :
برچسب ها : اینانلو، طایفه قورت، روح الله میرزایی اینانلو، ایل اینانلو درگذرزمان، حاج خرم احسانی اینانلو، رحیم شمشیری،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 28 تیر 1396
admin blog
 ایل شاهسون تقدیم میکند

خواننده ترک زبان مورد علاقه شما کیست ؟



اکبرغلامی
▫️ 0%

امید ترکمن
▫️ 0%

امید عزتی
▫️ 0%

علی امیدی
▫️ 0%

علی محمودی
▫️ 0%

ارشد جلالی
▫️ 0%

مجید خوشبخت
▫️ 0%

شهرام کریمی
▫️ 0%

علی رمضانی
▫️ 0%

کاظم مشهدی
▫️ 0%

برای شرکت درنظرسنجی کلیک کنید 





نوع مطلب :
برچسب ها : خواننده ترک زبان مورد علاقه شما کیست ؟،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 28 تیر 1396
admin blog

تیلیم خان از اهالی «مراغه» ساوه است كه در «موسه للاوا» مسكن گرفته و به دختری از اهالی آنجا دل می بازد. كدخدای ده، مهری –محبوبه تیلیم خان- را به لطایف الحیل از چنگ تیلیم خان بدر آورده، و جزو هدایای خود به نزد صفرخان كه در مقام حكومت ساوه است، می فرستد. تیلیم خان ، ساز عاشقی بر دوش ، در پی محبوبه خود روان می شود و خود را به ساوه می رساند.

 

در منزل صفرخان جشنی برپاست. جوانانی كه مهمان او هستند با مشاهده تیلیم خان وی را جهت ساز زدن به جشن دعوت می كنند. صفرخان مخالف حضور تیلیم خان در جشن است، اما در نهایت جوانان رای خود را عملی می كنند. تیلیم خان از نامردی صفرخان، كه مهری را به دستیاری كدخدا از چنگ او بدر آورده، می گوید:

 

                                    گئددیم گشت ائیله دیم جومله جهانی

 

                                    یاشیمی یئتردیم دوخسانه حئیف

 

                                    جوان عومروم اوگون بر باد ائیله دیم

 

                                    بیلمه دیم قدرینی من اونا حئیف

 

                                    گوهرشیناس اولان خر مهره آلماز

 

                                    قیزیل شیكسته سی قییمه دده ن قالماز

 

                                    ائحتیقام لی  ده رده   دوشه ن  ساغالماز

 

                                    حكیم  سه ن  ائیله مه  ده رمانه  حئیف

 

                                    گونگول هر جایی ی نان  ویرما سه ن  حرفه

 

                                    خیرسی نان  جووالاگیرمه گ   نه صرفه؟

 

                                    بیر نمك نشناسا آچما گول سیرفا

 

                                    هم نمك ضای اولو هم نانا حئیف

 

                                    توتارسای  تودگونان بیر  په گ  دامانی

 

                                    سیوره سه ی  سئوگینه ن  صاحیب زامانی

 

                                    بیر كس كی  بیلمه سین   یاخچی یامانی

 

                                    آدینی چاغیرما اینسانه حئیف

 

                                    تیلیم خان سوزله رین   دئیین  سایی نان

 

                                    گویول  گئد  اوتور  اوز  همتایی نان

 

                                    توكه ددیم عومرومو بیر هر جایی ی نان

 

                                    نیسبه د  وئردیم  آدین  اینسانه  حئیف

 

جوانان حاضر در مهمانی با شنیدن اشعار تیلیم خان نسبت به صفرخان معترض می شوند و عملكرد او را زشت می شمارند. صفرخان می گوید: « حال كه چنین شد، تیلیم خان بایددر توصیف اندام مهری از سر تا پا شعری بگوید. اگر شعر او با واقعیت منطبق شود، مهری از آن اوست و گرنه باید تنبیه شود.»




ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : دانلود کتاب تیلیم خان، تیلیم خان و مهری، دیوان تیلیم خان، زندگی نامه تیلیم خان، دانلود آهنگ تیلیم خان، دانلود اشعار تیلیم خان، دانلود کتاب حکیم تیلیم خان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 22 تیر 1396
admin blog

مهری جان/ حکیم تیلیم خان

گوندرن؛ حاج علی سیفی

گوتور آق اوزیی دن یاشماق

قوی گورونسون خال مهری جان

منیم کیم مین بی نوانین

بیر کونلونی آل مهری جان

آچدون سن ذولفون پیچینی

اوچدو کونلوم گوگرچینی

آلتدان گئییب عرق چینی

اوستن سالوب شال مهری جان

سن منی ائیله دین قوجا

هچ دئمه دین حالون نئجه؟

اوللام قوناغون بو گئجه

اگر دئسن قال مهری جان

حریر چادراسون سالدورور

دوست و دوشمنه بیلدیریر

عشقین عاشقلار اولدورور

قالماز داهی حال مهری جان

تیلیم دییر من کی قاندوم

پروانه تک اودا یاندوم

اگر کی من سنی داندوم

اولسون دیلیم لال مهری جان





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 20 تیر 1396
admin blog

مقبره اصلی و کرم

مرمت مقبره دوعاشق اسطوره ای اصلی وکرم دراستانه فراموشی"

قره ملیک یا قراملک محله ای است در شمال غرب شهر تبریز در جاده سنتو بعد محله شام غازان است.

به گزارش ایشیقلی نیوز، قراملک با پنجاه هزار نفر جمعیت که از شمال به روستای خجز زجی از غرب به مایان و کوجوار و از جنوب به لواسان منتهی می شود ، که بین موسیقیدانان قدیمی آذربایجان (عاشیقلار) و ادبیات ترک آذربایجان به قاراملیک مشهور است نام این محله از مالک این منطقه و یا حاکم منطقه قاراملیک گرفته شده است که همان پدر مریم (اصلی) در داستان اصلی و کرم معروف بین ترک ها بوده است.

تاریخ

قراملک محله ای است که به گفتهٔ استاد خاماچی قدمت آن به قبل از قرن نهم هجری (ایلخانیان) برمیگردد لازم به ذکر است که قبل از بوجود آمدن این منطقه روستاهایی از قبیل اصلی کند ، جعوره و چند روستای دیگر(که در اثرزلزله های مهیب تبریز از بین رفتند اما بخاطر اینکه جاده ابریشم از منطقه عبور می کرد و همیشه مرکز تجارت و بازاری برای کالاهای اهالی بود تجدید بنا میشده اند) در بوجود آمدن این منطقه نقش بسزایی داشته اند وجود داشته اند و در واقع همان خانواده هایی بودند که به مرور زمان به این منطقه کوچ کرده اند(خانواده هایی که اصل و نصبا و اصالتا قراملکی هستند همه با هم فامیل میباشند و در واقع همان فرزندان و خویشان قاراملیک و اصلی میباشند) و در واقع تاریخ که برای این محله ذکر کرده اند فقط برای قراملک کنونی بوده و این منطقه قبل از این ها هم بوده است چرا که قاراملیک یک مسیحی بوده است و در داستان اصلی کرم به عنوان قارا کشیش هم معروف است و دخترش اصلی هم که مریم نام داشت گویای این مطلب میباشد (باغی که در این داستان باغ قارا کشیش(قاراملیک) بوده است و کرم در آنجا اصلی را میبیند هم اکنون هم در قراملک پا برجا میباشد که به گوللو باغ معروف است) و همچنین در آن زمان گنجه یکی از شهر های جمهوری آذربایجان شهر حکومتی بوده است در حالیکه ایلخانیان در تبریز و در شنب غازان حکومت می کردند.

