لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرماش
چت اورداپ

فرماش را می گویم که  تصویرش را در اینجا گذاشتم تا آشنا بشوید با آن وبدانید که روزی از برای زندگی شاهسون ارزشی به اندازه جهاز دختری که مغرورش می کرد از بودنش در خانه شوهرش!
واین تصویر وشرحش را ضروری دانستم چون اولا امروزیها وکم سن وسالها بشناسدش وبعد از وجود این صنایع دستی که از برای ایران عزیزمان در استان اردبیل ودست بافت وساخته مادران شاهسونمان می باشد پس از دیدن وخواندنش درودی توام باصلوات به روح بزرگشان عنایت فرمایید.
واما چراوچقدر شماها امروز راحت زندگی می کنید وروزگار می گذرانید؟خاطره ای ازفرماش گنجه لحاف وتشک را برایت بازگو وچگونگی پهن کردن  لحاف وتشک توسط مادران عشایربازگو کنم چون خودتان هم دیده اید که مادران ومادر بزرگان شما هرشب جهت پهن کردن رختخواب اول چند تا جاجیم را با مهارت خاصی بروی زمین ناهموار اتراقتان پهن می کردند دوم با بالش های محکم زیر پایی برای تشک می گذاشتند .
سوم پشت سری هرکس را به سلیقه خودش چنان با چندتا جاجیم وبالش تنظیم می کردند مثل اینکه فنداسیون خانه ای راوپایه های ستونش راباصفحه صاف وبا میله های خاموتیش محکم وصاف وتنظیمش می کند.
چهارم تشک را دربین این، باش آلتی وآیاغ آلتی، چنان سریر تختش که، زمین  ناهمواررا می خواسته تنظیم یا شاقولش کند که در ریختن آبش توان حرکت وجاری شدن را نداشته باشد آن موقع مادر ازسریروپهن کردن رختخواب راضی  می شد،مثل اینکه پل معلق با کابلهای نگهدارندش درمسیر تندباد قرار می دهد وچنان دقت وظرافتی بخرج می داد که شاید مهندسان خبره هم اگر روزی زن امروزی بتواند انجامش دهد ازتحسینش دهن باز ودرکتاب گینسش ثبت وضبطش کند.
واما این همه دقت وظرافت وزحمت ازبرای این بودکه توخوابی راحت ونازی را داشته باشی که همه اینها در سرپناهش که آلاچیق نام داشت انجام می شد. تا صبح پراز آرامش وآسایش وسرشار ازامید وتلاش را برایت به ارمغان بیاورد .
مهربان خانمم،خواهرم،بانوی خانه رئیس واربابم آیا تو الان چنین رختی وتختی  برای اعضای خانواده ات راپهن می کنی یا صبحی خواب آلود رادرساعت یازده وباچشمانی پف کرده ویازلفی ژولیده در برپایت از سر می گذرانی ؟
آیا درموقع بلندشدنت ازتختخوابت  حال آنکاردش را داری یا به زمان دیگر ویا به همسرازکار روزانه برگشته و خسته ات،  محول می کنی ؟
پس بدان که مادران عشایری زنانی هنرمند وخلاق وپرتوان وپرتلاش بودند که شاید درروایت افسانه های سینه به سینه گذشتگانت ،جهت این همه بزرگی وتلاش تازبرای تکریمش سر تعظیم به ادب وحرمتش خم کنید وشایدتو در بازگوییش آن رامتقارن بازندگی امروزیت که نمی بینی افسانه ساختگی بزرگانمان می پنداری .
ولی باور کن اینها حقیقت ،ودرذات مادرانمان بودند وجالب است بدانی که اینها همان زنان عشایر و حتی مادر بزرگت بودند ودر سخت کوشی از اوشین ها برتر ودر مهرومحبتش ازمادام ها بهتر بودند ولی افسوس هیچ پسری را در عشایر ندیدم که حقش را بجا آورده وشعرلالایی عشایری را در خواباندن فرزندانش برایش هنرهااین مادران را موسیقی وشعر سازد در گوش فرزندانش  نجوا می کند.
آیا تاریخ وگذشتگان به پاس اینهمه بی حرمتی ویا آینده گانمان به خاطر اینهمه فراموشی ما را خواهد بخشید؟
و اما شاید توبپرسی گناه من چیست ؟
بله فرزند خوبم رسام ونقاشی خوب و شاعری باغیرت وفرزندی خوب در جهت رساندن پیام وغیرت وشهامتش وآموخته هایش وشعرهای اصیل را به زمان حال وفرزندانمان نبوده ایم.
وباز بدان اوزمانی که فارغ از کارخانه می شد در وقت اضطرار ولازم سوار براسبش دوشادوش همسر وفرزندش چنان رعشه ولرزه ای بر چشم دوزان وحریصان ودشمنان  خاکش می انداخت.که عرشها را به لرزه می انداخت و همچنان  صدای سم اسبانش در تاختی هماهنگ بموقع چاپار اسبش آهنگی موزون در دستگاه موسیقی اش که ساخت دستگاهای موسیقی ایلی ومحلی را مرجع ومنبع می شد همانند نواختن انگشتان برطبال باصدای محزون راخود معلم  می شدوایده ساخت وخلقش را در سازوتار عاشق دیارم راایجادمی کرد،تا    ردیفهای موسقیایش را الهام گرفته وبا آن ،ودر لذت  وهوای آن بسازند وآز آنهمه صدای موزون  برای تو نوای حزین وغمین ویا نوای شور وشعف  که انبساط خاطروروان شادی را هدیه داشت  به یادگار بگذارد.
به یاد وپاسداشت مادران عشایر
وبه حرمتش در این صبح صلواتی رانثارش کن ودمی به احترامش به تاریخ گذشتش سری خم کن.
با احترام حاج علی خان صادق 
مغانلو 




نوع مطلب :
برچسب ها : حاج علی خان صادق مغانلو، فرماش،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 26 آبان 1396
admin blog
تصویری از چهره بسیار مقتدر،( #احمدخان_قراگزلو ملقب به  #شجاع_لشکر ) همراه با سرگرد #یوسف_هزارخانی و برادر زاده های ایشان 

ارسالی از صادق قراگزلو
چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : احمدخان قراگزلو، شجاع لشکر، صادق قراگزلو،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 26 آبان 1396
admin blog
آقای نجات علیمرادی هنرپیشه تلوزیونی شاهسون طایفه قاراقیونلو 
چت اورداپ

چت اورداپ
 
چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : نجات علیمرادی، طایفه قاراقیونلو،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 26 آبان 1396
admin blog
هیچ اتفاقی نمی‌تواند غرور شیرزنان کرد را بشکند؛ نه زلزله هفت ریشتری، نه خانه ویران و نه مرگ عزیزان. 

