تبلیغات
ایل شاهسون - مطالب شهریور 1396 لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

آشیق گونش(علی رمضانی):

۲۰۰۸میلادے ارزوروم تورکیه ده مصطفے بئے کیریم "قیریم" اوکراین نقشه سینده "کریمه" اوغوز تورک لرے دیلر و دوکتور مصطفے بئـے میللے مجلیس باشقانے "صدرے" آشیقلار شؤله نے ارزوروما دا دعوت اولونموشدور، اوردا من بو گارایلے نے دئییب اوُخودوم و بیله بیلیندیردیم بیزده اوغوز تورکلریندن سیز ایله قارداش و دیلداش اولاراق؛

سنیے یوردوے منیم یوردوم

کیریم اوغلو مصطفےٰ بئـے

سنیے دردیے ، منیم دردیم

کیریم اوغلو مصطفے بئـے

سایمادین سولطان و پاشا

چکدیلر الیندن حاشا

آلقیشلارام مین ایل یاشا

کیریم اوغلو مصطفےبئـے

شأن شؤکتلے ایرانلییام

اصلیم تورک دور تورک اوغلویام

کؤک و سوُیوما باغلییام

کیریم اوغلو مصطفےبئـے

آشیق گونش دئیرلر آدیم

تیلیم خان پیریم اوستادیم

سن منیم ائلیم ایمدادیم

کیریم اوغلو مصطفے بئـے





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 23 شهریور 1396
admin blog

منده سیغار ایكی جهان، من بو جهانا سیغمازام،

گوهر لامكان منم، كون و مكانه سیغمازام

عرش ایله فرش و كاف و نون منده بولوندو جمله چون ،

كس سؤزونو و ابسم اول، شرح بیانه سیغمازام

كون و مكاندیر آیتیم، ذاتیدورور بدایتیم،

سن بو نشانلا بیل منی، بیل كی نشانه سیغمازام

كیمسه گومان و ظنّ ایله اولمادی حقّ ایله بیلیش،

حقّی بیلن بیلیر كی، من ظنّ و گومانه سیغمازام

صورته باخ و معنی‏نی صورت ایچینده تانی كیم،

جسم ایله جان منم ولی، جسم ایله جانه سیغمازام

هم صدفم، هم اینجی‏یم، حشر و صراط اسینجی‏یم،

بونجا قوماش و رخت ایله من بو دوكانه سیغمازام

گنج نهان منم من اوش، عین عیان منم من اوش

گوهر كان منم من اوش، بحره و كانه سیغمازام

گرچی محیط اعظمم، آدیم آدامدیر، آدمم،

طور ایله كن فكان منم، من بو مكانه سیغمازام

جان ایله هم جهان منم، دهر ایله هم زمان منم

گؤر بو لطیفه‏یی كی، من دهر و زمانه سیغمازام

انجم ایله فلك منم، وحی ایله هم ملك منم،

چك دیلینی و ابسم اول، من بو لسانه سیغمازام

ذرّه منم، گونش منم، چار ایله پنج و شش منم

صورتی گؤر بیان ایله، چونكی بیانه سیغمازام

ذات ایله‏یم صفات ایله، گولشكرم نبات ایله،

قدر ایله‏یم برات ایله، بسته دهانه سیغمازام

ناره یانان شجر منم، چرخه چیخان حجر منم،

گؤر بو اودون زبانه‏سین، من بو زبانه سیغمازام

شهد ایله هم شكر منم، شمس منم، قمر منم،

روح روان باغیشلارام، روح روانه سیغمازام

تیر منم، كمان منم، پیر منم، جوان منم،

دؤولت جاودان منم، آینه دانه سیغمازام

گرچی بوگون نسیمی‏یم، هاشمی‏یم، قریشی‏یم،

مندن اولودور آیتیم، آیته، شانه سیغمازام.

عماد الدین نسیمی





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 23 شهریور 1396
admin blog

ساوالـے حکیم تیلیم خانین "ملمّع "

فورماسیندا یازیلان شعرلریندن :

توندارےدین و مُروت

یاخما منے نارا دیلبر

از الهـے چنین آمد

منیم بختیم قارا دیلبر

اےیار ـ دندان مُروارے

مگر خودت دل ندارے

اولدوم عشقین گرفتارے

ائیله گےنن چارا دیلبر

اےیار توچشم سیاهے

من غلام توپادشاهے

ائیله میشم ده گوناهے

چک زولفویدان دارا دیلبر

اےیار بیا بریم باغچه

بازےکنیم بشیم بچه

اوزون گول لبلرین غونچه

جمالون مه پارا دیلبر

تیلیم خان راکردےمسکین

ازهجر توشدم غمگین

قاپویا گلمیشم بوگون

یالوارا ، یالوارا دیلبر





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 23 شهریور 1396
admin blog

ساوالے حکیم تیلیم خان

گوندرن: آشیق گونش(علی رمضانی)

آراسته خاللارین پروین چین دیر

ماه اوزویده دانه دانه دوشوبدور

مرغزار ائیله ییب سن سول و ساغےیے

حُبل المتین بس هر یانه دوشوبدور

مُقوّس قاشلارین مثلـ قوُس طاق

تئللر طاووس، غبغب قمر، بدن آغ

نه هیندوبچه دیر، نه تورک، نه قیبچاق

یا ربّ هاردان بو ایرانه دوشوبدور

ملک ده یوخ سنده اولان خال وخط

شراباً طهوردور لبینده شربت

یالاندیر وئرسه لر بیرینه نسبت

نه جنّته، نه ریضوانه دوشوبدور

سنےسئون عاشیق گؤرمز خور و خواب

عشقییه دوشه لےچکیرم عذاب

سالدین اوره گیمه یامان اضطراب

تیتره ییب زولفیندن شانه دوشوبدور

الماس و موروارےتوکموش فمینه

دیشلرےتشبیه دیر دُرّ ـ ثمینه

عشقین آتشینه، حٌسنون شمعینه

تورکمان تیلیم چو پروانه دوشوبدور





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 23 شهریور 1396
admin blog

میرزا محموددان بیر بئش(مخمس).

(میرزا محمود و تورکمان محمود آدی ایله تانینان، حکیم تیلیم خانین دوردونجو نوه سی، ساوانین مرغئی کندیندن و یاخین یوز- ایوز اللی ایل بوندان قاباق رحمته گئدن شاعر).

هوس گر قیلسه هر شخصی

گیره میدانه بسم الله

سکندر سدی تک چیخسین

قباق میدانه بسم الله

بو جنگه هر کسی گلسه

سخندان و دلیر اولسه

اوزون آصف صفت بیلسه

اولور دیوانه بسم الله

اوتورماسا اگر سنگین

اولور ائل ایچینده ننگین

سخن تیغی ائدر رنگین

باتار آل قانه بسم الله

نوش ائدر زهر تریاکی

توکر اوز باشونا خاکی

باتار بحر غمه یا کی؛

دوشر طوفانه بسم الله

اولوبدور یخشی چون مسعود

سغینوب قلبدن محمود

ائدر حق دشمنین مفقود

شه مردانه بسم الله.

گوندرن: حیدر خادملو





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 23 شهریور 1396
admin blog

جواد خان امیرتومان حاج خواجه لو

سرداری شجاع ،غیرتمند و نام آور است که حماسه های جنگی و مقاومت دلاورانه اودر مقابل دشمنان و اشغالگران همیشه در اذهان مردان و زنان ارسباران و مغان باقی است.

صفحات زرین زندگانی جوادخان به حماسه های ماندگار اودر جنگ با متجاوزان روسی اختصاص یافته است .رشادت و مرادنگی اودراین جنگ ها چنان با عظمت بوده که مردان و زنان قره داغی به داشتن چنین سرکرده ای در میان ایل خود افتخار و مباهات میکنند.