قبر اصلی و کرم در این محله در جاده آب و فاضلاب که به باجی گارداش قبری و یا (پیر حسن) بین مردم قراملک معروف است میباشد واقع است که سازمان میراث فرهنگی میتواند با سرمایه گذاری روی این منطقه به رشد توریزم و حفظ آثار باستانی کمک کند(چرا که اصلی کرم در بین شاه سون ها- آذربایجانی ها – ترکیه – ترکمن ها – قزاقستانی ها-ارمنی ها-گرجستانی ها-مجارستانی ها-بلغارستانی ها-و...مشهوراست.فرستنده:رضا اسکندری





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 20 تیر 1396
admin blog
طایفه جعفرلو شاهسون دشت مغان 
جعفر چه کسی بود.از کدام منطقه آمده اند.
در سال 1141شمسی در اثر اختلافات دست جمعی در منطقه ناوایی که در جنوب باکو قرار دارد.(در حال حاضر بخش ناوایی با جمعیت 3000نفر میباشد ) سه نفر بنامهای صادق .جعفر و بیوک مجبور به فرار از این منطقه و کوچ به طرف دیگر رود ارس میگردند..
هنگام فرار به روایتی در فصل زمستان بوده است یکی از برادرها بنام بیوک کشته میشود..دو برادر دیگر خود را به منطقه تنبق در حوالی مشکین شهر میرسانند و در آنجا ساکن میگردند .مالک وقت تنبق فردی بنام موثق بوده است .با ازدواج جعفر با دختر موثق اینان خود را به مالک تنبق بیشتر نزدیک میکنند.
با گذشت زمان مالکیت این منطقه توسط موثق به این دو برادر سپرده میشود.افراد طایفه جعفرلو فرزندان و نوادگان جعفر بیگ هستند.در حال حاضر در قید حیاط 7و 8نسل آنها از جعفر بیگ میباشند.
از میان این فرزندان جعفر بیگ به عبارتی سومین نسل از فرزندان وی فردی سر شناس به نام حسین خان بوده است .که بعد از چندین سال کشمکش توسط نیروهای دولتی  دستگیر و درتهران به دستور ناصرالدین شاه  اعدام میکنند.
طایفه جعفرلو به مرور زمان در تنبق-ساچلی-ارباب کندی را به عنوان ییلاق برای چرای احشام و دامهای خود برگزیده اند.
قشلاق آنها قبل تاسیس شهر پارسااباد 1332بنام قوچ ق شلاقی بوده ..دوست کندی.محله بیوک خانلو ساکن بودند.
گفته میشود در میان این طایفه هیچگاه دزد و افرادی نیازمند مالی به کسی باشند.حضور نداشته اند و افراد بزرگ این طایفه به کار تلاش مشغول بودند..
پیمان ورزند




نوع مطلب :
برچسب ها : طایفه جعفرلو، طایفه جعفرلو شاهسون، دشت مغان، شاهسون های مغان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 18 تیر 1396
admin blog
 قره داغی ها : 

ایلات قره داغی به مجموعه ای از طوایف و عشایر کوچنشین و دامدار ترکتبار اطلاق می شود که خواستگاه وقرارگاه اصلی شان شامل منطقه قره داغ ارسباران (حدفاصل تبریز تا کرانه های رود ارس درشمال) می شود ولی به مرور زمان تیره هایی از این ایلات درسایر مناطق آذربایجان نیز اسکان یافته اند.
 عده ای از قره داغی ها بقایای تیره های قبایل کهن قزلباش همچون استاجلو،شاملو، قاجار و... درمنطقه هستند وبخشی از آنها نیز در جریان جنگ های ایران و روس از آنسوی ارس (به ویژه از قره باغ) مهاجرت کرده و باطوایف بومی درهم آمیخته اند. این جماعت درگذشته بخشی از نظام ایلی شاهسون محسوب می شدند و به طورعام شاهسون قراچه داغی نامیده می شدند.تقریبا از اوایل دوران قاجاریه است که اسامی این ایلات دراسناد تاریخی، مستقلاً ذکر شده است وبه نظر می رسد که از این تاریخ به بعد، قره داغی ها به تدریج از ایل شاهسون کناره گیری جسته و هر یک از این طوایف درامور داخلی خود مستقل شده اند. در دوران قاجار ایلات قره داغی از لحاظ نظامی بسیار حائز اهمیت بوده اند.به طوری که خوانین قره داغی  سالیانه تعدادی سوار تفنگچی تحویل قشون دولتی داده و درعوض زمین وچراگاه به عنوان تیول از دولت دریافت می کردند.درجریان جنگ هرات در زمان محمدشاه قاجار،  قره داغی ها رشادت ها وسلحشوری های بی بدیلی ازخود نشان دادند وبا قلع و قمع قبایل افغان،توانستند رضایت واعتماد شاه قاجار را جلب کنند. ازاین تاریخ به بعد هرگاه ازجانب  ترکمن ها وافغان ها درخراسان آشوبی به پا می شد، دسته های قره داغی برای سرکوب ایشان مامور می شدند وهرزمان غویایی ازجانب قبایل کرد به پا می گردید، گوشمالی دادن ایشان به شاهسون ها و قره داغی ها سپرده می شد.
امروزه ایلات قره داغی به شش ایل وچند طایفه ی مستقل می شوند که اکثرا در قشلاقات وییلاقات سابقشان ویا درحاشیه شهر های بزرگی مانند تبریز، تخته قاپوشده اند. 
ساختار ایلی عشایر قره داغی دقیقا مشابه شاهسون های مغان است؛ به طوری که هر ایل از تعدادی طایفه وهرطایفه از تعدادی تیره وهر تیره از تعدادی گوبک و هر گوبک از تعدادی اوبا وهر اوبا از تعدادی خانوار کوچنده تشکیل می شود که دراکثر موارد دارای پیوند فامیلی هستند. 
لازم به ذکر است که جامعه ی ایلی قره داغ، متکی برنظام پدر سالاری نبوده است؛ به این معنا که طوایف یک ایل ممکن است پیوند خونی ونسبی بایکدیگر نداشته باشند وهرشخص قدرتمند وبانفوذی می توانست بامتحد کردن تعدادی خانوار کوچنده، ایل جدیدی را تاسیس کند. این قضیه درتشکیل ایل محمدخانلو درزمان قاجار، کاملا مشهود است. سلسله مراتب قدرت در نظام ایلی قره داغ به این صورت بوده است که قدرتمندترین شخص در ایلات،خوانین بوده اند که ریاست وسرپرستی ایل رابرعهده داشته واختیار چراگاه ها وزمین ها در دست ایشان بوده  است و معمولا قدرت درنسل ایشان موروثی بوده است. دررتبه پایین تر ازخان ها، بیک ها قرار داشته اند که سرپرستی طایفه ها را برعهده داشتند وازنجیب زادگان ایل به شمار می رفتند. کدخدایان و آق سقل ها نیز در رتبه های بعدی قرار داشته اند. 
ایلات ششگانه قره داغی عبارتند از : حاجی علیلو، چلبیانلو، قاراچورلو، محمدخانلو، حسن بیکلو(داش گروس)و حسین اکلو (حسین کلو).
که توازن قدرت اکثرا دربین حاج علیلو ها وچلبیانلو ها وقاراچورلو ها جریان داشت.
1. حاج علیلو ها:
حاجی علیلو بزرگترین و پرچمعیت ترین ایل قره داغی محسوب می شود.علاقه به تحصیل و علم آموزی دراین ایل بیش از سایر ایلات منطقه بوده واکثر خوانین وبزرگان این ایل درگذشته باسواد وشهرنشین بوده اند. سابقه حضور هسته ی اصلی ایل حاجی علیلو در منطقه ارسباران‌، دست کم‌ تا دوران صفویه می رسد که درزمان قاجار نیرعده ای از طوایف مهاجر از آن سوی ارس به پیکره این ایل پیوسته اند. محل اسکان ایل حاج علیلو در قره داغ، شامل قشلاقاتی در ساحل رود ارس(از لاریجان تا اصلاندوز)،‌ مناطقی در شمال اهر واطراف ورزقان (محال اوزومدل) به مرکزیت روستای آبخواره (اووخارا) می شود ودر خارج از محدوده ی قره داغ ، مناطقی را در اطراف مراغه، میانه،هشترود،چاراویماق وبستان آباد در برمی گیرد. طوایف ایل عبارتند از : قاراخانلو، ازبک، کنگرلو، مقدم، یاغبستلو، یاراحمدلو، پیرعلیلو، چاخرلو، مددلو، گنجه لو، قره باغلو، بستاملو، تراکمه، قره گونی و زینی بیگلو. ازافراد معروف این ایل می توان به سام خان حاجی علیلو ملقب به امیر ارشد قره داغی است.