زن کردی که به تنهایی تیر را به کول گرفته بود؛ یکی از قاب های ماندگار  
چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : قاب های ماندگار، شیرزنان کرد،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 26 آبان 1396
admin blog
علی دایی
هر کسی دل بچه ها رو شاد کنه تو قلب ماست. نگاه پسر اولی از راست رو ببینید به 
چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : علی دایی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 26 آبان 1396
admin blog
یا رسول الله!
مثل تو دیگر
در پهنه زمین
تکرار نخواهد شد
اما با تکرار
صـلوات بر تـو،
نور حضورت را در
قلب خود احساس مى کنیم

رحلت پیامبراعظم (ص)
و شهادت امام 
حسن مجتبی (ع) تسلیت باد
حجت فاتح مدیریت سایت ایل شاهسون 
205009 نسرین سلطان




نوع مطلب :
برچسب ها : حجت فاتح، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 26 آبان 1396
admin blog
زامان کدرلی زامان غصه لی زامان سنسیز
صفاسی یوخدی سویوخدی بو خانمان سنسیز

کوره کوره گیجلیب دیر هارا گئدیر بیلمیر
مدارینی ایتیریب دیر بو کهکشان سنسیز

بدن یوکی آغیر اولموش یا جان توان سیزدیر؟ 
بو جسمی ترپده بیلمیر عاجز دی جان سنسیز

توشر سئله یاغیشا طوفانا قارا بورانا
مسیرینی ایتیرر هئی بو کاروان سنسیز

داریخما معدنینه چئوریلیب یئریله زامان
اؤلوم توزیله یویونماق دا دیر جهان سنسیز

قاپی قاپی گزیرم یوخ شَهَرده سنله تانیش
گورن نئجه یاشاییل لار بولار بیر آن سنسیز

غریب قالیبدی نجف، سامرا، مدینه، دمشق 
غریب دی کرب و بلا، مکه، جمکران سنسیز

شماتت ائیلدی هامی منی بو سئودادا
بو جمعه گل منی قویما اؤلم جوان سنسیز

فرید کریم زاده




نوع مطلب :
برچسب ها : فرید کریم زاده، شعر فرید کریم زاده، اشعار فرید کریم زاده، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 26 آبان 1396
admin blog
 طایفه بزرگ گیگلو 


 ایل شاهسئون موغان طایفه بزرگ گیگلو در ییلاق خیاو دامنه سبلان

قبل از انقلاب
چت اورداپ
چت اورداپ

205015 admin

چت اورداپ
ارسالی رضا رهنما مغان 




نوع مطلب :
برچسب ها : طایفه بزرگ گیگلو، گیگلو، طایفه گیگلو، شاهسئون موغان طایفه بزرگ گیگلو، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 26 آبان 1396
admin blog
لطفا احیایش کنید

بنی آدم اعضای یکدیگرندکه در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگاردگر عضوها را نماند قرار
 توکز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 26 آبان 1396
admin blog
رحلت پیامبر رحمت و شهادت پیشوای صلح 

امروز مصادف با رحلت بزرگمردی است كه پیامبر رحمت و شهادت بزرگ پیشوایی است كه منادی صلح و تدبیر نام گرفته است.

این دو بزرگان عالم امكان بودند كه یكی به رحمت و عطوفت شهره بود و آن دیگری به صلح وشفقت. خاتم پیامبران مدارا را معنا می بخشید و پیشوای صلح، مهربانی و گذشت را.

پیامبر خاتم پایانی بود بر جهالت و عصبیت كور و پیشوای صلح، چراغ راهی است برای تدبیر، درایت، حكمت و رافت.

اگر چه پیامبر قدسی از میان ما رفته است و قرن ها جای خالی عطر حضورش چالشی بزرگ پیش روی ما قرار داده است، اما رسم دیرینه گذشت، مهربانی، رافت، رحمت و بخشش آنها كه حتی در حق او جفا كردند همچنان در همیشه تاریخ جاری است و پیام پر آموزه ای است برای همه ما كه چونان او رفتار كنیم و ببخشاییم و بگذریم تا راه مهربانی همچنان فراخ و گشاده بماند.
 
▪️پیشوای صلح در میان ما نیست، اما راه و رسم او چونان منشوری مشعشع فرا روی ما است تا بر مسیر او گام گذاریم و بدانیم چنانچه راه صلح و تدبیر و نرمش را انتخاب كنیم حكمتی درون آن نهفته است كه مهربانی می پراكند و عطوفت می زاید.

28 صفر، رحلت حضرت رسول(ص) پیامبر خاتم و شهادت امام حسن مجتبی(س) بر پیروان این دو گوهر پر فروغ آسمان رحمت و امامت تسلیت باد.

دکتراصغر نصیری
شهردار کرج
چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : دکتراصغر نصیری، شهردار کرج، 28 صفر، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 26 آبان 1396
admin blog
کورسو قورماق
هر ایل بو زمانلار یا بیر آز بوندان ایره لی، مرغئیده کورسولر قورولوردو. اول ساعات سوروشولوردو. ساعات خوش اولاندا کورسو قورولان اوتاغی تمیز ائلئییب، کورسونون پایا یئرلرینی آچیب و کورسو قورولوردو. کورسونون اوستونه اول ججیم، اوستوندن کورسو یورغانی و اونون اوستوندن گنه بیر یئنگی ججیم سالینیردی. هامیسینین اوستوندن بیر "کورسو اوستو" پارچا سالاردیلار. کورسو اوستو، راحاتجاسینا سیلکلنن بیر پارچاایدی. کورسونون ایستیتمه سیستمی، اودون و ذغال دیر. بیر دمیر تشت(تشت آهنی) ایچینه کول دولدوروب، اوجاق باشیندا اوت یاندیریب و اوت قیزارمیش ذغال حالتینه دونندن سورا، اونو تشت ایچینه توکوب و کورسونو یاندیرماسین دییه، اوستونه کول سپیرلر. سورا تشتی کورسو آستینا قویوب، چوخ ایستی اولورسا آشاغی کشه نی آچیق قویارلار. ایلک(اول) کورسو قورولان گون، کورسونون تفتی اولار(دی اکسید کربن) و کورسو باشیندا یاتماغین و اوتوماغین بوغولما خطری وار. آمما سوراکی گونلر عادی حالته دوشر. کورسونون اطرافیندا دورد دانا اوتورمالی یئر وار. بو اوتورماق یئرلره مرغئیده کشه دییرلر. بیر دانا یوخاری کشه، ایکی دانا یان کشه و بیر دانا آشاغی کشه. قوناق گلنده معمولا یوخاری کشه ده اوتورار. ائو صاحاب اوشاقلاری آشاغی کشه ده. سفره ده کورسو اوستونده آچیلار. اوشاقلار بعضا کورسو اوستونده اوتوروب یئمکلرینی یییرلر. یاتماق زمانی دا هر کیم کشه لرین بیرینده یاتار. جمعیتی چوخ اولان عائله لرده ایکی کورسو قورولار. بئش آلتی ایلدی مرغئیه گاز چکیلندن داها ائولرده کورسو قورولمور و چوخونلوقدا  "بخاری گازی" استفاده اولونور. آمما هله کورسو قورانلار وار. باهارین ایلک(اول) آییندا کورسولر ییغیلیر کی اونوندا بیر رسم و رسوماتی وار.




نوع مطلب :
برچسب ها : کورسو قورماق،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 24 آبان 1396
admin blog
شعر: امیر مولوی
چؤخ سنه آغلیا بیلمیرم من 
سینه‌مئ ساخلیا بیلمیرم من 
کوفه ی بی وفانین یولونده  
یارامئ باغلیا بیلمیرم من  
 
سن باغیشلا منئ جان قارداش 
زینبین جانئ قوربان قارداش 
بیر کلامئ دانیش گونومو آچ 
اولدورور باجی هجران قارداش 
 
یازیلیب زینبین آللنه غم  
طالع سینه دوشوب درد و ماتم  
داغ جدئ آناسئ باباسئ  
زینبئ یاندریب دئ دمادم 
 
حاله قالوب بو دشت بلاده  
بی کس و اقربا کربلا ده 
شاه دین پیکرئ پاره پاره  
اهل بیت پیمبر نواده  
 
کربلا ده عجب یکه قالدئ  
کربلا زینبئ درده سالدئ  
کربلا زینبه ناله وردئ  
آلتئ قارداشینئ الدن آلدئ 
 
هی گئدیر علقمه اوز باشینه  
باخمیر هچ زینبین گوز یاشینه  
اصغرین قوررو قالوب دوداقی  
گوزلرئ یول توتوب قارداشینه