نظر به گواه تاریخ ومستندات مندرج در مفاد کتابهای تاریخی ،جوادخان امیرتومان از طرفداران سرسخت انقلاب مشروطه و شیخ محمد خیابانی از رهبران مشروطه از جمله ستارخان و باقر خان بودند و خدمات شایانی در پیروزی انقلاب مشروطه ایفا فرمودند.

عزیزان و سروران تاریخ دوست جهت آشنایی با این سردار بزرگ میتوانند به کتاب سلحشور شاهسونان جواد خان امیرتومان حاج خواجه لو نوشته استاد ارجمند یعقوب نیکزاد مراجعه فرموده وبا رشادتها و مکاتبات و مراسلات و احکام نسبت به شخصیت والای جوادخان آشنایی پیدا کنند.

درود به همه ی کسانی که در راه دفاع از وطن از جان و مال خودگذشته و این دیار را تا ابد بیمه کردند.

ارسال ازآقای عابد





نوع مطلب :
برچسب ها : انقلاب مشروطه و شاهسون ها، نقش شاهسون ها در انقلاب مشروطه، بزرگان ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 23 شهریور 1396
admin blog

ساتماق: فروختن / مصدر فعل

سات: بفروش / وجه امری فعل / بن فعل

ساتیر: می‌فروشد / حال ساده خبری

ساتار: می‌فروشد / آینده غیر قطعی

ساتدی: فروخت / ماضی ساده

ساتیردی: می‌فروخت/ ماضی استمراری خبری

ساتاردی: می‌فروخت / ماضی استمراری ابدی

ساتیب‌دیر: فروخته است/ماضی نقلی

ساتمیش‌دیر: فروخته است/ ماضی نقلی

ساتیرمیش: می‌فروخته است/م.نقلی مستمر

ساتارمیش: " " / آینده درگذشته نقلی غیر قطعی

ساتمیشدی: فروخته بود / ماضی بعید

ساتیرمیشدی: می‌فروخته بود/ م.بعید مستمر

ساتارمیشدی:می‌فروخته بود/ آینده در گذشته بعید غیر قطعی

ساتمیش‌ایمیش: فروخته بوده است/ماضی ابعد حکایی

ساتیرمیش‌ایمیش: می‌فروخته بوده‌است!/ ماضی ابعد مستمر

ساتارمیش‌ایمیش:می‌فروخته بوده‌است! / آینده در گذشته حکایی

ساتمیش‌ایمیشدی: فروخته بوده بود!/ ماضی ما ابعد روایی

ساتیرمیش‌ایمیشدی: می‌فروخته بوده بود!/ ماضی ما ابعد مستمر

ساتارمیش‌ایمیشدی: می‌فروخته بوده بود/ آینده در گذشته روایی

( ب.فرخ)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 22 شهریور 1396
admin blog
دانلود آهنگ جدید میثم شیخلر ترکی 

برای دریافت لینک دانلود به ادامه مطلب کلیک کنید 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید 
تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : دانلود اهنگ جدید میثم شیخلر، دانلود آهنگ ترکی میثم شیخلر، دانلود اهنگ ناری از میثم شیخلر، دانلود اهنگ ارکست شاد ترکی، اهنگ های شاد عروسی ترکی، اهنگ ناری ناری ازمیثم شیخلر،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 22 شهریور 1396
admin blog
دانلود اهنگ جدید آشیق گونش
 
 جهت دانلود اهنگ به ادامه مطلب مراجعه کنید 


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : آهنگ بو قیز هارالی، اهنگ بو گلن هارالی دی، اهنگ شاد آشیق گونش، دانلود اهنگ فول شاد علی رمضانی، دانلود اهنگ روز ترکی ساوه، دانلود اهنگ ساوه، دانلود اهنگ ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 22 شهریور 1396
admin blog
دانلود آهنگ جدید عاشق علی رمضانی  جدید
 
برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید 
تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : دانلود آهنگ جدید اشیق گونش، دانلود اهنگ السون، دانلود اهنگ شاد آشیق علی رمضانی، دانلود آهنگ غمگین علی رمضانی، دانلود اهنگ ترکی علی رمضانی، آشیق گونش جدید، اهنگ آشیق گونش،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 22 شهریور 1396
admin blog
دانلود آهنگ شیرازی محلی 


 
برای دانلود با کیفیت به ادامه مطلب مراجعه کنید 


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : آهنگ جدید احمد شیر دوش، اهنگ شیرازی غمگین، دانلود اهنگ های احمد شیر دوش، دانلود اهنگ جدید شیرازی، دانلود اهنگ فاز غم، اهنگ دشتی جدید، احمد شیردوش جدید،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 22 شهریور 1396
admin blog
دانلود آهنگ آشیق مسیح الله رضایی 

جهت دانلود آهنگ با کیفیت به ادامه مطلب مراجعه کنید 


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : دانلود اهنگ ترکی جدید، دانلود اهنگ اشیق، دانلود اهنگ مسیح الله رضایی، دانلود آهنگ استاد رضاییی، اهنگ مسیح الله رضایی، دانلود اهنگ استریو عشایر، دانلود اهنگ استریو خیام،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 22 شهریور 1396
admin blog
دانلود آهنگ آشیق مهدی صدری 

جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید 
تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : دانلود آهنگ مهدی صدری، دانلود اهنگ آشیق صدری، اهنگ اشیق صدری، دانلود آهنگ شاهسونی شاد، دانلود آهنگ شاهسون، دانلود آهنگ محلی ساوه،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 22 شهریور 1396
admin blog

لذتی گوز آپاریر تا دل دیوانه یانا

وای اگر بتکده آباد اولا، میخانه یانا....

ساقی پیمانه نی دولدورسان اگر تز دولدور

قورخورام کی اوره گین آهینه پیمانه یانا

اوتی پروانه گر آغوشه چکیر شک اتمه

عشق پروانه دی اوز شمعینه جانانه یانا

سویر آغوشه چکنده دیه بو مصراعی

حیف دیر کی بو اوتا دوست قالا بیگانه یانا





نوع مطلب :
برچسب ها : ترک شعر، شعر غمگین ترکی، قورخورام، لذتی گوز، شمعینه، گوز،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 22 شهریور 1396
admin blog

تیره کیچکین

بنام خدا

.........تیره کیچکین علی با چهار گوبگ در ایل شاهسون بغدادی شناخته می شود این تیره بخاطر شجاعت و رشادت مردانش همیشه مورد احترام طوایف و تیره های دیگر بوده است

.......دایی محمد آقا با گفتاری جدی وبسیار شیوا از تاریخ ما را به حال و هوای آن زمان کشاند

... وقتی از رشادت مردان سخن به میان می آمد مثل آدمهای تماشگر از قدرت نمای این یلان خوشحال ودر ناراحتی آنها غمگین می شدیم

دایی داستان کلبی را اینگونه آغاز کرد

.....علی قلی پسر محمدعلی برای پسر نیرومند و پهلوانش امیر دختر قارابی (شاید از قارابیلی) را می گیرد حاصل این وصلت جوان رشیدی می گردد که آوازه او تا پایتخت روسیه کشیده می شود

وقتی دایی محمد آقا از منش و معرفت کلبی پهلوان صحبت می کرد گفتن پایتخت روسیه مرا وسوسه کرد تا علت این رفتن کلبی پهلوان به روسیه را از دایی سئوال کنم ...دایی گفت :

هما نطور که مطلع هستید سابق بر این نیروها از ایلات تامین می شد

.... از مرکز درخواست می شود ایل شاهسون نیرویی را برای ماموریت به شیراز به تهران اعزام کند

......برای تامین نیرو تیره ها با توجه به نفوس و دارای هایشان باید تجهیز نیرو را عهده دار می شدند

از تیره کیچکین علی امیر باید پسر بزرگش حق وردی را آماده این ماموریت می کرد ولی به عللی امیر از رفتن حق وردی ممانعت و این سفر را برای کلبی پهلوان در نظر می گیرد

......برای آماده کردن نیروهای معمولی یا قارا نوکر که همان قارسوران ...سابق براین در شمال ایران گفته شد ه و همخوانی دارد نیرو را تشکیل می دادند

نیروی شاهسون در یک زمان خاص به تهران می رسد تا از اینجا با نیروهای دیگر به ماموریت شیراز بروند

....شهر غوغای به پا بود مسابقات کشتی پهلوانی آنچنان هوش وهواس مردم حتی دربار را به خود جلب کرده بود آمدن نیرو ها در این هیاهو گم و قدرت نمای یک خارجی همه را مبهوت کرده بود

.....داستان پهلوان رشید از روسیه وشکست دان حریفان یکی پس از دیگری نقل محافل شده بود

.....پهلوانان نامی وقتی حریف را قدر دیدند پا را پس کشیدن ....