2.چلبیانلو:
دومین ایل بزرگ وقدرتمند قره داغی است.این ایل قبلا درقره باغ واقع در آنسوی ارس قشلاق میکردند و درجنگ های ایران و روس رشادت های بی نظیری ازخود نشان دادندوپس از عقد قرارداد ترکمنچای،به خاک قره داغ کوچ کردند؛ از این رواز ایلات مهاجر درقره داغ محسوب میشوند. ریاست ایل از قدیم الایام با اولاد خدرسلطان بوده است. محل قشلاق ایل درمحال گرمه دوز واقع در ساحل ارس ، اطراف کلیبر و محالات دودانگه وچهاردانگه در اطراف هوراند واقع شده است. طوایف چلبیانلو عبارتند از: یوسف آنلو، کوسالار، مغانلو، قره داغلو، بسته کانلو، تمرلو، قلی بیگلو و کرداحمدلو.
جنگجویان این ایل نقش پررنگی در عرصه سیاسی دوران مشروطه داشتند ورحیم خان چلبیانلو،رئیس این ایل،از حامیان سر سخت محمدعلی شاه و اصلی ترین حریف ستارخان بود.

3.قاراچورلو:
این ایل از ایلات باسابقه و قدیمی قره داغ محسوب می شود که پیش از سایر ایلات یکجا نشین شده اند؛ ازایلات صلح جو و خوشنام قره داغی بوده و سابقه ی غارت وچپاول درکارنامه خود ندارند. قاراچورلو ها غالبا در اطراف اهر اسکان یافته اند. همچنین شعبه ای از این ایل در گذشته به شمال خراسان منتقل شده است. طوایف ایل عبارت است از: آتمیانلو، کوچکلو، شبلی، گروس، عمله، مین باشلو، کولانی، قیریلو، زرگر و بندلو.

4.محمدخانلو :
ایلی تازه تاسیس و خویشاوند ایل چلبیانلو است. این ایل درگذشته بخشی چلبیانلو بوده است که در اواسط دوران قاجار شخصی به نام سرهنگ باقرخان چلبیانلو، آن را به صورت ایلی مستقل درآورد. این ایل درگذشته یکبار توسط حاج علیلو ها درکنار رود ارس به طورکامل  پراکنده شده و اموال و احشامشان توسط ایل مزبور به یغما رفته وبخشی از ایل مجبور به مهاجرت به آن سوی ارس شدند. این ایل از دوشعبه ی کیوانی و مینجوانی تشکیل شده است که  پس از انقلاب سفید شاه به طورعمده در محالات منجوان، کیوان، حسنو و کلیبر تخته قاپو و یکجا نشین شده اند‌. برخی از مورخان ستارخان سردارملی را به این ایل منصوب می دانند ولی مرحوم اسماعیل امیرخیزی درکتاب خود قاطعانه این ادعا رد می کند.

5.حسن بیگلو :
ایلی مهاجر و غیر بومی در قره داغ است و ازقرار معلوم اصالت این ایل از سادات جبل العامل است که ابتدا کرد زبان و پس از مهاجرت به قره داغ ترکزبان شده اند. بزرگان این ایل از سادات احمدی هستند که از منطقه مرند کوچ کرده اند. منزل گاه ایل ،محال حسن آباد(حسنو) واقع در غرب کلیبر است. طوایف ایل عبارتند از: سیدلو،همراهلو، قره لی وقره نوروزلو.