نوع مطلب :
برچسب ها : شعر امیر مولوی، چؤخ سنه آغلیا بیلمیرم من، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 24 آبان 1396
admin blog
حاج علی سیفی(روستای مرغئی از منطقه مزلقانچای ساوه)
یالطیف

ددم دئییردی بوسوزی 
یئر آلتینون وار اوكوزی 
سیلكلننده بوینوزی
اوندا عیاندی زلزله 
وأی نه یاماندی زلزله 

سان كی اوكوز سیلكلنیب 
عالمه دهشت النیب 
تاریمدیر قانه بلنیب 
إللری قاندی زلزله 
وأی نه یاماندی زلزله 

زلزله ائولری ییخیب 
قلبیمی قان كدر سیخیب 
كویلره ناله لر چیخیب 
آلدیغی جان دی زلزله 
وای نه یاماندی زلزله 

هاردا بدن هاردا باشی 
ایتیردی قارداش قارداشی 
گوزلریمین آخیر یاشی 
سئلدی بوراندی زلزله 
وای نه یاماندی زلزله 

آنا بالاینن ال اله 
فلک قوروب ائوده تله 
رحمت یئله رحمت سئله 
سئل دی قیراندی زلزله 
وای نه یاماندی زلزله 

سان کی اولوب آخر زمان 
قیامت اولدو بی گمان 
باتدی گئتدی یاخچی یامان 
وارلیغی داندی زلزله 
وای نه یاماندی زلزله




نوع مطلب :
برچسب ها : حاج علی سیفی، روستای مرغئی، مزلقانچای ساوه، ددم دئییردی بوسوزی، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 24 آبان 1396
admin blog
شسئون ائلی 
بو ائل شاه عاباسینان آدی سانلی اولوب 
اگر بیر خوش باخیشینان بو ائلین گیچن گونلرینه باخاق وسیر اولاق اونلارین (اولارین) یریشینن مطمعنا بیر سری سوز وحکتلر بیزی نگران ائیلر 
مثلا شاه عاباس بولارا بو آدی قویوب یا شاه عاباس بولارنینان دونیایه خوشلوغ وریب
ویا بوائلین آداملاری اورکلری رحملیدی ویا بی انصاف میلتی میش 
ویا آیا بو ائل شاه اسماعیل زمانینا توتاریقی واریا یو 
شاه طهماسیب او اورک یانلیران میلته نه دئیرمیش 
پری خانوم صاغر (کیچیک) اسماعیله کیملردن کومک توتوپ 
و ...


درود بر شما 

هر زبانی برای بقای خودش دو مسیر را طی میکند.  ۱- زبان شفاهی /لهجه ها ۲- زبان کتبی / نگارش 
زبان شفاهی متغیر است و همین باعث به وجود آمدن لهجه های گوناگون از یک زبان واحد میشود. بسته به جغرافیای آن زبان هر شهری یا قومی،  ایلی با کم و بیش همان دایره لغات گویشهای  متفاوت از زبان اصلی را به وجود میآورند و هر ‌شخصی میتواند با گویش خود در هر مکان آن زبان ارتباط کلامی برقرار نماید. 
زبان کتبی یا نگارش، هر زبانی تنها یک زبان کتبی دارد و به هیچ وجه متغیر و تابع هیچ زبان شفاهی آن زبان هم نیست.
 مثال : بیدل از دهلی، فضولی از بغداد، نظامی از گنجه، حافظ از شیراز، اقبال از لاهور، رودکی از سمرقند، و... با نژادهای گوناگون و زبانها و لهجه های رنگارنگ که امروز همه در خارج از مرزهای فعلی ایران قرار دارند اگر با لهجه خودشان می نوشتند آیا ماندگاریشان قطعی بود؟ و آیا میتوانستیم امروز آنها را بخوانیم؟ قطعا نه،(الان هم هر شهری لهجه فارسی خود و زبان شفاهی گوناگون دارند) اما چون همه نامبرده ها به زبان کتبی فارسی نوشته اند، ماندگار شده اند. بعد مکان و زمان هم نمیتواند بر آن تاثیر عمیق بگذارد. بقای یک زبان در زبان کتبی آن تجلی پیدا میکند. 
در زبان تركی متاسفانه به علت محدود بودن و آکادمیک نبودن و... زبان شفاهی جایگزین زبان کتبی و همین باعث به وجود آمدن تعصب لهجه ای شده است. چگونه نوشتن جای خود را به چی نوشتن و زبان کتبی قربانی زبان شفاهی شده است. غافل از اینکه چگونه نوشتن/کتبی ارتباطی آنچنان با چی نوشتن/شفاهی ندارد. مثال: برای زبان شفاهی در فارسی همه اینها ظ، ض، ذ، ز، یک نوع تلفظ میشود تنها برای زبان کتبی صحیح نوشتن آن مهم است. 
چگونه نوشتن را زبان کتبی از هیچ لهجه ای وام نمیگیرد و ماهیت خود زبان است که چگونه نوشتن را دیکته میکند. زبان شفاهی گنجینه لغات زبان کتبی است. 
آیین نگارش جای خود را به نگارش و در نتیجه نگارش لهجه ای و باعث نابسامانی و تضعیف زبان را به وجود میآورند. گویش به جای آیین نگارش نشستن بسیار خطرناکتر از هر دشمن بیرونی زبان است. چون دشمن بیگانه باعث اتحاد زبان و نژاد میشود ولی هر گویش برای برتری خود تعصب وباعث دور شدن لهجه های هر زبان و نژاد از هم میشود. در حقیقت زبان کتبی که تنها یک نوع است باعث اتحاد و ارتباط بین گویشهای یک زبان است و هیچ لهجه ای خود را مالک آن نمیتواند بداند. 
مهمترین خدمت به ادبیات زبان ترکی آموختن زبان کتبی آن است. و ساختار هر زبان برای نگارش آن در قواعد خود زبان است. چگونه نوشتن مهمترین اصل و بقای یک زبان را پاس میدارد و معیار ارزش زبان تنها در نگارش صحیح آن و یک نوع بودنش است. 

برای خدمت به ادبیات زبان ترکی فعلا دو أهم نیاز ۱- چگونه بنویسیم/زبان کتبی ۲- جسارت و نترسیم،  این ترس از ندانستن  الگوی چگونه نوشتن زاده میشود و از بیم غلط نوشتن و بهانه ثقیل بودن آموختن زبان کتبی، صورت مسأله را پاک و رو به فارسی نویسی میآوریم و آیین نگارش بسیار بسیار راحت و قانونمند زبان ترکی را برای خود غول میسازیم. 
یک زبان را به زور، تهدید و محدود کردن نمیتوان به راحتی از بین برد، تنها صاحبان اصلی آن زبان،  خودشان میتوانند به راحتی در خود، زبانشان را بکشند. چرخه چنین جنایت الان کمی هم سرعت گرفته است. ترکی که سواد داشته باشد و نتواند زبانش را بنویسد به مرور هم نخواهد توانست زبانش را حرف بزند، یعنی در خودش زبانش را میکشد این قتل نیست پس چیست! 
پاسداری از زبان کتبی ترکی از اوجب واجبات است.
(ب. فرخ)

بنام خدا 
با درود وسپاس به همتباران فرهیخته که با جان و دل از زبان خود دفاع وبرای آموزش آن از هیچ چیزی دریغ نمی کنند 
این مطالب بسیار زیبا ومتینانه از قلم مرد پرتلاشیست که نام و آوازه او از مرزهای جغرافیایمان گذر کرده ودر دیگرکشورهای  هم زبانمان  با نام ائل شاعری مطرح گشته  است
بله اگر ائیستریک دیلیمیز دئیری قالا گرک یازاق ،پوزاق 
 قورخو جانا بالادی 
خیجالاد چکمک اوزویو کینارا چک مکدی 
هرکسدا اگر کیناردا قالسا یاددان چیخار