در پی حریف برای این نامدار

....... یکی از بزرگان از خان ایل شاهسون سئوال کرد در بین نیروهای شما کسی نیست که به کشتی پهلوانی وارد باشد تا با این روس کشتی بگیرد

خان با کمی مکث گفت والله در ایل ما آدم رشید زیاد است ولی اینکه کسی کشتی پهلوانی را بلد باشد یانه باید سئوال کنم

خان با زیر دستهای خود مشورت کرد و آنها گفتند امیر پهلوان کشتی پهلوانی را بلد بود فکر کنم به فرزندانش هم آموخته باشد خودش نیست ولی پسر کوچکش اینجاست گفت برید بیاورید

کلبی را به حضور خواستند

کلبی حاضر شد و خان وقتی جوان رشید با بازوهای قوی وسینه ستبر حدودا بیست ودو ساله ائی را دید احساس کرد که توان مبارزه را دارد

سئوال کرد کشتی پهلوانی می دانی گفت بله از پدرم چیزهای را یاد گرفته ام

.......

ادامه دارد

سلیمان امیری فرد

شاهسئونلر ییغیناغی

ایل بزرگ شاهسون





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسئونلر ییغیناغی، سلیمان امیری فرد، نویسندگان ترک زبان ساوه، مفاخیر ایل شاهسون، بزرگان شاهسون، طایفه های شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 22 شهریور 1396
admin blog

روستای ایران اباد مغان 

تاریخچه روستای ایران اباد مغان خود روستای ایران اباد تا سال1338 عاری از سکنه بوده ..قشلاق عشایر ،طایفه اجیرلو بوده است .ایران آبادیهای که در دهه اوخر سی کوچ کردند(ایران اباد مغان ) مشکین شهر ،اطراف انگوت اولتان ،علی رضا آباد، پیرایواتلو ،قره داغلو ،و سایر مناطق با اصلاحات ارضی و اعطا زمین مزروعی(12هکتار برای هر زارع ) با توجه به اینکه زمین مزروعی اعطا شده در نزدیکی محل استقرار ایران اباد کنونی بوده به این محل و تعداد انها نزدیک به 25نفر بوده . اولین شخصی که به ایران اباد امده انده عمیش پیرایه بوده ..قبل از ایران اباد به عمیش کندی مشهور بوده ..مرحوم عمیش کد خدا ایران بوده .. در ضمن قبل از تاسیس ایران اباد(1336) منطقه استقرار کوچ محمد و عسگر علی که به قرمزی کورمو مشهور بوده است. ..جمعیت ایران اباد مغان 2220نفر میباشد . طوایفی شاهسون هایی که در ایران اباد مغان هستن به شرح ذیل .قوجه بیگلو ،بیگدلو،گیگلو. اجیرلو .گبلو،قورتلار،ایواتلو .شاهعلی بیگلو .عسگرخانلو .پیرایواتلو .قره داغ لو.زرگر.قره انداکلو.دمیرچی .و مهاجرهایی از جمهوری اذربایجان (البته من یادم میاد پدر بزرگ و خیلی از مردان قدیمی ،زبان روسی مسلط بودند و به جای فارسی ' روسی مینوشتند.در دهه 60 ) با تشکر از محمد رضا عبادی و پیمان ورزند متولدین ایران اباد مغان





نوع مطلب :
برچسب ها : مغان، تاریخچه روستاهای مغان، شاهسون های مغان، شاهسون های دشت مغان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 22 شهریور 1396
admin blog
بسم رب الشهدا و صدیقین

زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست
هم طایفه ای های عزیز
کانال ایل شاهسون در راستای فعالیتها و وظایف فرهنگی مذهبی* خود جهت ادای دین به *مقام شامخ شهدای این طایفه* طرح *شناسایی شهدای طایفه و  را بزودیبرنامه ریزی و  خواهد نمود.
 از شما  عزیزان طایفه های شاهسون تقاضا میگردد در صورتیکه جز *خانواده معزز شهیدان* هستید *مشخصات شهید عزیز* شامل
Image result for ‫بسم رب الشهدا و صدیقین‬‎
نام و نام خانوادگی شهید: عباس حبیبی

نام پدر شهید:غلام 

  تاریخ تولد:۱۳۴۴

تاریخ شهادت :۱۳۶۴

محل شهادت:جزیره فاو

 نام عملیات :ولفجر ۸

محل دفن :گلزار شهدای محمود آباد 

وصیتنامه( در صورت داشتن)

ونام تیره:


 را برای ماارسال کنید.

با سپاس فراوان
Image result for ‫شهدا‬‎





نوع مطلب :
برچسب ها : شهدای ایل شاهسون، شهیدان ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 19 شهریور 1396
admin blog
داستان  كوراوغلی

کوراوغلی محبوبترین و برجسته ترین قهرمانی است که فولکور مردم آذربایجان آن را خلق کرده و از آسیای مرکزی تا سواحل شرق و غرب دریای خزر و درمیان قبایل قفقاز و آذربایجان ایران شناخته شده است و در این زبان امثله فراوانی براساس شخصیت کوراوغلی موجود است.