6.حسین اکلو: 
ایلی کم جمعیت وکوچک است که در حدفاصل اهر و مشکین (خیاو) ساکن هستند ودر دشت مغان، شاخه ای از ایل بزرگ شاهسون محسوب می شوند. همچنین تیره ای از ایل دراطراف میانه قشلاق دارند.  شعبات حسین اکلو عبارتند از : حاجعلی، شیرینلو ، هلان ، نوردولو ، عشیلو ،حاج صمدلو ، یارلو ، تمرو و نواسیر.
علاوه بر این شش ایل اصلی طوایف مستقلی در قره داغ سکونت دارند که به هیچ یک از این ایلات وابسته نیستندو بقایای ایلاتی هستند که از گذشته های دور دراین منطقه اسکان یافته اند. از جمله این طوایف می توان بایبورلو ها، افشار ها، بیگدلو ها، شاملوها، اینانلوها، پسیان ها، حاج خوجالوها(تیره ای از شاهسون) و... اشاره کرد.
برای مطالعه ی بیشتر دراین باب می توانید به تاریخ کامل ارسباران تالیف مرحوم سرهنگ بایبوردلو مراجعه کنید.





نوع مطلب :
برچسب ها : ایلات قره داغی، عشایر کوچنشین، حسین اکلو، حسن بیگلو، محمدخانلو، قاراچورلو،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 10 تیر 1396
admin blog
تصرف بغداد در زمان شاه عباس


"شاه عباس" در سال ۱۰۳۲ ه.ق به منظور #تصرف_بغداد  به اتفاق "ایل شاهسون" از طریق ذهاب راه "بغداد" را در پیش گرفت. او قبل از عزیمت، دو تن از سرداران خود بنام های "عیسی خان صفوی" و "زینل بیگ بیگدلی" را با گروهی از سواران "شاهسون" مامور کرد که پیش از وی به "بغداد" حمله کنند.

"شاه عباس" برای دومین بار نامه ای به عنوان اتمام حجت به حکمران "بغداد" فرستاد ولی "بکرسوباشی" این بار نیز اطاعت نکرد و اردوی "ایران" را از فراز قلعه به توپ بست. "شاه عباس" فرمان حمله داد. سپاهیان ایران از هر سو به قلعه تاختند و در اندک زمان به تصرف قلعه نائل آمدند. حکمران "بغداد" و دستیاران او کشته شدند.

پس از پیروزی، "شاه عباس" حکومت "بغداد" و "عراق عرب" را به "صفی خان" حکمران "همدان" سپرد و  به "اصفهان" بازگشت.
و افراد جنگنده ای از ایل شاهسون که به بغداد برای جنگ فرستاده شدند بعد از پیروزی و بازگشت به اسم شاهسون بغدادی مقلب شدند.




نوع مطلب :
برچسب ها : تصرف بغداد در زمان شاه عباس، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 10 تیر 1396
admin blog
شاهسونها به نامهای مختلفی تقسیم بندی شده اند :
۱ شاهسون های مغان
۲ شاهسونهای شیراز
۳ شاهسونهای بغدادی
۴ شاهسونهای ملایر
۵ شاهسونهای اینانلو
۶ شاهسونهای جمهوری آزربایجان
۷ شاهسونهای افغانستان
۸ شاهسونهای پاکستان
۹ شاهسونهای سوریه که به ترکمانان معروفند 
۱۰ شاهسونهای ترکیه
11شاهسون عراق
12شاهسون باکو
13شاهسونهای دیگر مناطق




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 10 تیر 1396
admin blog
بنام خدا 
امروز در ادامه مقاله چند روز قبل در مورد ایل قارا قویونلی با اجازه از سروران چند خطی خواهم نوشت تا ان شاءالله به کمک خداوند متعال و همراهی اساتید وبزرگوارن در مورد تشکیل ایل بزرگ  شاهسون قلم فرسای کنیم
در مورد معنی لغوی قرا قویونلی :
قرا را به دومعنی معرفی کرده اند یکی به معنی سیاه با جمع شده با قویونلی می شود دارنده گوسفند سیاه 
دوم معنی دیگری که اساتید بر آن داده اند بزرگ می باشد معتقدان این معنی را از زبان آذری زبان قدیم آذربایجان( این زبان را اکثر محققین ترک قبول ندارند معتقد ند این برای ترک ستیزی بوجود آ مده است) دانسته واین را با قویونلی جمع شود معنی صاحب احشام زیاد آ ورده اند
علت نام گذاری
 محققین بنام ترک از جمله جناب پرفسور فاروق سومر ومینورسکی معتقد هستند طایفه قرا قویونلی را با توجه به رنگ احشامشان نام گذاری شده
بعضی از مورخین غرب معتقد می باشند که نشان پرچم این طایفه گوسفند سیاه بوده وبه این نام خوانده شده اند 
اصل ونسب قراقوینلی ها 
 آ نطور که مورخ عثمانی جناب مولانا شکرالله از زبان جهان شاه نوشته 
قراقویونلی ها از ترکان آ غوز ویکی از بیست وچهار تیره آ نها بوده ونسب قرا یوسف را به واسطه چهل ویکم از اولاد دنیز خان از کتاب پرفسور سومر  نقل کرده
درکتاب دیار بکر وبعضی از کتب قدیمی قرا قوینلی را بارانی ،بارانلووبارانلی هم گفته اند
چرا به این نام آ نها را می خواندند دقیق معلوم نیست ولی در شهر ماردین ترکیه به قوچ  باران می گویند شاید بخاطر مجسمه قوچی که بر مزار فوت شدگانشان نصب می کردند به این نام خوانده شده اند 
و......
آ خرین مهاجرت قراقوینلی 
در زمان ارغون خان ایلخانی از ترکستان به غرب کوچ کرده ودر شمال دجله وفرات سکنه گزیده 
  جنابی مورخ عثمانی معتقداست  سکونت آ نها در آذربایجان بوده وی در کتاب ترکمانیه می فرماید در حمله چنگیز آ نها سی هزار خانواده به ریاست طوره بک از طریق ایران به آ ناطولی آ مده اند 
جناب افشار درمورد تشکیل سلسله قرا قوینلی در کتاب ایلها ،چادرنشینان وطوایف عشایر ایران جلد یک ص 63می فرماید 
پس از فوت تیمور لنگ در سال807قمری متصرفات وی بین فرزندانش تقسیم شد
محمد ابراهیم خواجه از امرای ترکستان که از سوی تیمور حکمران قسمتی از آذربایجان شده بود سلسله قرا قویونلی را تشکیل داد
قبایل متحد آ نها
طایفه های سعدلو ،بهارلو،دوخارلو،قرامانلو،آ لپائوت،جاگرلو،آ ینلو،دوگرو...
از طوایف کرد هم با آ نها متحد شدند از قبیل طایفه سلیمانی،زرقی ومحمودی
سلیمان امیری فرد




نوع مطلب :
برچسب ها : قارا قویونلی، مهاجرت قراقوینلی، جناب افشار،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 10 تیر 1396
admin blog
شعر: محمد چراغی شاعر شاهسون 
ایپک یولو گدن اللر    اتلو داغدا قونان اللر

تورکستاندان اسن یللر    بیزدن سیزه سلام السون


قیزیل اتلار مینن اللر قارا چادور قوران اللر 

قارداش باجی سون اللر   بیزدن سیزه سلام السون 

چراغی یام ال اغلویام  داغلار اوغلو سل اوغلویام 


فقط تورکو دیل اوغلویام .