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 24 آبان 1396
admin blog
وضعى بیله‏سوار و شاهسونها
چون عمل بیله‏سوار قدرى بالاگرفته مختصرى از آن قضیه ذكر مى‏شود. اسب یك نفر از نایب قزاقهاى روس دررفته داخل خاك ایران و میان رمه شاهسونها مى‏شود. این نایب با چهار نفر قزاق داخل خاك ایران شده و مى‏خواهند اسب را بگیرند. سه چهار نفر كه مستحفظ رمه بودند مى‏گویند صبر كنید خودمان گرفته رد مى‏كنیم. آن صاحب‏منصب متغیر شده با تپانچه مستحفظ را مى‏كشد. آن‏دو سه نفر ایرانى حمایت مى‏كنند. قزاقها شلیك كرده هر چهار پنج نفر كشته مى‏شوند. اربابان آنها، مالكین رمه از دور صداى تفنگ را شنیده نزدیك مى‏شوند. كسان خود را كه مقتول دیده‏اند آنها هم شلیك مى‏كنند. آن نایب و چهار نفر قزاق كشته مى‏شود. بعد روسها كمك فرستاده اول گمرك خانه را آتش زده بعد دو قریه و چهل نفر هم ایرانى كشته مى‏شود. شاهسونها جمع شده كه بروند به‏سمت خاك روس كه سالار مقتدر از اردبیل وارد مى‏شود و نمى‏گذارد. اما مى‏گویند شاهسونها باز ساكت نشده تلافى كرده‏اند، حتى یك عراده توپ هم گرفته‏اند. لكن نباید راست باشد. سفیر روس در طهران سه روز است كاغذ اتمام حجتى نوشته سى هزار منات خسارت چهل قبضه تفنگ و دو نفر قاتل آنها را مى‏خواهد. نه روز مهلت قرار داده و تا دیروز عصر مصالحه نشده بود. آنها داخل خاك ما شده براى یك یابو پنج نفر كشته‏اند. آنها گمرك‏خانه و ده را آتش زده چهل نفر مجددا كشته‏اند، ما باید خسارت جریمه و قاتل را بدهیم (زور است ...). شاهسون‏ اردبیل بسیار شجاع است. خیلى سوار مسلح با تفنگهاى نه تیر آلمانى دارد. افسوس كه نظام نیست و فشنگ آنها هم كفایت از جنگ نمى‏كند، والا با سوار همان شاهسون‏ اگر منظم و به قانون نظامى باشد فشنگ هم داشتیم تا تفلیس را فتح مى‏كردیم. روزنامه خاطرات عین‏السلطنه

وضعى بیله ‏سوار و شاهسون ها
چون عمل بیله ‏سوار قدرى بالاگرفته مختصرى از آن قضیه ذكر مى‏ شود. اسب یك نفر از نایب قزاقهاى روس در رفته داخل خاك ایران و میان رمه شاهسونها مى ‏شود. این نایب با چهار نفر قزاق داخل خاك ایران شده و مى ‏خواهند اسب را بگیرند. سه چهار نفر كه مستحفظ رمه بودند مى‏ گویند صبر كنید خودمان گرفته رد مى‏ كنیم. آن صاحب‏ منصب متغیر شده با تپانچه مستحفظ را مى‏ كشد. آن‏ دو سه نفر ایرانى حمایت مى‏ كنند. قزاقها شلیك كرده هر چهار پنج نفر كشته مى ‏شوند. اربابان آنها، مالكین رمه از دور صداى تفنگ را شنیده نزدیك مى‏ شوند. كسان خود را كه مقتول دیده ‏اند آنها هم شلیك مى‏ كنند. آن نایب و چهار نفر قزاق كشته مى‏ شود. بعد روس ها كمك فرستاده اول گمرك خانه را آتش زده بعد دو قریه و چهل نفر هم ایرانى كشته مى ‏شود. شاهسونها جمع شده كه بروند به‏ سمت خاك روس كه سالار مقتدر از اردبیل وارد مى‏ شود و نمى‏ گذارد. اما مى‏ گویند شاهسونها باز ساكت نشده تلافى كرده‏ اند، حتى یك عراده توپ هم گرفته‏ اند. لكن نباید راست باشد. سفیر روس در طهران سه روز است كاغذ اتمام حجتى نوشته سى هزار منات خسارت چهل قبضه تفنگ و دو نفر قاتل آنها را مى‏خواهد. نه روز مهلت قرار داده و تا دیروز عصر مصالحه نشده بود. آنها داخل خاك ما شده براى یك یابو پنج نفر كشته ‏اند. آنها گمرك‏خانه و ده را آتش زده چهل نفر مجددا كشته ‏اند، ما باید خسارت جریمه و قاتل را بدهیم (زور است ...). شاهسون‏ اردبیل بسیار شجاع است. خیلى سوار مسلح با تفنگ هاى نه تیر آلمانى دارد. افسوس كه نظام نیست و فشنگ آن ها هم كفایت از جنگ نمى‏ كند، و الا با سوار همان شاهسون‏ اگر منظم و به قانون نظامى باشد فشنگ هم داشتیم تا تفلیس را فتح مى ‏كردیم. روزنامه خاطرات عین ‏السلطنه

درباره شاهسون: 
براى این‏كه این شاهسون خیلى شجاع است خیلى رشید است و عدد آنها خیلى زیاد است. شاید از قشقائى هم زیادتر باشد. اسلحه اعلى ممتاز دارند. یك شبانه روز گرده اسب باشد یا چندین شبانه روز خسته نمى‏شود. یك تكه نان خشك سیرش مى‏كند. توى برف مى‏خوابد. در باران استراحت مى‏كند. از صد نفر نود نفر كشته شود ده نفر دیگرش جنگ مى‏كند تا دانه آخر و بر نمى‏گردد. اینها یك خلقت غریبى هستند. اگر فشنگ داشته باشند و یك نفر رئیس و سركرده قابل تا هندوستان مى‏روند و یقینا فتح مى‏كنند...
 روزنامه خاطرات عین السلطنه