این قهرمان حماسی آذربایجان با قیام بر ضد فئودالیسم و شیوه ارباب و رعیتی نامی ماندگار در میان مردم آذربایجان از خود به جا گذاشت.
داستان از این قرار است که مِهتری سالخورده به نام علی كیشی پسری به نام روشن (كوراوغلو) دارد و خود، مِهتر خان بزرگ و حَشم‌داری به نام حسن خان است.
حسن خان بر سر اتفاقی بسیار جزئی كه آن را توهینی سخت نسبت به خود تلقی می‌كند، دستور میدهد چشمان علی كیشی مهتر خود را درآورند و وی را کور کنند. پس از این واقعهٔ، روشن پسر علی كیشی لقب كوراوغلو به خود میگیرد.
كوراوغلو به ترکی یعنی کورزاده یا پسر مرد کور.
علی كیشی پس از کور شدن به دست اربابش با دو كره اسب به نامهای قیرآت و دورآت كه آنها را از جفت كردن مادیانی با اسبان افسانه‌ای و دریایی به دست آورده بود، همراه پسرش روشن از قلمرو خان می‌گریزد و پس از عبور از سرزمینهای بسیار سرانجام در چنلی بئل (كمره ی مه آلود) كه كوهستانی است سنگلاخ و صعب العبور با راههای پیچاپیچ مسكن می‌گزیند.
روشن كره اسب ها را مانند پدر خویش در تاریكی پرورش میدهد و در قوشابولاق (جفت چشمه) در شبی معین آب تنی میكند و بدین گونه هنر عاشقی در روح او دمیده می‌شود و علی كیشی از یك تكه سنگ آسمانی كه در كوهستان افتاده است، شمشیری برای پسر خود میسازد و بعد از اینكه وصیت میکند، میمیرد.
روشن او را در همان قوشابولاق به خاك میسپارد و به‌ تدریج آوازهٔ هنرش از كوهستانها می‌گذرد و در روستاها و شهرها به گوش همگان میرسد.
دو كره اسب او نیز، یعنی همان اسبهای بادپای مشهور او میشوند.
اسبانش «قیرآت» و «دورآت» یال افشان و سْم کوبان مونس و یارش بودند و هر جا که بیدادی بود تازان و خروشان، اربابان جور را هجوم می‌آوردند و طوفانی از آتش را می‌ماندند که ستم خوشه‌ها را به یکباره می‌خشکاندند.
عاشق جنون، اوایل كار به كوراوغلو می‌پیوندد به تبلیغ افكار بلند و دموكرات كوراوغلو و چنلی‌بئل می‌پردازد و راهنمای شوریدگان و عاصیان به كوهستان می‌شود.
داستان کوراغلو ریشه در تاریخ دارد و به گواه خیلی ها به دوران صفویه و زمان جنگ های ایران و عثمانی بر میگردد.
در آذربایحان چندین قلعه به نام کوراوغلو شناخته شده است. اما یکی از آنها بیشتر از بقیه با عقل جور در میآید، قلعه ای در نزدیکی خوی و کاملا نزدیک به مرز ترکیه بر فراز کوه چنلی بئل قرار دارد.
و اما چند دلیل برای موثق بودن این قلعه در نزدیکی خوی از زبان استاد بهروز نصیری:
1- به این منطقه از قدیم قلعه کوراوغلو ، چنلی بئل می گفتند.
2- در داستانها داریم که وقتی پدر کوراوغلو به دستور حسن پاشا کور میشود از آنجا برگشته و دو اسب معروف را با خود می آورد به پسرش میگوید تا خود به همراه کره اسب ها در چشمه قوشا بولاغلار استحمام کنند. این چشمه ها در این منطقه ودر کنار روستای کتیللی به همین اسم ذکر شده قرار دارد. 
3- در روایات گفته شده که کوراوغلو قلعه خود را در کنار جاده ابریشم احداث می کند.
4- کوراوغلو در شعرها خود را " تکه تلمان " مینامد. در خوی یک منطقه به نام تکلی داریم.
5-کوراوغلو مشاوری به نام صفراز در روستایی به نام " قوروق " داشته است. روستا و منطقه بزرگی در همین منطقه به نام قوروق وجود دارد.
چت اورداپ





نوع مطلب :
برچسب ها : داستان كوراوغلی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 19 شهریور 1396
admin blog

یئتیرین ائللر!

آیری دوشدوم اوزاق اولدوم وطندن

عرضیمی داغلارا یئتیرین ائللر!

آلین اوره گیمی آییرین مندن

چیچكلی چؤللرده ایتیرین ائللر!

طالع اؤز ائلیمدن ائتدی یاز منی

فلک یارادیرمیش عؤمرو آز منی

بوزلو بولاقلاردا یوماساز منی

آنامین گؤز یاشین گتیرین ائللر!

بیر عؤمور آیریلیق هیجران ظولومو

یاندیردی جسمیمی،اَیدی بئلیمی

وطن تورپاغینا قاتین كولومو

چمنلی چیچکلر بیتیرین ائللر!

دوزلسه تابوتوم گوهردن درّ دن

نئیلیرم كفنیم بیچیلسه زر دن

"مالک"م جیسمیمی اولنده یئردن

قاراخان بئیلی ده گؤتورون ائللر!

مالک رهنما بهزاد

(قاراخان بئیلی دوغما آنا یوردوم و وطنیم دیر)

چت اورداپ





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 شهریور 1396
admin blog

افسانه‌ی قیزیل آلما 

یکی از افسانه‌های مشهور ترکی می‌باشد. طبق این افسانه، زمانی ترکان در سرزمین خود مورد حمله‌ی دشمنان قرار گرفتند. تعداد زیادی کشته شده و عده‌ای موفق به گریز شدند. آنان در مکانی دور از وطن، در حسرت بازگشت بودند. دشمن پس از گرفتن سرزمین ترکان، به منابع طبیعی آن بویژه باغ‌های سیب سرخ دسترسی یافت. پادشاه آنان چنان از طعم و بوی این سیب‌های سرخ به وجد آمده بود که دستور داد در فصل میوه یک سیب سرخ واقعی و در فصل غیرمیوه به یاد آن سیب سرخی از طلا نزد او بیاورند.


سیب سرخ طلایی بر بالای تخت وی نصب شد. ترکان که از ماجرا خبردار شدند، در حسرت باغ‌های سیب و همچنین سیب سرخ طلایی بودند. آنان در وصف قیزیل آلما شعرها و ترانه‌ها سرودند. سرانجام آنان هر دو را به دست آوردند و این افسانه در تفکر اسطوره‌ای ترکان وارد شد. قیزیل آلما در تفکر آنان هدف نهایی است.



در زمان عثمانیان، سربازان ینی چری در سرودهای خود از آن یاد می‌کردند. در آن زمان شهرهایی چون وین، بوداپست و واتیکان به عنوان قیزیل آلما مطرح بود.


 در ایران نیز در زمان نادرشاه در میان ترکان از شهر دربند و داغستان به عنوان قیزیل آلما یاد می‌شد.


پس از رواج تشیع در میان ترکان، ولایت علی بن ابیطالب (ع) در میان آنان ارزش یافت.آنان معتقد بودند که جبرئیل قیزیل آلما را از طرف حضرت دوست برای حضرت علی (ع) آورده است. ترکان شیعه‌ی زازا در ترکیه اکنون نیز هنگامی که قصد دارند سوگندی ناگسستنی یاد کنند، به قیزیل آلما (ولایت علی(ع)) سوگند می‌خورند. مردم ترک هنوز نیز نام فرزندان خود را قیزیل آلما یا آلتین توپ می‌گذرانند. در حال حاضر در آذربایجان از قره‌باغ به عنوان قیزیل آلما یاد می‌شود.


برای آگاهی بیشتر ن.ک:

– فیض اللهی وحید، حسین. افسانه‌ی قیزیل آلما و نقش آن در تاریخ و فرهنگ ترک‌ها. مجله‌ی وارلیق. شماره ۱۳۶٫ ص ۱۱

چت اورداپ





نوع مطلب :
برچسب ها : افسانه‌ی قیزیل آلما، داستان های ترکی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 شهریور 1396
admin blog

طایفه گیگلو

گیگلو طایفه بزرگ از عشایر دشت مغان، که امروزه در مناطق مزبور زندگی میکنند.بسیاری از آنها به سایر مناطق مهاجرت کرده اند...

این طایفه بزرگ نیز خودشان را متعلق به شاهسون های دشت مغان می دانند.

که از منطقه بنام گیگ است.

گیگ منطقه در ترکیه کنونی ایزمیر میباشد ..که در ان ز یارتگاهی برای افراد وجود داشت .بسیاری از افراد در قدیم به یرقان را برای بهبود به زیارت گاه می بردند ..عده ای از افراد معتقد اند در سال 700شمسی ..از منطقه ایزمیر به دشت مغان و مشکین کوچ کرده اند.به دلیل اختلافات مذهبی..

.درآن سال طایفه بنام گیگلو را تشکیل داده اند ..عده از افراد طایفه در همان منطقه (ترکیه )مانده اند .و هم اکنون آنها را گیگلو اصیل در ترکیه می شناسند.

قدیم ترین افراد از اجداد علی پناه در کشور ترکیه میباشد..

البته گیگلو ها آدمهای باغیرت. و با گذشت .مهمان نواز در منطقه مغان زبان زد خاص دارد.

طایفه گیگلو دارای 25 تیره

بنامهای

1.نظر لو 2.طومارلو3.عباسعلی4...خلیل لو 5.میرزالو 6.رمضان لو 7.قیطرانلو 8.صفرلو 9.مصطفی لو 10.قره پتخلو

11.خان حسین لو 12.ابشلو 13.اروجلو 14.حاجی حسنلو 15.جبلو 16.گون اولی. 17.حاج ایمانلو 18.مدینه لو 19.بوزاعلو 20.موسی لک .21.حاجی جعفرلو

22.میرزا علی 23.آقا حسنلو 24.حاجی الله ویردی لو 25.محمد علی.