نوع مطلب :
برچسب ها : ایپک یولو،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 10 تیر 1396
admin blog
درباره ایل شاهسون بیشتربدانیم به قلم سلیمان امیری فرد

به ایلی گفته می شود در زمان شاه عباس ماضی به کمک شاه شتافت ویاغیان شاه را سرجایشان نشاند. واژه کلمه شاهسون دقیقا معلوم نیست از چه تاریخی وبه چه منظوری بکاربرده شده است
بعد از به قدرت رسیدن شاه عباس توسط شاهسون ها به اقتدارکامل رسیدن وی طوایف دیگر هم به شاهسون پیوسته ودر زیر سایه این نام بر خود عزت های دادند
از جمله یون سور پاشای سنی مذهب بعد از درخواست از شاه عباس برای کوچاندن ایل خود به ایران پس از آمدن به ایران به ایل شاهسون پیوسته وخود را شاهسونن نامید ....

حمله شاه عباس به غرب ایران

در حمله شاه عباس به غرب ایران برای حمایت وپشتیبانی از ایلات غرب ایران در مقابل دولت عثمانی وسنی مذهب های تندرو که توسط عثمانی حمایت می شد بعد از ظفر یافتن بر دشمنان وحمایت از ساکنین قلعه ذهاب لک خان با دو هزار تن به سپاه شاه پیوست وبعد از مدتی در جرکه سپاه شاهسون در آمد
در این بین سپاه جان نثاری هم بنام قولورلارکه از اسیران ارمنی ،گرجی و....تشکیل شده بود بعنوان جانثارا شاه خوانده می شدند بعدها توسط بعضی از نویسندگانن شاهسون خوانده شده از جمله امامقلی خان .

پیشینه نامگذاری شاهسوند از جنگ با پرتغالی ها 

در جنگ با پرتقالی ها قسمتی از سپاه امامقلی از ترکان جنگ آوری بودند که جسارت وشجاعت آنها در بین همه زبانزد قرار گرفت بطوری که مورد توجه ویژه شاه شد وشاه آنها را مورد رحمت خود قرار داد به آنها شاه پسند ویا شاه سون گفتند

تغییر اسم ایل شاهسون در گذر زمان 

در گذر زمان شاهسون و شاه سون با یک نام که همان شاهسون است خوانده شد
لازم به توضیح است اگر ما بخواهیم همه شاهسون ها را با پیشینه ترک بخوانیم فکر کنم به خطا رفته ایم زیرا بعد از آمدن شاهسون ها برای حمایت از شاه درکوتاهه مدت خیلی از ایلات طرفدار شاه ترک زبان نبودند به صفوف شاهسون پیوسته و یک سپاه نیرومندی را تشکیل دادند

ماندگاری واژه شاهسون در تاریخ 
علت ماندگاری واژه شاهسون در تاریخ بر روی یک ایل بطوری که فرزندان آنها هم شاهسون خوانده می شود باید درتشکیل هسته اولیه آن جستجو کرد
 ایلات ساکن در مرکز ایران.

نویسنده: سلیمان امیری فرد

تحلیل یاداشت سلیمان امیرفرد به قلم سیدمجید ساداتی 

الحق اشاراتی را در موضوع ایل شاهسون جناب امیری عنوان کردنند که کمتر کسی به آنها دقت و توجه نموده حتی تاریخ نگاران معروف در این باب کوتاهی نموده اند،

بله طوایفی که آمدنند در این اتحادیه مقدار قلیلی هم از ایلات غیر تورک بودند منتهی با توجه با اینکه چون رودی وارد دریا شدند،دیگر تمام شکل دریا گرفتند،
آیا میتوان تصور کرد کارکیای لاهیجان که بواسطه حمایت بی دریغش جان شاه اسماعیل و برادرانش را از خطر ترور قطعی نجات داد و شاه اسماعیل پیش وی مشقق جنگ میکرد در این جمع عشاق وارد نشده باشد ،مردان قدرتمند تالشی که در سپاه قزلباش حاضر شدند و در چوب بازی شهره آنروز ایلات ایران ،
ضمنا نامگذاری کوه کوپکلو در رشته کوههای خروسلوی موغان یاد آور همین موضوع است ،که گروهی از کردها در اتحادیه ایلی وارد شدند بمنظور حمایت از شاه منتهیی پس از قحطی بزرگ که مقدار زیادی از دام را نابود کرد مجبور شدند به موطن اصلی خود برگردنند،سگها آنقدر از لاشه حیوانات خورده بودن که همگی جثه قوی داشتند بنابراین چون فصل کوچ این اقوام از مؤلفان مصادف با فصل سرد بود از سگهای خود بعنوان کشنده سورتمه استفاده کردنند و کوه محل اوتراقشان کوپک لی معروف شد.




نوع مطلب :
برچسب ها : درباره ایل شاهسون بیشتربدانیم، سلیمان امیری فرد، حمله شاه عباس، شاهسوند،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 10 تیر 1396
admin blog
مرد جدولی کیست 
علی حاجیلی پیرمرد 65 ساله تهرانی که سال ها است به حل کردن جدول میپردازد و به این کار اعتیاد پیدا کرده لقب آقای جدولی ایران را با خود به همراه دارد.
photo_2017-06-30_20-13-26
پیرمردی که بیشتر عمر خود را به حل جدول و آرشیو کردن آنها گذرانده است و در محله همه او را با نام آقای جدولی می شناسند.آقای جدولی

«چهار افقی دو حرفه، شش عمودی پنج حرف» برای تمامی ما این عبارت آشناست و شاید هنوز هم مواقعی بازی با خانه های سیاه و سفید این جدول ها سرگرمی محبوب ما باشند؛ اما جالب است بدانید برخی نه تنها از این سرگرمی لذت می برند که با آن زندگی می کنند. «علی حاجیلی» بیش از 25 است که هر روز جدول حل می کند و بقیه اعضای خانواده خود را هم به این سرگرمی علاقه مند کرده است و حالا آنقدر در حل جدول حرفه ای شده که در کمترین زمان می تواند سخت ترین جدول ها را حل کند.