نوع مطلب :
برچسب ها : وضعى بیله‏سوار و شاهسونها، روزنامه خاطرات عین السلطنه، خاطرات عین السلطنه، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 24 آبان 1396
admin blog
شسئون ائلی
...تیمور ایران اولکه سینین گون چیخان طرفینین (طرفینَن) کیلسا قیسمتینَن  باش قاوزیب و بیر بویوک قوشونان دونیانی توتماغا باشلیب 
...تیمور بیر عالیمِ سونی مذهب و بویوک مفتی اولارمیش قورآنی ایکی طرفدن اوخویارمیش، سوزو پیروانلارینا  حجت و ائیش اولارا روش اولارمیش خوداوند بو بَشَرَائله اورک ورمیشدیی،《 اوزی یازیلارینا یازر ورشماقدا هئچ وقت اورکیم تیتیرَمدی بلکه میداندا بدنیم تیتیرردی که هاچاغ ورشماغ باشلاناجاغ》 خزر چاینان( دنیز) آشاغینان تورکلر اولکسینَ توتماغا باشلادی 
تورکلر بیررشادت وشوجاعت اوزلرینن کورسد (ت)دیلَ و اونون قوشونونن گوجون توت تولا
....ینگشدن بیر بویوک هوجوم ائیلدی قافقازی ،کرکوکی،خوی ،مرندی وتبریزه چینیم اتنن ایاغ التینا چکیب مُقاومتلری قردی و مسلط اولدو تورکلرین اولکسینه بو میلتین شوجاعتینَ واعتقادینَن خوشُ گلدی ،بیر مقدار اولاردان بخاطر شرایط، تیمورون قشونونا قوشاندیلا و بیر سری ده کی تیمورونان قاواخ لاش مشدیلا (ورشمشدیله) اسیر توتوب اوزینن سمرقنده ساری  (طرف)یولا دوشدو 
... اوجور کی یازیبلا و اوزو دئیر عالیم لِرِچوخ احترام قائلیمیش بونا خاطیر دییله (دییرله)صفات ومعرفت شیخ صفی بونی شیفته ائلمیشدی گوینو ایسته دی یول اوسته بیر باش بو شیخین خانقاسینا و صوفی لارینا ویرا و بیر فیض معنوی ده بوردان گوتوره اوجور کی بعضی تاریخچیلر یازیر خوجه علی اونا پیشواز گلیر و بیرنچه گون بوردا قالیر وبولارینان اصول فقه واصول دین اوسته بیر دییشلیک ائیلله و چوخ خوشو گلر و بو قاواخلاشماغا گوره سلطان احمد یوردونان وقف خانقاه ائیلر تا بونون در آمدینن باشارالا اوموراتلارین گئچیرله و او شیعه اسیرلری به روایتی یرمی مین و به قولی اوتوز مین اولارمیش بو شیخ گوره باغیشلر و اولارین بیر مقداری اوز اولکلرینه گیدیله (گئدله) وبیرسری خانقادا و صوفویلارا قوشوندولا( قاریشدیلا  یا لر) و بوردان بئله بولارگوجه گلله وشیعیه بیر پایگاه گوجلو اولل لر و  حضرت علی ع آدینان ویا لقبینن خالخدان سچئیلل له ......
بورا کیمین تاریخ چیلار  یازیلیسیدی ولیکن تیمور اوز گیچن گونلرینین یازماغینا یازره .....
بعداز اینکه شیخ شبسترینین نوه سی منِ واسطه اولدو تا تبریز میلتینِ رحم ائیلیم به احترام نوه بویوک کیشی من قبول ائیلدیم و بعد از اینکه تبریزِ سروسامان وردیم ، هوس ائیلدم بو بویوک کیشینن احترامینه گوره و قدردانق یازدغی کتاب( گلشن راز) خاطر  اونون تورپاغی اوسته گئیدم وفاتحه ائی اونون روحونا یولایام بعد از اینکه من او رحمتیکین زیارتینن فیض آپاردیم  اردبیله ساری گئدیم 
....اوردا اولانلر بیر سری شیعه صوفویدولار و خوشوم گلدی اولارینان بیر قاباِغ قاباغا دانیشام 
....بولارین بویوک عالملرین ائیستدیم شیخ صدرالدین آدینا منیمنن بحث اصول دینی و اصول فقه ائیلدیک چون اولار شیع دیلر و تمام عقیده لرین شاه مردان حضرت علی ع دان بیلردیله 
من بولاردان خوشوم گلدی و بیر سری میلکلردن وقف خانقاه ائلدیم تا اومورلاری گئچه 
.......بو داستانلاری که من بیان ائلدیم ائیستدیم دئیم  بیرسری میلتی که ارادت خاص ورلاری حضرت علی و اونون اولادیناو اوزلرینه بوخاندانی مرجع و شاه بیلله یقشبلا بیر یئرئ و بوردان بیله( بئله )سرمایه هدیه تیمور و اورکدن ائیستمک و خالصانه بولار یاواش یاواش   بیر دوز باشلی قوشون اولل لر
......سلیمان امیری فرد




نوع مطلب :
برچسب ها : سلیمان امیری فرد، شسئون ائلی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 24 آبان 1396
admin blog
شسئون ائلی 
...سؤز چوخدو، بیر سیرا آداملار کی تورک لریدن موشکیل وارلاری دیر، بیر سیرا مسئله لری قاباغا چکیبلر و یازیلیب پوزولانلاری بیر مقدار اعتباردان سالیب لار...‌
 بیز ایستیریک سه شاهسئون اوچون دانیشاق شاید یاخچیسی بو اولا بیر مقدار گئچن گونلرین یازیلارین ورقله یک، اوندا باشاراق دوغرو باشلی یازاق. ندن بو ائل بئله دوزه لیب  و ایندیكی زامانا نه لر گلیب بولارین باشینا و خیدمتیزه بیر دوغرو-دوز یازی وئرك . 
....بلی اوندا کی موسالمان اومتینده شیعه اولماق بیر یئکه گوناه ساییلیردى تورک میللتی آزربایجانین گون باتان  و قیبلا طرفینده حضرت علی ع خلافت یئرینین اؤلکه سینده بو پاک ونجیب اینسانلار اوره ك لرین اهل بیت مهرینه وئریب و بو یولدا رشادت گؤستریبلر که تاریخ یازیلاریندا اولاردان تقدیر اولونوب بنا بر این بیز چوخ ایراغا گئدمیریک کی اؤزو بیر بؤیوك حكایت دیر و تیمورون زامانیندان بیر مقدار گؤزوموز آچاق و دانیشماغیمیز باشلایاق.....
سلیمان امیری فرد




نوع مطلب :
برچسب ها : شسئون ائلی، سلیمان امیری فرد، شاهسئون، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 24 آبان 1396
admin blog
سئوگیلیم 
؛
سئوگیلیم ، 
سنی ایللر بوْیو دیر آراییرام 
آنلیمین قیریشیندا 
ساچلاریمین آغیندا
اۆره‌ییمین دؤیۆنتوسونده 
کؤنلۆمون آلاویندا 
نیسگیل‌لریمین قوجاغیندا 
تالان اوْلموش وارلیغیمین کیملیگینده..
 
ایزلری ایزلیرم 
'قاراغان' داغیندان، 
     'شیراز'دان، 
         'کرکۆک' یایلالاریندان، 
               'اورمو' گؤلۆندن، 
                    'سهند'دن،'ساوالان‌'دان 
                        'میل'‌دن،'موغان'‌دان 
                              یوْخسا 
                        'تانری‌داغی‌'ندان... 
                       سن‌سیز،
یاشامسیزلیقدا یاشاماق 
          اوْلارمی؟ 
اوْلمازمی!؟ 
آغیت‌لارا بۆرونن دۆیون‌لر تانیق‌دیر 
اوْلار، اوْلماز دئوریم‌لرده 
دۆشۆنوروم، 
          گؤرۆنمز دۆش‌لریمدن 
اوْلاى‌لارین 'هالای'اینى 
          لئى لیم-اوْ-لئى‌لیم لئى لا نا،  "لئیلانا" 
          هوْى قارا خان  "قاراخان" 
          ناوا بئله،  ناوا بئله، "ناوازئینیم" 
                  ناو آز آى نیم 
          آیینیم، 
               آر آتى نى،  "هارآتى" 
                    قاز آغى نى، "قاززاغى"...
تكجه،
     یالقیزلیق قارشیمدا 
                     چکیر "ایکی چؤپۆ"نو.. 
                                 هارا؟
                      بورا، اوْرا 
چادیرلارین"چاویر"یندان 
دینله‌ییرم كل اكینى 
"كله‌كى" 
        'یوْرغون'،' كلله'،.. كله‌كى 
                     نره‌یه؟ 
اوْزان‌لارین قوْپوزونا 
'دده قوْرقود' بوْی‌لارینا 
'ماناسچی'لار دستانینا 
'شامان'لارین گیزیسینه.. ‌

سئوگیلیم 
گؤرۆنمزلیک گؤرۆنتوسونو 
کیمله پایلاشیم 
          بؤیله سن‌سیزلیکده 
                         یاشاییشیمی!... 