✍پیمان ورزند

شاهسئونلر ییغیناغی(شسونلر )

ایل بزرگ شاهسون (( در اقصی نقاط ایران )

پیمان ورزند:

چت اورداپ






نوع مطلب :
برچسب ها : طایفه گیگلو،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 شهریور 1396
admin blog
فرج الله خان شاهسون

 یکی از سرداران "فتحعلی شاه قاجار" بود. در جنگ ایران وروس به دستور "عباس میرزا" با سپاهی هشتصد نفری به کمک "سلیم خان شکی" دیگر ایلخان شاهسون شتافت. لیکن دیر شده بود و در برخورد با لشکری از روس‌ها زخم‌های هولناک برداشت و در بیهوشی اسیر سپاهیان روس گردید.

سرکرده روسی که از رشادت و شجاعت "فرج الله خان" خوشش آمده بود، به پزشک قشون سپرد که او را معالجه کند و دقت بیشتری در بهبودی زخم‌هایش به خرج دهد، پزشک همچنان کرد. و او سلامتی خود را بازیافت. سرکرده روسی او را احضار و سوال کرد که آیا بازهم به جنگ روس‌ها خواهد آمد؟

فرج الله خان گفت: اگر هزار بار بمیرم و دوباره زنده شوم با متجاوزان به وطنم جنگ خواهم کرد.

سردار روسی هر قدر اورا تهدید کرد او ترسی به خود راه نداده و بالاخره او را آزاد نمود و فرج الله خان به لشکریان عباس میرزا پیوست.
چت اورداپ





نوع مطلب :
برچسب ها : فرج الله خان شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 شهریور 1396
admin blog

نئیلیرم

باش وار ائل ساخلایار،تك بیر اؤز باشین-

ساخلایا بیلمه ین باشى نئیلیرم؟

قییمتین بیلمه ین یاخشى نین،پیسین-

یاشاسا یوزاللى یاشى،نئیلیرم؟

درس آل بو یئل كیمى كئچن عؤموردن

بیر رنگ اولماغى اؤیرن كؤموردن

هریئتن قیزیلى سئچسه دمیردن


محك تك قییمتلى داشى نئیلیرم؟

دونیادا ان گؤزل سؤزدور محبت

بوتون اینسانلارا اولایدى قیسمت

گؤزلده(هجر)تك،اولماسا قئیرت

چت اورداپ

سورمه لى كیپریگى، قاشى نئیلیرم؟

موغان اوغلو،سنین آرزون،آمالین-

اودور شن گؤره سن ائللرین حالین

بو ال چیركى اولان دؤولتین مالین

یوخسولا چاتماسا آشى نئیلیرم؟

بختیارعلیمرادى موغان اوغلو

چت اورداپ





نوع مطلب :
برچسب ها : نئیلیرم، شعر ترکی، اشعار ترکی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 شهریور 1396
admin blog