آرایشگر محل مرا جدولی کرد

«علی حاجیلی» پیرمرد 65 ساله ای است که بیش از دوسوم عمر خود را به حل کردن جدول گذرانده است. به قول خودش دیپلم قدیم طبیعی (تجربی) دارد و سالها در شغل فنی فعالیت می کرده و الان هم که بازنشسته شده و صاحب پنج فرزند و شش نوه شده، به نویسندگی و شاعری روی آورده است. داستان آقای جدولی شدن آقای حاجیلی به ایام نوجوانی او برمی گردد. «ما در جنوبی ترین قسمت تهران در محله ای در غرب فرودگاه قلعه مرغی زندگی می کردیم. در آغاز دوران جوانی توسط یکی از دوستانم به حل جدول گرایش پیدا کردم؛ اما داستان وابستگی ام به جدول به سلمانی محله ما برمی گردد. آرایشگری در محل ما بود که ایشان مجله اطلاعات هفتگی برای مشتریانش می خرید. به دلیل اینکه او دسترسی به مجله نداشت، از من درخواست می کرد که از سر پل جوادیه فعلی برای او مجله بخرم. من هم به این شرط برای او مجله می خریدم که جدولش برای من باشد! همین سلمانی بزرگترین انگیزه من شد برای حل جدول.»

آقای جدولی و خانواده اش

باسواد بودن پدر و مانوس بودن او با روزنامه، روزبه روز علاقه آقای حاجیلی را به جدول بیشتر می کند. «پدرم با اینکه دامدار بود، باسواد بود و به روزنامه علاقه داشت؛ برای همین هر روز روزنامه کیهان و اطلاعات می خرید و من هم از خداخواسته جدولهایش را حل می کردم.»

خانواده ام را معتاد جدول کردم!

ازدواج و زندگی متاهلی هم عادت جدولی آقای حاجیلی را تغییر نداده است. «بعد از ازدواج هم این عادت جدول حل کردن تغییر نکرد و باز هم مهم ترین سرگرمی من و همسرم در دوران متاهلی حل جدول بود. من نه تنها خودم معتاد جدول شدم که حتی خانواده ام را هم معتاد کردم.» آقای حاجیلی صراحتا می گوید که به حل کردن جدول اعتیاد دارد و اگر روزی سه چهار تا جدول حل نکند، روزش شب نمی شود. «من در تمام لحظات زندگی از زمانی که در خانه هستم یا حتی در سفرها همراه خودم جدول می برم. فقط در بایگانی خانه ام حدود 350 جلد مجله جدول حل شده دارم.» به غیر از سودوکو، در حل کردن تمام جدولها استاد است. «غیرممکن است از کنار کیوسک روزنامه فروشی رد شوم یا جایی جدولی ببینم و مبهوت آن نشوم. شاید باورتان نشود؛ اما گاهی از نان شب برایم واجب تر است!»

همچنین بخوانید : گفتگوی خاص با علی دایی ، آقای گل سکوتش را شکست + تصاویر
آقای جدولی ایران و خانواده اش

در خانه مشاعره می کنیم

آقای حاجیلی علاوه بر جدول به شعر و کتاب و نوازندگی هم علاقه مند است و اگر فرصت کنند، با اعضای خانواده حتما مشاعره می کنند. «در خانه ما دیوان تمام شعرا از خیام و حافط و مولانا گرفته تا شاعران معاصر موجود است. اصلا یکی از برنامه های محبوب ما در تلویزیون برنامه مشاعره است و بعد از آن مسابقات تلویزیونی را تماشا می کنیم.» آقای حل جدول می گوید که سرگرمی محبوبش باعث شده که اطلاعات او طی سالها افزایش پیدا کند و او را در نویسندگی و شاعری هم کمک کند:«من دو جلد کتاب درباره فولکلوریک شاهسونها نوشتم. خودم هم اصالتا شاهسونی و آذری هستم. بیشتر اشعارم هم آذری است؛ مگر اشعار مناسبتی.» آقای حاجیلی تا به حال بارها به مناسبت های مختلف برای دوستان و آشنایانش شعر سروده است.


فقط یک جا جدول حل نکردم

اعتیاد آقای حاجیلی به جدول باعث می شود همیشه و همه جا درحال جدول حل کردن باشد؛ همه جا به جز:«تنها جایی که من به فکر حل جدول هم نیفتادم، خانه خدا بود. یعنی حدود 70 تا جدول همراه خودم به مکه بردم؛ اما همان تعداد را حل نشده برگرداندم.» آقای جدولی معتقد است مهم ترین راه برای پیشگیری از آلزایمر همین جدول حل کردن است.




نوع مطلب :
برچسب ها : علی حاجیلی، مرد جدولی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 10 تیر 1396
admin blog
دار 
؛
من
آیدینلیق بیر گئجه
                  خزه‌ر دنیزی
دنیز قوْروقلانیب
آی سوْیونوب قوجاغیندا
                       سس-سمیرسیز
                                       چیمیر
                             لپه‌لر اوْموزوندا...!
دان یئلی
قارا تئل‌لرین‌له،
            "لزگی" اوْینار
                      دالمیشام
                گؤزه‌للیك تانریجاسینا!
          یئلبیزلر
           دوْلاشیر بوْینوما
              كؤنلومده اوْیانیر
                                دار!
          گؤزوم دیكیلیب اوچماغا
                            قاغایی‌لارلا
               منصورلاشماق اؤزله‌می
                                   بۆرویوب
                    بۆس-بۆتون دۆش‌لریمی!...
بو قانلی اؤلكه‌ده
    كیملیك‌له اؤزگورلوك
                       بیر داردا
                         قوْل-بوْیون یاتیب‌لار...!




نوع مطلب :
برچسب ها : آیدینلیق بیر گئجه، بختیار فرٌخ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 10 تیر 1396
admin blog
بازی آغاج آغاج
یکی ا زبازی های محلی ایل شاهسون که محبوبیت بالایی بین بزرگان و حتی جوانان دارد 
یکی از بازیهای محلی ایل شاهسون آغاج آغاج است. یکی از اعضای گروه پیشقدم می شوند و به میدان می آید و مبارز می طلبد ویکی دیگر از اعضا برای مبارزه به میدان می آید. در این بازی باید مراقب باشی چوب به بدنت نخورد وگرنه باید از بازی خارج شوی.  بعد از یک مبارزه نفس گیر بین دو نفر یکی از آنها شکست می خوره و یکی دیگر از اعضای گروه وارد میدان می شود و چوب بلندی که آغاج نام دارد  را در دست می گیرد.بازی آغاج آغاج یا  چوب بازی از جمله بازیهایی است که  در آن حرکات منظم دست و پای بازیکنان و حرکات چوب یادآور جنگ های تن به تن است. این بازی در مراسم و جشنها در میان مردان ایل رایج بوده است مهارت های لازم سرعت دقت و مهارت در حمله و دفاع است مهارتهای که روزی شرط بقا و از ضرورتهای زندگی محسوب می شده.
تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام

BazyAghaj4

BazyAghaj1

BazyAghaj2.flv

BazyAghaj2





نوع مطلب :
برچسب ها : بازی آغاج آغاج، ازیهای محلی ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 8 تیر 1396
admin blog
پهلونان و بزرگان طایفه علی بَیْ لی

طایفه علی بَیْ لی در پهلوان پروری و داشتن افراد بسیار شجاع و دلاور بین طوایف و تیره های دیگر معروف می باشد برخی از این افراد نام برده می شود

میری(میرعلی یا امیرعلی): در طایفه علی بَیْ لی و در بین بزرگان نسل فعلی از ایشان بعنوان مردی پهلوان، بسیار قوی و نیرومند یاد می شود.