(بختیار فرٌخ. ۱۷ /۳ / ۱۳۹۳ )




نوع مطلب :
برچسب ها : سئوگیلیم، ساچلاریمین، بختیار فرٌخ، یاشاییشیمی، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 24 آبان 1396
admin blog
داستان زیبا و خواندنی و بسیار غمگین از سرداران ایل قشقایی

دلاوران زیادی از ایل شكوهمند قشقایی به خاك.و خون افتادند أما مسیح خان بلوردی و دشتی گله زن معرف به  مسیح و دشتی  كه معروف به یاغیان فارس هستند بعد از شانزده سال مبارزه مسلحانه و بی أمان با مزدوران شاه سرانجام با همكاری  سازمان امنیت ، ارتش و ژاندارمری  و با استفاده از قران امضا شده ای از سوی شاه در خرداد ماه هزارو سیصد.و چهل و هفت و با طرح نقشه حساب شده ای  از طرف تیمسار سرلشگر بهرام آریانا  ارتشبد فتح الله مین باشیان سپهبد مهرداد دانشور و گروهی أز فرماندهان و امرای ارتش در یك میهمانی ساختگی در محلی به نام محگان توسط  سرگرد تاجالدینی سروان یزدان پناه و گروهبان عباسی به خاك و خون كشیده شدند جریان كشته شدن مسیح و دشتی بسیار غم انگیز و در عین حال  شنیدنی و یا خواندنیست ، چرا كه شخص شاه  دستور داده بود كه یكی از انها را حتما باید  زنده دستگیر كنند تا او بتواند از نزدیك  دشتی و یا مسیح را ببینید و انتخاب را به عهده  فرمانده عملیات گذاشته بود بعد أر شور و مشورت  فرمانده هان قرعه به نام دشتی دلاور می افتد پس قرار میشود گروهبان عباسی  كه از میان هزاران رنجر و كماندو انتخاب شده بود و در رشته تیراندازی سلاح كمری مقام اول را داشت داخل. جیپ طبق نقشه مخفی شود كه هر وقت  سركرد تاجالدینی دست به روی شانه راست مسبح گذاشت  عباسی مخفی شده در جیپ ابروی مسیح را هدف قرار دهد و بعد هر سه بر سر دشتی بریزتذ و أو را زنده دستگیر كنند ، اما فقط. یك چیز را نخوانده  بودند همه جای نقشه خوب پیش رفته بود جز یك جا ، انها این موضوع را نمیدانستند كه دشتی میتواند با دندان تفنك پنج تیر پران زیبای. بلژیكش را مسلح كند ، پنج تیر رابا دندان مسلح كردن !!!انها نمیدانستند كه نه مسیح ونه دشتی را هر گز نمیشود زنده  دستگیر كَرد ، مسیح سر تیر رفت اما دشتی ، سه رنجر پر قدرت و كهنه كار با پنجه بكس و چاقو و خنجر به جان دشتی افتادند دشتی با قامتی كوتاه هر سه نفر  را گرفته بود و سعی داشت انها را به درون چادر میهمانی بكشد ، ضربه های چاقو و پنجه  بكس امانش را بریده بود ناكاه فریاد كشید و به  زبان و لهجه گله زنها به زن چوپان گفت نترس پایه چادر را بكش  تا شاید دستم باز شود و بتوانم انكشت به ماشه برسانم و این  ناجوانمردان بی همه چیز را به انتقام خون گرم مسیح خان دلاور   به اتش بكشم در أینجا بودكه دشتی فریادی كشید و  با حركتی غیر قابل باور پنج تیر خرده زن بلژیكش را با دندان مسلح كَرد چرخی زد اما همین كه خواست تفك را سز دست بگیرد پایش به طناب چادر  گرفت و با سر به زمین خورد و چون فنری از جا بلند شد اما سه  نظامی گردن كلفت و بی رحم از ترس و وحشت خود پیكر دشتی را اماج گلوله های كمری  قرار دادند  دنیا در نظر دشتی تارو سیاه شد او با پییكری خونین و با. زحمت بسیار خود را به جنازه. مسیح رساند و در كنار او بر خاك افتاد و أرام  به طرف مسیح متمایل شد در اینجا بود كه تمام چشمها به كاردی كه تا اخر در پهلوی دشتی فرو رفته  بود خیره ماند  اری دشتی را هر گز نتوانستند زنده دستگیر كنند 

برید  و درید و    وشكست   وببست 
یلان  را   سر وسینه  و پا   و دست 





نوع مطلب :
برچسب ها : سرداران ایل قشقایی، ایل قشقایی، مسیح خان بلوردی، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 24 آبان 1396
admin blog

عراقـی بار دیـگـر توبه بشکست

ز جام عشق شد شیدا و سرمست

پریشان ســر زلــف بــتـان شـد

خراب چـشم خوبان است پیوست

چه خـوش باشد خرابی در خرابات!

گرفته زلـف یـار و رفـته از دست

ز سودای پری رویان عجب نیست

اگر دیوانه‌ای زنجیر بگسست

به گرد زلف مهرویان همی گشت

چو ماهی ناگهان افتد در شست

به پیران سر، دل و دین داد بر باد

ز خود فارغ شد و از جمله وارست

سحرگه از سر سجاده برخاست

به بوی جرعه‌ای زنـار بربست

ز بند نام و ننگ آنگه شد آزاد

که دل را در سر زلف بتان بست

بیفشاند آستین بر هـر دو عالم

قلندر وار در میخانه بنشست

لب ساقی صلای بوسه در داد

عراقی توبه‌ی سی ساله بشکست

شاعر: عراقی





نوع مطلب :
برچسب ها : اشعار عراقی، شعر فارسی، عراقی، توبه، شعر توبه، ahisk، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 21 آبان 1396
admin blog


دویموشام دونیادان اؤلوم گل داها

قونشولار بیر گیله اؤلوم پای وئرین

سیز قاچین باتمایین منیم گوناها

قونشولار بیر گیله اؤلوم پای وئرین

او زامان آیریلیق چیخدی کی اوزه

بو شه هرین داشی یاراماز بیزه

سسله نیرم گیزلین اوجا تبریزه

قونشولار بیر گیله اؤلوم پای وئرین

آچیرام الیمی سیز آختارمایین

بیردن اؤلسم مندن ایز آختارمایین

زهر اولموش پایدا گؤز آختارمایین

قونشولار بیر گیله اؤلوم پای وئرین

بیر باخیش بیر گولوش پای ائدین منه

بیر مزار بیر کفن دوشمه سه اؤنه

سس سیز قیشقیریرام قونشولار یئنه

نه اولار بیر گیله اؤلوم پای






نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 18 آبان 1396
admin blog

روحوم دوزه بیلمیر قفسینده سنی ایستــــر

بیمار غم عشقین اولان جان سنی ایستــــر

دایم گزیرم ڪوچہ لرے سورگون عزیزیم

گل ڪونلومی آل دردلره درمان سنی ایستر





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 13 آبان 1396
admin blog
شاهسون
هر قوم و مردمی برای خود یک سری رسوم و آیین دارد که آنها را از دیگر ملت ها و اقوام متمایز و گاه برجسته می کند 

مثلا انواع رقص ها آیین ها مثل عروسی و عزا و مهمان نوازی و ....

اما عمده تمایز یک قوم و ملت دیدگاه های آنهاست راجع به طبیعت ، انسان ، جهان بینی و ... 