سوزلوک

ائتنوس: قوم

ائتیکا: اخلاق

ائتکی: تاثیر

اؤرنک: مثال

اوره‌تیم: تولید

اؤزگور: آزاد

اؤزلم: حسرت

اؤزنه: سوژه، ذهن

اؤزه‌للیک: خصوصیت

ائموسیا: عاطفه

اؤنده‌ر: رهبر

ائنسیکلوپئدیا: دایره المعارف

اؤنم: اهمیت

اؤنمسه‌مک: اهمیت دادن

اؤیره‌تیم: آموزش

اوغارلیق: تمدن

اؤیمک: تعریف‌کردن، ستایش‌کردن

اؤیود: نصیحت

اؤیکو: داستانِ کوتاه

آبسورد : بی‌معنی

آپاریجی عامیل: عامل موثر، عامل اصلی

آچی: زاویه، بوجاق

آخیم: جریان

آخین: جریان، هجوم

آراج: وسیله

آراجیلیق: واسطه‌گی

آراشدیرماق: تحلیل ائتمک

آردیجیل: پی در پی

استیل: سبک، اسلوب، روش

آسیلی: وابسته

اسکی: قدیم

آشیری: افراطی

آشیریم: معلق

آلان: میدان

آلقیش: تشویق

آلیشقانلیق: عادت

آماج: هدف

آنلاشیلماز: نامعلوم

آنلام: معنی

قاورام: مفهوم

آوانگارد: پیشرو

اوخشاماق: نوازش ائتمک

اورتاچاغ: قرون وسطی

اورتاق: مشترک

اوره¬تیم: تولید

اؤزول: پایه

اؤزه¬ک: اساس

اوستون: مسلط

اولغو: فاکت

اوماجاق: توقع

اومارسیز: بی توقع

اؤنملی: مهم

اویغارلیق: تمدن

اویغون: مناسب

اویوشماز: ناسازگار

آیاق‌یولو: توالت

ایجتیماعی قات: طبقه اجتماعی

ایراق: آیری

ایره‌لی‌له‌ییش: پیشرفت

ایز: ردّ

ایشلک: پر کارکرد

ایشیق گرگینلییی: شدت جریان برق

ایلگی: رابطه

أیلنمک: تفریح کردن

ایلکین: اولیه

اینام: باور

اینجی: مروارید

آکسیا: عمل

باسقی: تحمیل

باشلانغیج: شروع

باغیمسیز: مستقل

باغیمسیزلیق: استقلال

بایاغی: مبتذل، از مد افتاده

بایاغی‌لاشدیرماق: تا حد ابتذال ساده و کهنه کردن

بللی: معلوم

بیچیم: فرم

بیلینج آلتی: ناخود آگاه

پراگماتیک: عمل‌گرا، فعال

پروبلئم: مشکل، مسئله

پروپاگاندا: تبلیغ

پروسئس: گئدیش، سوره‌ج، روند، پروسه

پوئتیک: شاعیرانه

تئرمین: اصطلاح

تاپنیماق: پرستش کردن

تانریجیق، تانریچا: الهه

تاوان: سقف

تپکی: عکس العمل

تَمَل: بن، اساس

توپلو: مجموعه

توپلوم: جامعه

توتالغا: ابزار

توتالغاشماق: ابزاری شدن

توتالیتاریزم: تمامت¬خواهی

توکه‌نن: بیتن- قورتاران

تکی: کاش

جیندیر: کؤهنه

چئشید: نوع /چئشیدلی: متنوع

چئوره: اطراف

چاغداش: معاصر

چرله‌دن: درده سالان

چیخیلماز: بُن‌بست

چکیردک بومباسی: بمب هسته‌ای

خریستیان: مسیحی

دئوریم: اینقلاب

داغارجیق: کیسه

دالاشماق: ساواشماق

دامغا: مُهر، داغ

داورانیش: رفتار

دایاز: سطحی

دایاناجاق: ایستگاه

درگی: مجله

دَیَر: ارزش

دوز یازی: نثر

دوزه‌نلیک: ساحه

دوشونر: اندیشمند

دوغال: طبیعی

دویارلیق: حساسیت

دویغو: احساس

دؤنم: دوره، مرحله

دؤنه: دفعه

دیره‌نیش: مقاومت

دیش dış: خارج، بیرون

دینله‌ییجی: مخاطب

رف: قفسه

زنگین: غنی

زیروه: قله، اوج

سئچکی: انتخابات

سئچیم: انتخاب

سؤزجوک: واژه

سئمئنت: سیمان، بئتون

سؤیلم: گفتمان

ساتیرا: طنز

سارسینتی: تزلزل

سالدیرغان: حمله ائدیجی

ساواش: جنگ

ساییقلاماق: هذیان گفتن، خواب¬نما شدن

سرت: محکم

سرگی: نمایشگاه

سوچ: گناه

سوره‌ج: روند، پروسه

سوزگج: فیلتر، صافی

سؤمورگه: استعمار

سونوج: نتیجه

سویوت: مطلق

سیئرک: داغینیق، پراکنده

سیرا: ردیف

سیمگه: سمبل، نماد

سینیر sinir: عصب

سینیر sınır: مرز

سیویلیزاسیا: تمدن

شام آغاجی: سرو، چنار

غایه: هدف

فاکولته: دانشکده

قاباریق: برجسته

قاباقجیل: پیشرفته

قات: درجه، لایه، طبقه

قات: طبقه، لایه

قاداغانلیق: ممنوعیت

قارشیلیقلی: متقابل

قارغی: نئی

قالابالیق: ازدحام

قالیق: باقی مانده

قاندیرماق: آلداتماق

قایغی: تیمار

قایناق: منبع

قوتسال: مقدس

قورساق: معده

قوروجو: موسس

قولای: آسان

قونو: موضوع

قونوم: جایگاه

قیتلیق: قحطی

قیل کؤرپوسو: پل صراط

کؤک: ریشه

کینو: سینما، فیلم

کوت: کوله باتمیش خمیر

کوتله: توده، عوام، مردم

کوتله‌وی اوره‌تیم: تولید انبوه

کیملیک: هویت

گئدیش: روند، پروسه

گئرچک: حقیقی /گئرچکلیک: حقیقت

گؤزلوک: عینک

گؤوده: بدن

گرگین: بحرانی

گرگینلیک: بحران

گره‌کلی: لازم (واجب)

گله‌نک: سنت

گوره‌و: وظیفه

گورکم: ظاهر

گونده‌مده اولماق: موضوع روز بودن

گیریش: مقدمه

لاغ: تمسخر

لیتراتورا: ادبییات

ماراق: علاقه

ماراقلی: جالب

موتلولوق: سعادت

موتیو: محرک، انگیزه

نئجه‌لیک: سازگار

نسنه: اوبژه، عین، شئی

نسنه: شئی

وارماق: یئتیشمک، رسیدن

وورغو: تاکید

یئنی یئتمه: نوجوان

یابانجی: بیگانه

یادداش: حافیظه

یارارلانماق: فایدالانماق

یاردیم: کمک

یاساق: ممنوع

یالین: برهنه /آیاق‌یالین: پابرهنه

یانلیش: اشتباه

یوْزوم: تأویل

یؤن: جهت

ییه‌لیک: مالکیت

چت اورداپ





نوع مطلب :
برچسب ها : سوزلوک، کلمات ایل شاهسون، کلمات ترکی ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 شهریور 1396
admin blog

آنلامی نه‌دیر!

؛

من گؤره‌ن گؤزه‌لی؛ سن ده گؤرسه‌ایدین

بیلرایدین؛ سئودا آنلامی نه‌دیر!

کپه‌نک‌لر اؤزون اوْدا چکن‌ده

یانیب-یاخیلماغین؛ جان شامی نه‌دیر!

؛

جان وئرن جانان‌دی؛ هم جان آلان‌دا

سئودالینی سئوداسی‌نا سالان‌دا

سئوگیلی قاش-گؤزو؛ جنگی چالاندا

حاللاج بیلر اؤنون؛ پئیغامی نه‌دیر!

؛

بیرلیک ایچگی‌سینده؛ گزمه من اوْ سن

من یئلین‌دن؛ آلچاق اوجالار اسن

قیرخ‌لار آلانین‌دا قیرخ چیلله کسن

اوْلار بیلر؛ اره‌ن اینامی نه‌دیر!

؛

"بختیار" ایسته‌دی یار اوْدا یانان

یان-یانا باخیرام گؤرسه‌نیر جانان

بیر آغانین قاپی‌سیندا قول اوْلان

قنبر بیلر؛ اوْنون قولامی نه‌دیر!

؛

( بختیار فرّخ . ۲۷/ ۹/ ۱۳۹۰ )

چت اورداپ






نوع مطلب :
برچسب ها : شعر انا،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 شهریور 1396
admin blog

زبان تورکی

یوهان واندواله (Johan Vandewalle) اهل بلژیک و مسلط به ۳۵ زبان زنده دنیاست. وی که بزرگ‌ترین پولیگلوت (متکلم به چندین زبان) و زبانشناس حال حاضر جهان است، در مورد زبان تورکی چنین می‌گوید:

بر این عقیده‌ام فردی که زبان مادری‌اش تورکی است، در قالب جملات کوتاه می‌اندیشد و به هنگام سخن گفتن، این جملات کوتاه را به طرق مختلف به یکدیگر پیوند داده و ساختارهای پیچیده‌ای را می‌آفریند.

این «تمایل به پیوند جمله‌ها» می‌تواند در برخی سخنوران ضعیف و در برخی دیگر به گونه‌ای دیوانه‌وار قدرتمند باشد.

ساختارهای زبانی که به این ترتیب خلق می‌شوند به زیباترین شکل ممکن منعکس کنندۀ قابلیت‌های فوق‌العاده ذهن آدمی است.

من زبان‌های بسیاری را که متعلق به خانواده‌های زبانی متفاوت است بررسی کرده‌ام، لیکن تا به امروز هیچ ساختار مسحور کننده‌ای را در زبان‌های دیگر به اندازۀ ساختار جمله‌های قانونمند و پیچیدۀ زبان تورکی مشاهده نکرده‌ام.

گاهی اوقات به خودم می‌گویم: کاش نوام چامسکی (پدر زبان‌شناسی نوین) در جوانی تورکی یاد می‌گرفت. مطمئنم که در این صورت، زبان‌شناسی معاصر نه بر اساس زبان انگلیسی بلکه بر پایۀ زبان قدرتمند و زیبای تورکی شکل می‌گرفت.

چت اورداپ





نوع مطلب :
برچسب ها : ساختار زبان ترکی، ساختار زبان شاهسون، زبان شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 شهریور 1396
admin blog

نه بیلیردیم سنی سئوسَم شَهَره قان دوشه‌جک

بو گئجه عزرائیلین گؤیلونه بیر جان دوشه‌جک

کسیرم اؤز باشیمی، سن گله‌جکدین بو سئری!

من بیلیردیم کی سنین گؤیلونه قوربان دوشه‌جک

سعید غفاری ساوالان

چت اورداپ






نوع مطلب :
برچسب ها : شعر ترکی، شاعران ترک ساوه،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 شهریور 1396
admin blog

طایفه کوسه لر 

بنام خدا

با عرض سلام و درود خدمت یکایک همتباران گرامی با تبریک عید غدیر و با رخصت گرفتن از بزرگان سعی یم بر این است در موردتیره های کوسلر در حد شنیده هایم چند خطی بنویسم امید وارم اساتید هم نسبت به تیره های خود ویا هریک از تیره ها اطلاعاتی ویا خاطره ائی از بزرگان دارند ....... برای شناخت بهترهم ایلی هایمان ازهم‌ با قلم به کمک این حقیر بیآیند

.....《کیچکین علی 》

چند روز قبل با برادرم محمد امیری مهمان جناب آقای محمد امیری پسر پهلوان علی معروف به دایی محمد آقا بودیم چروک های صورتش قامت خمیده اش نشان از عمر طولانی وهئیبت مردانه اش نشان از خاندان رشید را می داد

هوش و ذکاوتش عالی وقتی وارد صحبت (حکت )های قدیمی می شد انگار این اتفاقات دیروز رخ داده بود

شمرده ،شمرده داستان را با مکان وقوع وافراد دخیل تعریف می کرد ، وقتی صحبتهایمان گل انداخت تازه درد دل او از بی رحمی روزگار در مورد ایل شاهسون و طایفه های آن و تاریخچه ائی از تیره کیچکین علی که در کتاب جناب هرمز محیط به آن نپرداخت بود برایمان بیان داشت که شنیدن آن خالی از لطف نیست

"ایل شاهسون بغدادی "

به گفته جناب محمد امیری ( از این به بعد دایی محمد آقا معرفی خواهد شد) محل سکونت شاهسون ایل بغدادی منطقه ائی بنام ساری گونّی در بین ترکیه، عراق وایران بوده وبخاطر ظلم و ستمی که از طرف عثمانی وعوامل وابسته به آن به این ایل می شده از شاه عباس در خواست کمک می شود وشاه عباس ۴۰ نفر از شاهسون ها را بصورت جار ویا بهتر به زبان امروزی بیان کنیم مستشار نظامی به این ایل می فرستد و ایل با توجه به افراد ورزیده ،دلیر و شجاع خود با هم فکری وکمک مردان جار به دشمنان غلبه می کنند و این شاهسون ها بنا به در خواست بزرگان ایل در بین ایل شاهسونهای ساری گونّی باقی می ماند 《به عقیده ایشان کلمه ایل بغدادی از این به بعد به ایل گفته شده است.》......