علیمراد:پدر ایشان آقامراد فرزند میری (میرعلی یاامیرعلی) از تیره علی میرزالو از علی بَیْ لی و مادر علیمراد دختر قیطازبَیْ،از خوانین و بزرگان ایل قشقایی بوده است كه به دلیل جوانمرگ شدن آقامراد مورد آزار و اذیت افراد طایفه علی بَیْ لی قرار می گیرد و خواستار بازگشت به ایل و طایفه و دیار خود خودیعنی قشقایی و شیراز می شود و چندین بار رفت و آمد بین دو ایل انجام می شود اما این خانم تمام زخم زبان ها و ... را تحمل می نماید و فرزندش علیمراد را پرورش می دهد و تا مرگ خود ازدواج نمی نماید و در كنار پسر خود زندگی می كند علیمراد یكی از معدود شجاعان و پهلوانان ایل بوده است كه در جسارت، رشادت و قدرت ایشان داستان های زیادی بر سر زبان ها وجود دارد از جمله در کشتی و قهرمانی در جوانی، مهارت فوق العاده در استفاده از چوب، کشتن چندین پلنگ و....

مشهدی عروجعلی خالصی:ایشان پسر ارشد علیمراد فرزند آقامراد فرزند میری (میرعلی یاامیرعلی) از تیره علی میرزالو از طایفه علی بَیْ لی که در زمان خود از متمولین و افراد خیر بوده اند که در سن جوانی به مشهد مقدس مسافرت می نمایند و همچنین در خصوص مردم داری ایشان نقل است که در زمانی که قحطی وجود داشته است ایشان به مراجعه کنندگان به منزل ایشان که از روستاهای اطراف و بعضا از ایل بوده است کمکهای شایانی انجام داده است. 

جعفر آقا: معروف به ممه اوغلو جعفرآقا یعنی پسر محمدعلی پسر بوداق پسر میری  از تیره علی میرزالو از طایفه علی بَیْ لی ، ایشان یكی از افراد بسیار قوی، شجاع ونترس تیره بلكه ایل شاهسون بغدادی بوده اند كه داستان های زیادی در شجاعت و مبارزه ایشان وجود دارد

محمدعلی برات :ایشان پسر براتعلی پسر علیمراد پسر آقامراد پسر میری از تیره علی میرزالو ازطایفه علی بَیْ لی ، بوده و یكی از افراد بسیار پهلوان، مبارز، بی باك و نترس ایل شاهسون بغدادی هستند كه داستان های زیادی در شجاعت و مبارزات ایشان وجود دارد.

حسن علی بَیْ: ایشان از تیره الی آتلی از علی بَیْ لی بوده است که بسیار مبارز و لقب های زیادی داشته است که در امور بسیار زیادی از تیرهای مختلف نیز رشید سفیدی می کرده است.

سلی: ایشان پسر علی میرزا فردی بسیار رشید، یک دنده و مغرور بوده که در نزاع های مختلف جلودار و کورکوری خوان بوده است

سویل:ایشان از تیره الی آتلو از طایفه علی بَیْ لی (علی بگلو یا علی بیگلو) می باشند ایشان از جمله افراد پهلوان و مبارز و شجاع بوده اند و نقل است كه به دلیل عدم پرداخت مالیات یا خراج و.. توسط ایشان و اخطارها و مراجعات متعدد و عدم پذیرش ایشان نهایتا چندین نفر با توسل به تفنگ ایشانا با ضرب گلوله كشته می شود و تا آن لحظه نیز شخصا مالیات و خراج را پرداخت نمی نماید. 

 از کلیه عزیزان درخواست می شود هر گونه اطلاعات تاریخی ، شجره نامه ای اجداد خود و سایر اقوام مربوط به علی بیگلو را از طریق ایدی تلگرام  ،اعلام فرمایید. سپاسگزارم.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 6 تیر 1396
admin blog
نام های قدیمی رایج در بین افراد ایل شاهسون بغدادی

در گذشته و بین خانواده های ایل شاهسون بغدادی از نام های خاصی برای نام گذاری فرزندان خود استفاده می نمودند که برخی موارد که تقریبا خاص بوده است به شرح ذیل آورده شده است:

۱- اسامی پسران:

اروجعلی یا عروجعلی، عباد، قباد، مَحْمد(این نام علاوه بر نامهای محمّد و محمود بوده است ولی در شناسنامه صرفا محمّد و محمود صادر می شده است)، حوسن(این نام علاوه بر نامهای حسن و حسین بوده که در شناسنامه نامهای حسن یا حسین صادر می شده است)، رضاعلی، کتابعلی، صحبت، آقایار، در ایل شاهسون بغدادی و در زمان گذشته بیشترین نامهای آقایان دو اسمه بوده و نام دوم به علی و اله ختم می شده است مثلا محمدعلی، فرمانعی،نظامعلی، سیف اله، عین اله و... 

۲- اسامی دختران:

ترلان، سلبی، ساری قیز، قیزیل گول، ساری گول، قیز قیید، قیزبس، گل نسا، باغچه، گول بس، نازبس، ککلوک، خانم، خانم ناز، سرین گول، گزل، جیران، کیلر، مارال، خزل، عیدی نسا، حوانسا، اصلی، صنم، گولتاج، آقجه، تِیفا، گولگز، سارای، گولوش، خیرل، عصمر،  محترم ، هیوا، کیلر، تلُر، گویجه، علمتاج، نیمتاج، قشمر و ... شایان ذكر است در انتخاب نام دختران در بین ایل شاهسون بغدادی بیشتر از طبیعت استفاده می شده مثلا ساری گول یعنی گل زرد، جیران یعنی آهو، مارال یعنی گوزن، هیوا یعنی به، ككلوك یعنی كبك، قیزیل گول یعنی گل رز و... و همچنین در قدیم به دلیل برخی اعتقادات بطور مثال اگر خانواده ای دارای چندین دختر می بوده و می خواسته پسر دار شود از برخی اسمها برای دخترانش استفاده می نموده از قبیل گل بس، ناز بس ، قیز بس(یعنی دختربس)، قیز قیید(یعنی دختر برگرد) و...  

از کلیه عزیزان درخواست می شود هر گونه اطلاعات تاریخی ، شجره نامه ای اجداد خود و سایر اقوام مربوط به علی بیگلو را از طریق ایدی تلگرام،اعلام فرمایید. سپاسگزارم.