تبلور این تفکر در شعر و ضرب المثل نمود بیشتری دارد 

از جمله این اقوام به ایل شاهسون میتوان اشاره کرد و از اشعار این ایل میتوان به اشعار فولکلور اشاراتی داشت .

ایل شاهسون ایلی بزرگ و غیور هستند که تاریخ کمتر نظیری از ایشان به خود دیده است .

اما اشاره ما در این مبحث به ایل شاهسون بغدادی است
آنچه که به نظر می رسد از طرف حکومت صفوی به منطقه کرکوک و بغداد کوچانیده میشوند 

ودر زمان نادر شاه افشار به ایران می آیند که خود تحقیق و بررسی مورخین را می طلبد
چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون، عروسی شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 11 آبان 1396
admin blog
تورکجه دن فارسجایا گیرن سوزجوکلر

آتابای / پدر بزرگ، مربی، مقامی در دربار سلجوقیان،پیران کار آزموده که تربیت شاهزادگان سلجوغی به آنان واگذار میشده است؛  و به صورت  "آتابای / اتابک / وارد زبان فارسی شده 

آچینا / دوست، دانا، گشوده؛ بصورت/ آشنا / و با همین معنا وارد.....

آرخاداش / پشتیبان، دوست، بصورت /آرقداش/ به همین معنا وارد لهجه ی عراقی و لیبیایی زبان عربی شده است.

آرمان /با ادب، نیکو، هدف، رویا؛ به همین صورت و معنا وارد ..... 

آسمان /با سین ساکن )فضا، آویزان کننده، گاو نری که پس از بزرگ شدن اخته کرده باشند، جای آویختن فانوس و چراغ؛ بصورت/ آسمان / وارد ...

آماج / هدف، نشانه، در اصل آماچ از ریشه اومماق یعنی امید داشتن است که به مرور به آماچ تبدیل شده ،و به همین صورت و معنا وارد ....

آیاز / نسیم خنک سحر، هوای صاف و شب بدون ابر و سرد؛ کوشا، پرتلاش ؛ بصورت /ایاز" و" ایاس/ وارد .....

ائلخان /  بزرگ ایل؛ بصورت /ایلخان/ و در همین معنا وارد ....

اوجاق /آتشدان، دودمان، سرچشمه، در اصل اوداق بوده و به صورت" اُجاق" و در همین معنا وارد زبان فارسی وکمی تغییر.... روسی وعربی 

اورمان / جنگل، به همین صورت و معنا واردفارسی و لهجه ی مصری  عربی و بصورت دیگر وارد  انگلیسی ..

باسنا /ابریشم نامرغوب، محل فشار دادن؛ بصورت/پاشنه/ وارد فارسی و به صورت" باسنه" وارد عربی 

باشدان /از نو، دوباره، بصورت/ باشتان/ و به همین معنا وارد لهجه سوری زبان عربی

باغیش /بخشش، عفو، بصورت/ بخش /وارد فارسی .(ببخش:عفو کن)

بایات / نام بزرگ،کنایه از خدا، ثروتمند، قدیمی بصورت/ بیات/و به معنای کهنه وارد ..

بایار /کهن، عظیم، نامدار، جنتلمن، یکی از صفات خداوند در باور ترکان؛بصورت/ بهار/ و در معنای فصل اول سال وارد فارسی و در معنای جنتلمن وارد انگلیسی

بوران /باد سرد همراه با طوفان شدید، کولاک، با همین تلفظ وارد روسی،انگلیسی و فارسی 

پالاز / نوعی زیر انداز نازک،قالیچه ای که پرز ندارد ،به صورت/ پالاز" و" پلاس/ وارد فارسی و به صورت دیگر وارد عربی

تاراش / از مصدر تارماق، در قدیم به معنای غارت کردن بوده و بعد ها به معنای تیغ زدن به آن اضافه شده و بصورت/ تراش" و "تاراج/ وارد فارسی

تاراشا / باقیمانده تراشیده که به صورت/ تراشه/ وارد فارسی 

تاوان /خسارت، غرامت، بصورت /تاوان/ به معنای جریمه وارد فارسی و به صورت /طاوان/ وارد عربی 

تومال / گرد، مجموع بصورت /دمل/ وارد  فارسی 

جوشون / زره، بصورت /جوشن/ وارد  فارسی 

چاپار / نامه رسان،قاصد، سواره به همین صورت و معنا وارد  فارسی 

چالیش / تلاش ،کوشش، مبارزه ؛بصورت/ چالش/ و در همین معنا وارد ادبیات سیاسی فارسی 

چانقال /ناخن حیوان وحشی،به صورت/ چنگال/ وارد فارسی و به صورت های وارد عربی
چنگیز /دریا، دوست، پشتیبان که به همان تلفظ وارد فارسی 

چیرای /شکل ،رخساره، ادا؛ بصورت/چهره/ وارد فارسی 

دادلی /خوشمزه، لذیذ، بصورت/ طتلی/ وارد عربی 

داغان  /نام نوعی پرنده که دولاشا نیز گویند، متلاشی شده، در هم ریخته بصورت /داغون/ و در همین معنا وارد  فارسی 

دامار /رگ، ریشه،اصل بصورت/ دمار/ وارد  فارسی 

درمن /معالجه، بصورت /درمان/ و در همین معنا وارد فارسی 

دومان / مه غلیظ، گرد و غبار؛ به همین صورت و معنا وارد فارسی

دوندورا /  صحرای یخ زده، صحرای بزرگ در شمال روسیه،این کلمه وارد زبانهای روسی،فرانسوی، اروپایی،فنلاندی و بصورت "توندرا" وارد  فارسی

دوندورما / بستنی، بصورت/ دندرمه/ وارد عربی 

سالار /دلاور، مردافکن، به همین صورت و معنا وارد  فارسی
ساوار / گندم دیر کاشته شده،جنگجو،جوشن،دفع کننده؛بصورت /سپر/ و در معنای محافظ وارد فارسی 

شیمشک / آذرخش، بصورت / شمشک / وارد فارسی 
قاپتان /ل باس جنگی، بصورت / خفتان/  وارد  فارسی و بصورت دیگر نیز وارد انگلیسی 

قازال /  برگ خشک، آهو، بصورت /غزال وارد زبان فارسی و به صورت دیگر وارد زبان روسی 

قاشاب / نگهدارنده، ظرف، به صورت /خشاب / وارد فارسی
قالان : بزرگ و باقیمانده، این کلمه به صورت / کلان / وارد  فارسی 

قامار :در معنای اندام، بصورت/ قواره/ وارد فارسی شده است.