تا اینکه نادرشاه ایل را به خراسان و بعد از مرگ نادر شاه به شیراز و آقامحمدخان بعد از به قدرت رسیدن ولشگر کشی به شیراز برای از بین بردن لطفعلی خان زند به ایل شاهسون بغدادی دستور می دهد فقط در داخل ایران برای خود یورت انتخاب کنند و ایل مکان فعلی را انتخاب می کند بعلت درگیری ایل با روستائیان و ایل های ساکن در منطقه برای حل مناقشه در زمان ناصرالدین شاه سند مکتوبی برای تعیین حد و حدود ییلاق و قشلاق طوایف ایل تنظیم می شود .....

دایی محمد آقا با توجه به شنیده هایش ایل شاهسون بغدادی را به دو گروه تقسیم می نماید ۱- بخش لک عبارتند از کوسلر ، احمدلی، قاراقوینلی، یاریجانلی، میخته بندلی، دللر، حق جانلی، علی قوردلی، ساتلی ،قوتولو ،شرف لی، چلب لی، دولت وند، کرد

۲-بخش آرخلی عبارتند از سولوز ،قسیملی ،کلوند، موصولو، حسین خانلی، دوگر، کرملی، خدرلی ،غریب لک لی، نقدورلی و.......

به عقیده ایشان که نشئات گرفته از گفته بزرگان وتجربه هم کلامی با ریش سفیدان است خاصا ی طایفه کوسلر را هشت تیره به شرح می داند

قارابیلی ،جانلی( آتا خان لی)، علی کورلی، اسماعیلی، سیرخاولی ،خالدلی ، هارانلی ونظرلی

.............

"تیره کیچکین علی "

از تیره های آلوار طایفه کوسلر محسوب می شود .

.. ایشان نام تیره کیچکین علی را از شخصی بنام علی می داند وبا شک بیان می کند شاید کیچیک علی بوده که تغییرات لهجه ها در طول زمان را بر خود دیده وبه تلفظ کیچکین علی رسیده است

به فرموده وی پیشینه کیچکین علی به گرجی های می رسد که به عللی راه ایران را در پیش گرفته و در دل اقوام ایرانی پرورش یافته است .

علی نامی از گرجیها وارد طایفه کوسلر شده و از آن چهار گوبک بوجود آمده که عبارتند از

محمدعلی

رستم

مرتضی

جعفر

ادامه دارد......

سلیمان امیری فرد

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید 
تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام

چت اورداپ





نوع مطلب :
برچسب ها : طایفه کوسه لر، کیچکین علی، طایفه کوسه لر ساوه، کوسه لر، ایل شاهسون، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 شهریور 1396
admin blog

پیشینهٔ تاریخی ایل شاهسون بغدادی

 

اعتقاد بر این است که شاهسون‌های بغدادی در خلال عصر صفوی مهاجرت کرده و در نزدیکی بغداد مسکن گرفته‌اند و در زمان نادرشاه از آن‌جا به شیراز برگشته‌اند. در زمان کریم خان زند جای ثابت و مشخص نداشته‌اند، تا این که به آقامحمدخان قاجار پیوسته‌اند و او ایشان را در زیستگاه کنونی‌شان مستقر ساخته‌است.

فتح السلطان- علی‌اکبرخان قرابیگلو [قرابکلو]- از عمویش ایمانعلی خان نقل می‌کرد که هفتاد طایفهٔ لک و آرخلو در مرز عثمانی سرحددار ایران بوده‌اند که توسط نادرشاه به خراسان کوچانیده شده‌اند. پس از مرگ نادرشاه به شیراز آمده‌اند و پس از مرگ کریم خان توسط آقامحمدخان قاجار در منطقه ساوه استقرار پیدا کرده‌اند. شواهد چندی وجود دارد که نظر خود شاهسون‌های بغدادی را مقرون به واقع نشان می‌دهد:

الف – وجود چنین باوری که نادرشاه آن‌ها را به خراسان کوچانیده‌است. ب- وجود ترانه‌هایی که در آن‌ها مسیر احتمالی مهاجرت اینان (تبریز، خراسان، شیراز، و مناطق آخرین محل استقرار) اشاره شده‌است.

ج- این که در منابع تاریخی معاصر نادر از انتقال ایلات و عشایر از نواحی ذهاب و کرکوک به خراسان سخن رفته‌است. به طوری که محمد کاظم در ذیل وقایع حملهٔ نخست نادر به بغداد می‌نویسد که وی از منطقهٔ ذهاب “… جماعت قرابیات و زنگنه و باجلان را کوچ داده، روانه دیار خراسان نمود که رفته در محال دارالسلطنه هرات سکنا نمایند… و به قدر چهار-پنج هزار نفر از آن جماعت ملازم گرفته مامور رکاب گردانید.

میرزا مهدی خان استرآبادی نیز در ذیل وقایع نخستین حمله نادر به بغداد از کوچانیده شدن گروهی از طایفه از بغداد به خراسان سخن می‌گوید. وی می‌نویسد:”… دو هزار نفر از طایفه بیات [را] که در هشت فرسخی کرکوک سکنی داشتند، کوچانیده روانه خراسان ساختند.

د- وجود جماعت شاهسون در نواحی کرکوک:در سیاحت‌نامهٔ حدود محمد خورشید پاشا عضو کمیسیون تعیین حدود ایران و عثمانی – به وجود سی خانوار چادرنشین «شَهسَوَن» (افراد ایل شاهسون بغدادی نیز خود را شَسَوَن می‌نامند) در دوز خورماتو به سال ۱۲۶۴ هـ. ق. اشاره شده‌است.

هـ – امکان ردیابی برخی از طوایف مهم ایل شاهسون بغدادی در سابقه تاریخی مناطق شرق و جنوب ترکیه، شرق و شمال سوریه، و شمال عراق.

لک: عباس عزاوی می‌نویسد که لک‌ها از قبایل ایرانی هستند که در شمال و جنوب عراق پراکنده‌اند و در بخش مندلی تابع قبیله قراالوس بوده‌اند.

در مورد لک‌های تابع قبیلهٔ قراالوس نکتهٔ جالب توجه در این‌جاست که اینان در سال ۱۱۲۰هـ. ق.(یعنی در حدود ۲۵سال قبل از کوچ احتمالی ایل بغدادی به خراسان) ترک زبان و شیعه مذهب بوده‌اند

که با توجه به وحدت مکانی، بعید نیست لک متعلق به قبیلهٔ قراالوس از بقایای لک مورد اشاره اسکندر بیک بوده باشد. محمد خورشید پاشا نیز در سیاحت‌نامهٔ حدود به وجود پنجاه خانوار چادرنشین لک در دوزخورماتو و هشت خانوار در کرکوک اشاره دارد.