نوع مطلب :
برچسب ها : اسامی اصیل ایل شاهسون، اسامی پسران ایل شاهسون، اسامی دختران ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 6 تیر 1396
admin blog
افسانه مانقورد  


روزی روزگاری در صحرای «ساری اؤزیه» آسیای مركزی اقوام مختلف زندگی می‌كردند. یكی از این اقوام قوم ترك نایمان بود. نایمان‌ها دشمنانی به نام «ژوان ـ ژوان» ها داشتند. ژوان ـ ژوان‌ها وقتی كسانی را اسیر می‌گرفتند آنها را به صحرا برده موهای سرشان را از ته می تراشیدند، بعد شتری را سر بریده و از پوست گردن شتر ـ كه از سفت‌‌ترین قسمت پوست شتر است ـ قطعاتی را جدا كرده و بلافاصله به سر اسیر ‌چسبانیده، آن را محكم می‌بستند. بعد از این كار دستبند و پای‌بند اسیران را محكم كرده آنها را در زیر آفتاب سوزان رها می‌كردند. بعد از مدتی موهای سر آنها رشد می كرد چون جایی برای رشد خود نمی‌یافتند برگشته به تدریج داخل مغز اسیر می‌شدند. در این موقع بیشتر جوانان تاب تحمل این عذاب را نیاورده فوت می‌كردند ولی آنهایی كه می‌ماندند در اثر برخورد موها با سلول های حافظه، تمام خاطرات گذشته خود را از دست می­دادند اما «مهارت» ‌های رزمی­شان می‌ماند. چون از بین ده اسیر یك اسیر «مانقورد» شده و بقیه می‌مردند لذا ارزش یك «مانقورد» ده برابر یك غلام بود و اگر كسی «مانقورد» كسی را می‌كشت مجبور به پرداخت جریمه سنگین می‌شد. 
روزی پسر جوانی به نام «ژول آمان» فرزند پیرزنی به نام «نایمان آنا» برای گرفتن انتقام خون پدر خود از ژوان ـ ژوان‌ها كه در جنگ با آنان كشته شده بود ـ به اتفاق سایر جوانان قبیله نایمان به ژوان ـ ژوان‌ها حمله كرده و بعد از جنگی قهرمانانه اسیر می‌شود. ژوان ـ ژوان‌ها او را «مانقورد» كرده و به چوپانی گله‌های خود می‌گمارند. «نایمان آنا» برای نجات پسرش به منطقه­ی ژوان ـ ژوان‌ها رفته و پسر خود را می‌بیند كه چوپان گله شده است. مادر به فرزند نزدیك شده و اسمش را می‌پرسد. پسر جواب می‌دهد كه نامش «مانقورد» است. مادر در میان حسرت و ناامیدی از پدر و مادر و ایل و تبارش می‌پرسد. پسر جوان تنها یك جواب دارد: من «مانقورد» هستم. مادر سعی می‌كند حافظه‌ی پسر جوانش را به كار بیاندازد. مادر خطاب به پسرش می‌گوید: «اسم تو ژول آمان است می‌شنوی؟ تو ژول آمان هستی. اسم پدرت هم دؤنن بای است. پدرت یادت نیست؟ آخر او در زمان كودكیت به تو تیراندازی یاد می‌داد. من هم مادر تو هستم، تو پسر من هستی. تو از قبیله نایمان هستی متوجه شدی؟ تو نایمان هستی ... 
او (مانقورد) با بی‌اعتنایی كامل به سخنان مادرش گوش می‌داد. گویی اصلاً این حرف­ها ربطی به او ندارد ... 
نایمان آنا باز دوباره تلاش كرد كه حافظه­ی پسرش را به­كار بیاندازد لذا با التماس گفت: 
اسمت را بیاد بیاور ... ببین اسمت چیست مگر نمی‌دانی كه پدرت دؤنن بای است؟ اسم تو مانقورد نیست ژول آمان است. برای این اسمت را ژول آمان گذاشته‌ایم كه تو در زمان كوچ بزرگ نایمان‌ها به دنیا آمدی. وقتی تو به دنیا آمدی ما سه روز تمام كوچ خود را متوقف كردیم». 
«نایمان آنا» برای اینكه احساسات پسرش را تحریك كند و او را به یاد كودكی خود بیاندازد برایش ترانه و لالایی و بایاتی می‌خواند ولی هیچ تأثیری در پسر جوان نمی‌كند. در این موقع ارباب «ژول آمان» پیدا شده و نایمان آنا از ترس او پنهان می‌شود. ارباب ژول آمان از او می‌پرسد آن پیرزن به تو چی می‌گفت؟ ژول آمان می‌گوید او به من گفت كه من مادرت هستم. ارباب ژول آمان می‌گوید تو مادر نداری تو اصلاً هیچ كسی نداری فهمیدی. وقتی آن پیرزن دوباره پیشت آمد او را با تیر بزن و بكش. او بعد از دادن «حكم تیر» به دنبال كار خود می‌رود. نایمان آنا وقتی می‌بیند او رفت از مخفیگاه خویش خارج شده می‌خواهد كه دوباره حافظه­ی تاریخی و قومی و خانوادگی پسر جوان را به­كار بیاندازد لذا به او نزدیك می‌شود. اما «ژول آمان» با دیدن «نایمان آنا» بدون هیچ ترحمی در اطاعت كوركورانه از دستورات اربابش قلب مادرش را نشانه گرفته و او را از پشت شتری كه سوارش شده بود سرنگون می‌سازد. پیكر بی‌جان «نایمان آنا» در محلی كه بعدها به نام او به قبرستان «آنا بیت» (خانه­ی مادر) معروف گردیده به خاك سپرده می‌شود. پسر «مانقورد» او حتی برای گرامیداشت خاطره­ی مادر بر سر قبر او نیز حاضر نمی‌شود چرا كه او خود را «بی‌پدر و مادر» و «بی‌اصل و نسب» می‌دانست
این افسانه به طور مفصل در کتاب « Kuh bap ecpa bepabep » (گون وار عصره برابر) نوشته چنگیز آتیماتف، در 348 صفحه در قیرغیزستان چاپ و منتشر شده و با نام «روزی به درازی قرن» به زبان فارسی نیز ترجمه شده است 

مانقورد نوعی بیماری هست که بعضی از ترکها به آن مبتلا شده اند

گروهی از روی نادانی

گروهی از روی آگاهی




نوع مطلب :
برچسب ها : افسانه مانقورد،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 6 تیر 1396
admin blog
کانال تلگرام ایل شاهسون 

برای ورود لطفا کلیک کنید 

موسیقی سنتی 
اشعار و دست نوشته های شاعران ترک زبان 





نوع مطلب :
برچسب ها : کانال تلگرام ایل شاهسون، کانال تلگرام شاهسون، گروه تلگرام شاهسون، گروه تلگرام شاهسونلر،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 6 تیر 1396
admin blog