نوع مطلب :
برچسب ها : قامار، قازال، شیمشک، دومان، درمن، بوران، فارسجایا،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 11 آبان 1396
admin blog
خلج هاxalclar

قوم خلج یاقوم خلچ یا قوم خولج که برخی  براین باورند از # هیپتالیان هستند درواقع شعبه ای از یک قوم قدیمی ترک هستند که در مهر وموم های ۵۵۵ میلادی تحت عنوان#خولیس نامیده می شدند.
این زمان قبل از ظهور ترکان واضمحلال حکومت هپتالیان در غرب آلتایی بود .خلج ها  به عنوان طرفدارام وفادار حکمرام ترکان غربی به نزدفرستاده روم آمدند .اصطخری محل اقامت خلج ها رادر ناحیه کابل ذکر کرده است امروزه خلج ها در#افغانستان و#ایران ساکن هستند.
#برهان قاطع می گوید خلج ها طایفه ای می باشنداز صحرانشینان وترکان هستند .خلج به گروهی از مردم  ودسته ای از ترک ها اطلاق میشود
محمود#کاشغری در دیوان لغات الترک (که دراواسط قرن پنجم هجری تالیف شده) درشرح لغت ترکمان ،خلج ها را از اقوام  اوغوز ساکن.#اویغورستان(سین کیانگ فعلی)می دانپ وبا اشاره به جدایی خلج هااز سایر ترکمانان آنان رادوقبیله از بیست وچهار طایفه ترکمن  دانسته است

جز آنکه دوقبیله از خلج از ایشان ممتاز شدند وبه برخی چیزها لذا آن دو قبیله از خلج از ایشان ممتاز شدند وبه برخی چیزها:لذا آن دوقبیله در عدد ایشان شمرده نمی شوند .بسیاری از خلج ها درحمله یعقوب #صفاری به افغانستان فتل عام شدند ولی در دولت سامانیان وغزنویام این تیره از ترکان وارد اردو شدند


#غوریان در لشکر کشی های خود از افراد قبیله خلج بهره می گرفتنپ وسلطان غیاث الدین  محمود موفق شد  درسال ۶۰٢ه/١٢۰۶م با مساعدت خلج ها رادر فیروز کوه قدرت را بدست آورد .
محل عمده سکونت خلج ها در غرب ایران هست که هنوز هم تحت نام خلجستان شناخته  می شود خلجستان از بخش های شهر قمهست که از شمال به جعفر آباد واز خاور وجنوب به حومه قم از جنوب باختری به شهرستان آشتیان واز باختربه شهرستان تفرش محدود می گردد  جمعیت بخش خلجستان براساس سرشماری سال ١٣٧۰برابر است بت ۱۴۲۸۸ نفر .منطقه ای کوهستانی که درجنوب غربی تهران در مسیر همدام ودرغرب ساوه واقع شده است وقسمت عمده شهرستان های اراک وساوه ودراستان مرکزی را دربر می گیرد نه تنها دراین منطقه بلکه درنواحی مجاور وافع درایالت بختیاری از مناطق زاگرس مرکزی روستاهایی به نام هایی مانند خلج آباد، خلج و نهرخلج از توابع شهرستان فریدن مشاهده می شود که حاکی از منزلگاههای قدیمی تر اعضای قبیله خلج هست همچنین در روستای سیبلی شهرستان آستارا در بخش خلج محله نیز ساکن هستند و قسمتی از خلج ها هم در بوآنات استان فارس وقسمتی هم  در شهرستان بافت کرمان زندگی می کنند.





نوع مطلب :
برچسب ها : خلج ها، xalclar،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 11 آبان 1396
admin blog
اشعار فولکلور ایل شاهسون بغدادی 

لالایی مادران

سسلندیم هی اوجادان
سسیم چیخدی پاجادان

تاری سنی ساخلاسین
چیچکدن قیزیلجادان

با صدای بلند از خداوند خواستم

که نگه دار تو باشد و تو را از بیماریها ( آبله و سرخک ) در امان دارد.
چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : اشعار فولکلور ایل شاهسون بغدادی، اشعار فولکلور، ایل شاهسون، شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 11 آبان 1396
admin blog
شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شعر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.
چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون ایل بغدادی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 11 آبان 1396
admin blog
شعر بختیار فرخ 
شئیخى صنعان كیمین ترسا سئومیشم 
دوْغرو یوْل‌لاریمی كج ائیله‌میشم 
گۆلون دردی؛ دوشمان جهری؛ ائل قهرى 
اؤزۆم اؤز گؤینۆمه گۆج ائیله‌میشم 
؛ 
سارالیبام ساری‌گۆلدن ساری‌یام 
چارخی دؤنمۆش قوْیماز بیرده یاری‌یام 
قیزیل‌گۆل خرمنین تحویلداری‌یام 
دؤیۆب و ساویریب دج ائیله‌میشم 
؛ 
قارلی داغ‌لار غرق اوْلوبدو دوماندان 
بیر کیمسه‌م یوْخ تیکن چیخاردا جاندان 
قوْنشولاریم کؤچدۆ بویان-اوْیاندان 
آرالیق ائویمی اۆج ائیله‌میشم 
؛ 
زهه‌ر اوْلوب ائله‌دیگیم ائتدیگیم
کاسات اوْلوب بازارلاردا ساتدیغیم 
الدن اوچوب توْر آتدیغیم توتدوغوم 
باشیمدا عقلیمی نئجه‌ائیله‌‌میشم 
؛ 
اله‌ندیم قلبیردن گئچدیم الک‌دن 
غرق اوْلموشام شط ایچینده کلک‌دن
خبر آلان اوْلسا چارخی فلک‌دن‌
دئیه‌ر "تیلیم"ا‌یدن لج ائیله‌میشم 
چت اورداپ
(ب . فرخ )




نوع مطلب :
برچسب ها : البوم شعر بختیار فرخ، بختیار فرخ، اشعار بختیار فرخ، بختیار فرخ کیست،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 11 آبان 1396
admin blog
استاد بختیارفرخ

شاعر نامی ایل شاهسون
چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : استاد بختیارفرخ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 11 آبان 1396
admin blog

کورسو قورماق

هر ایل بو زمانلار یا بیر آز بوندان ایره لی، مرغئیده کورسولر قورولوردو. اول ساعات سوروشولوردو. ساعات خوش اولاندا کورسو قورولان اوتاغی تمیز ائلئییب، کورسونون پایا یئرلرینی آچیب و کورسو قورولوردو. کورسونون اوستونه اول ججیم، اوستوندن کورسو یورغانی و اونون اوستوندن گنه بیر یئنگی ججیم سالینیردی. هامیسینین اوستوندن بیر "کورسو اوستو" پارچا سالاردیلار. کورسو اوستو، راحاتجاسینا سیلکلنن بیر پارچاایدی. کورسونون ایستیتمه سیستمی، اودون و ذغال دیر. بیر دمیر تشت(تشت آهنی) ایچینه کول دولدوروب، اوجاق باشیندا اوت یاندیریب و اوت قیزارمیش ذغال حالتینه دونندن سورا، اونو تشت ایچینه توکوب و کورسونو یاندیرماسین دییه، اوستونه کول سپیرلر. سورا تشتی کورسو آستینا قویوب، چوخ ایستی اولورسا آشاغی کشه نی آچیق قویارلار. ایلک(اول) کورسو قورولان گون، کورسونون تفتی اولار(دی اکسید کربن) و کورسو باشیندا یاتماغین و اوتوماغین بوغولما خطری وار. آمما سوراکی گونلر عادی حالته دوشر. کورسونون اطرافیندا دورد دانا اوتورمالی یئر وار. بو اوتورماق یئرلره مرغئیده کشه دییرلر. بیر دانا یوخاری کشه، ایکی دانا یان کشه و بیر دانا آشاغی کشه. قوناق گلنده معمولا یوخاری کشه ده اوتورار. ائو صاحاب اوشاقلاری آشاغی کشه ده. سفره ده کورسو اوستونده آچیلار. اوشاقلار بعضا کورسو اوستونده اوتوروب یئمکلرینی یییرلر. یاتماق زمانی دا هر کیم کشه لرین بیرینده یاتار. جمعیتی چوخ اولان عائله لرده ایکی کورسو قورولار. بئش آلتی ایلدی مرغئیه گاز چکیلندن داها ائولرده کورسو قورولمور و چوخونلوقدا "بخاری گازی" استفاده اولونور. آمما هله کورسو قورانلار وار. باهارین ایلک(اول) آییندا کورسولر ییغیلیر کی اونوندا بیر رسم و رسوماتی وار.





نوع مطلب :
برچسب ها : کورسو قورماق،
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 8 آبان 1396
admin blog


( کل صفحات : 2 )    1   2