کوسه‌لر: کوسه‌لر بزرگ‌ترین طایفهٔ شعبهٔ لک ایل شاهسون بغدادی است. بر اساس گزارش‌های اسکان عشایر در عثمانی، در سال ۱۷۰۸ میلادی. جماعت حاجی بهاءالدین‌لو در قریهٔ «کوسه‌لر» از توابع گلنار اسکان داده می‌شوند.در قرن نوزدهم نیز، بنابر تحقیقات فاروق سومر، طایفهٔ کوسه‌لر در «نازیللی» ولایت آیدین زندگی می‌کرده‌اند.

موصلو: از طوایف ترکمان نواحی دیاربکر و یکی از دو طایفه بزرگ آق قوینلوها بوده، و حکومت آن جا را در زمان سلطنت آق‌قویونلوها در دست داشته‌است. موصلوها به سرکردگی امیر بیک موصلو در سال۹۱۳هـ. ق. به نیروی شاه اسماعیل پیوستند و از جمله قزلباشان شدند

از سال ۹۲۷ تا ۹۳۵ هـ. ق. نزدیک به یک دهه حکومت در بغداد در دست بزرگان موصلو بود، تا این‌که در سال اخیر شاه طهماسب آن‌جا را فتح کرده و به حکومت آنان خاتمه می‌دهد.

دوگر: از طوایف مهم ساکن آناطولی، سوریه و عراق- موصل- ماردین و کرکوک – دقوق – که درگیری‌های بین قراقویونلوها و آق‌قویونلوها موجبات تقسیم و پراکندگی بسیار آنان را فراهم آورد. از طوایف دوگر در ناحیهٔ اردبیل نیز وجود دارند که توسط قراقویونلوها به آن‌جا کوچانده شده‌اند و اصالتاً متعلق به دوگرهای “اورفا” می‌باشند.

کلوند: بنابر گزارش محمد خورشید پاشا در سیاحت‌نامه حدود، در سال ۱۲۶۴هـ. ق. بیست و پنج خانوار چادرنشین از طایفه کله‌وند در دوزخورماتو زندگی می‌کرده‌است.

و- وجود مشابهت لهجه‌ای و همگونی ضرب‌المثل‌ها و داستان‌ها بین شاهسون‌های بغدادی و طوایفی از ترک‌های کرکوک که ساکن “تل عفر”، “آلتین کوپرو”، “تیسین”، “بشیر”ریا، “تازه خرماتو”،” توزخرماتو”، “امام زین العابدین”، “قاراتپه”، و “بیات لار” هستند.

دربارهٔ نحوه مهاجرت و وضعیت ایل طی مدت استقرارش در خراسان و شیراز منبع موثقی در دسترس نیست. مرحوم فتح‌السلطان، که بیش از یک صد سال عمر کرد (وفات۱۳۵۷)، از قول عمویش ایمانعلی خان که یکصدو بیست سال عمر کرده بود، برای نویسنده نقل می‌کرد که: جانی بیگ بزرگ ایل در سرحد عثمانی بوده‌است. سرخاب، یوسف و قاسمعلی خان برادران او بوده‌اند و قاسمعلی خان سرکرده نظامی ایل بوده‌است. در دوران؛ آشوب و سقوط اصفهان، احمدپاشا از قاسمعلی خان قول عدم تعرض گرفته مناطق غرب ایران را به تصرف خود در می‌آورد. نادر در حمله به بغداد پس از غارت ایل امر به کشتن قاسمعلی خان می‌دهد ولی با وساطت میرزا مهدی خان از کشتن او صرف نظر می‌کند. طوایف لک و آرخلو به خراسان عزیمت می‌کنند و قاسمعلی خان به خدمت نادر در می‌آید و به مقام میرآخوری می‌رسد. در بازگشت از هند به دلیل سرپیچی از امر نادر و به همراه آوردن غنایم مغضوب واقع شده و (به امر نادر گوش و یا بینیاو را می‌برند). وی در همین زمان در خراسان فوت می‌کند و در کنار سقاخانه حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده می‌شود. به دنبال این حادثه، ایل شاهسون بغدادی اعتبار نخستین خود را از دست داده و در پی مرگ نادر از خراسان به شیراز مهاجرت کرده‌است. در شیراز، کریم خان زند به امید چیرگی بر دشمنان با علی خان شاهسون از تیره قاسملو پیمان اتحاد می‌بندد. پس از پیروزی کریم خان، علی خان شاهسون رئیس سواره نظام ایل شاهسون بغدادی در نزد او می‌شود. با مرگ کریم خان ایل شیراز را ترک می‌کند و سرانجام توسط آقامحمدخان در منطقهٔ ساوه مستقر می‌گردد.

مع‌الوصف، وجود طوایف و تیره‌های همنامی چون: لک، آرخلو، احمدلو، موصلو، و قوتولو بین ایل‌های بغدادی و قشقایی، و اظهار صریح عشایر متعلق به تیره توللی در هر دو ایل مبنی بر وجود همبستگی تاریخی با یکدیگر، جای شبهه‌ای در انتقال ایل شاهسون بغدادی از شیراز به منطقه ساوه باقی نمی‌گذارد. به علاوه این‌که، ترانه‌ای بین عشایر شاهسون بغدادی وجود دارد که در وصف کوه‌های شیراز است و گوینده آرزوی گذر از آن‌ها را می‌کند.

 

طایفه‌های ایل شاهسون بغدادی

ایل شاهسون بغدادی از دو شاخهٔ اصلی لک و آرخلو تشکیل شده‌است:

طایفه‌ها: کوسه‌لر – یاریجانلو – مخته‌بندلو (میخ‌توندلو) – دللر (دلیرلر) – قاراقویونلو (قراقویونلو) – حق‌جانلو (حاق‌جانلو) – احمدلو – الی‌قوردلو (علی‌قورتلو) – ساتلو (ساتولو – ساتلی) – قوتولو – دولتوند – چلبلو – شرفلو – کُردبخش لک
ایل شاهسون بغدادی
طایفه‌ها: قاسملو – کلوند – موصولو (موسولو) – سولدوز – حسین‌خانلو – دوگر – کَرَملو – قَرنلو – خدرلو – غریب‌لکلو – نقدورلو – اتک‌باسانلو – نلقاز (نیک‌کز) – خمسه‌لو (خمیسلو) – زیلیفلو – ذولفقارلو – آلوار یا کاروانلوبخش آرخلو

تیره‌های طایفهٔ کوسه‌لر

طایفهٔ کوسه‌لر شامل دو تیرهٔ اصلی است: ۱ – تیرهٔ اصلی کوسه (خاصا – تیره‌های اولیه) ۲ – تیرهٔ اصلی کوسه (تیره‌های ثانویه)

تیره‌های انشعابی: (خاصا): جانیلوی بزرگ (علی‌کُرلو – اسماعیل‌لو – جانیلوی کوچک) – قرابکلو – سرخابلو – یوسفلو – مدرم‌خانلو – (تیره‌های اولیه): خداورنلو – علی‌بکلو (علی‌بَی‌لی) – کَرلوتیره‌ی اصلی کوسه (تیره‌های خاصا، اولیه)؛
تیره‌های طایفه‌ی کوسه‌لر
تیره‌های انشعابی: کیچکین‌علی‌لو – تمیرلو (تیمورلو) – کیتین‌علی‌لو – شنبه‌لو – جمعه‌لو – یساول‌لو – رمضانلو – چایچامورلو – کُرداسدخان (قنبرلو) – ترکمن – سلمانلوتیره‌ی اصلی کوسه (تیره‌های ثانویه)؛

خالدلو و نظر لو و حرانلو نیز از تیرههای اصلی و خاصا کوسه لر میباشد.

چت اورداپ





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون قم، ایل شاهسون ساوه، بزرگان ایل شاهسون، ایل شاهسون بغدادی، ایل شاهسون، شاهسون های فارس، شاهسون مغان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 6 شهریور 1396
admin blog


( کل صفحات : 2 )    1   2