لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

دارخموشام

قار سالاجاگ هامو کسی یوخایا

گوزل ککلیگ تک قالاندا اوخویا

من که یوخام کورک کورک قار توکم

ایستی اوده ننم قالو توخویا

قار آقاردار چله ده باش قله نی

یوللار گورر ککلیگ توتوب گله نی

کورسو قوران نقیل دین ننه لر

داروخموشام اوشاقلوقدان بله نی

بوز هاوادا قارو توکن کورکلر

قوناقلارو یولا سالان چورکلر

یاخچولوقو چاقور بویانا گلسین

داش اولوبدو بو غربتده اورکلر

فلک آتور سوپاندونان داشونو

یان توتورو هامو مندن باشونو

بو دونیانون محبتی اولوبدو

الیم سیلمز گوزلریمین یاشونو

قویون آلوب اوز یانونا قوزونو

بابام قویوب آوخور اوسته دوزونو

غوصا یمه قارا قویون یم چاتار

آلله ورر آز و چوخدان روزونو

قار اوستونده دوشر سنی ایزلریی

اره گدیب نجه ایلدی قیزلریی

آرزوم بودو گلم توتام الیدن

چوخ آرقورو بوز هاوادا دیزلریی

قوشلار یاتار تیر بیخینده گجه لر

قیش بولوتو یاواش یاواش قار الر

هامو قیشدا گیرر کورسو دیبینه

بو دردیمی قاردا قالانلار بیلر

گنه سالدوم یادوما تورپاقومو

چالادکی سوسوز قالان باغومو

سون گینن کوربولاغوم قار گلر

چوخ ایستیرم قارلو گورم داغومو

ایستمیرم گوزلریزده یاش اولا

اورکلرده بو غربتده داش اولا

دیین گولون بو دونیادا خوش اولون

بلکه بوجور زیندگانلوق باش اولا

پیشاپیش یلدا مبارک





نوع مطلب :
برچسب ها : دارخموشام،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 28 آذر 1397
admin blog

آتالارسؤزو

سؤز وار ائل ایچینده.سؤز وار ائوایچینده.

درین چای سسیز آخار.

دیش آغریسین جان چکر.

اؤزگه سؤزونو اؤزگه ائوینده دانیشما,

اؤزچوره یینی ,اؤزگه سوفراسیندا یئمه,

قیلینــج باشدان کئچر قلـم داشـدان,

کؤکسوز آغــاج تـئز ییخیلار

کندی کؤپکسیز گؤردو,کنده آغاج سـیز گیردی,

کور بولاقدان سو گلمـز,

اؤزگه آغزینا باخان,آج قالار,

ائلین سسی حاق سسیدیر,

اوبا ییخیلدی هامی داغیلدی,

آغیزدان چیخان سؤز,آتیلان اوخ گِری دؤنمـــز.

آغاجین کؤکو تورپاغدا,آدامین کؤکو ائلده دیر,

آغ پولی ساخلا,قره گونده .الدن توتار.

سویوق دَمیر دؤیولمز.

سو گلن آرخا بیرده گلر.

سؤز سو کیمی آخار.

چوخ مال حرامسیز اولماز,چوخ سؤز یالانسیز,

چوخ هورن ایت ,توتماز,

چالقیسیز توی اولماز,

چؤرک سیز چؤله چیخما





نوع مطلب :
برچسب ها : آتالارسؤزو، آتالار، آتا، شاهسون، ایل شاهسون، شاهسون خیزانی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 28 آذر 1397
admin blog

حکیم تیلیم خان:

منه جان وئریب جان آلان

تانیگینان آنلا منی

قاتما غیره بیگانه‌یه

بیر یادا سال بلله منی

گوزل چوخدور درد و غمیم

سنی گوردوم آه همدمیم

دئدیم وئر لبلردن امیم

هاچان دئدیم دانلا منی؟

اوجا پله‌دن اینمیشم

نه دانیشیب نه دینمیشم

عشقیندن دوشوب سینمیشم

شکسته‌یم بلله منی

یار عشقیندن دردمندم

وئردیگین ایلقارا بندم

غیر سفرلره کوندم

سینه‌ن اوسته یوللا منی

لبلرین وئر امیم ناشتا

همی یازدا همی قیشدا

تیلیمی گزدیردین باشدا

دئمه‌دین نیشانلا منی






نوع مطلب :
برچسب ها : تیلیم خان، تیلیم خان مراغه، تیلیم خان ساوه ، حکیم تیلیم خان، بزرگترین شاعر ترک زبان، دانلود پی دی اف اشعار تیلیم خان، دانلود اشعار تیلیم خان ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 28 آذر 1397
admin blog
معرفی ایل شاهسون 

منشأ شکل گیری شاهسون ها به طور کلی مبهم است، گسترده ترین تحقیقات در مورد ایل شاهسون را دکتر «ریچارد تاپر» انگلیسی انجام داده است، ایشان حدود 50-40 سال است که به صورت تخصصی روی شاهسون های ایران کار می کند، در نظریه‌هایی که ایشان ارائه داده اند و نظریه هایی که برخی از محققین داخلی ایران مانند خانم «پریچهره شاهسوند بغدادی» و دکتر «عطاا... حسنی» و سایر محققین داخلی داشته‌اند، هر کدام نظریه های متفاوتی دارند. برخی منشأ شکل گیری این ایل را از دوره صفویه به بعد می‌دانند و برخی دیگر آن را به زمان ورود اقوام ترک زبان در اوایل قرن پنجم می دانند. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش ها درباره منشا شکل گیری ایل شاهسون سه نظریه وجود دارد: اولین نظریه پیدایش آنها را به زمان ورود ترک‌های غُز از شمال شرق به ایران می داند. و در واقع آنها را از ترک‌هایی می دانند که از زمان «محمود غزنوی» وارد ایران شدند و ابتدا در شرق مازندران و سپس به سمت غرب و مرکز ایران حرکت کردند، نظریه دیگر که عمدتاً در کتاب های دوره صفویه مورد بحث قرار گرفته شکل گیری این ایل را مربوط به زمان شاه عباس اول صفوی می‌دانند، این نظریه تشکیل ایل شاهسون توسط شاه عباس بزرگ را دلیلی برای كاستن نفوذ و نیروی حكمرانان32 طایفه قزلباش كه در آن روزگار اداره همه امور مملكت را در دست داشتند و قدرتی بزرگ و خودكامه در برابر پادشاه به شمار می‌آمدند، می‌داند. آنها از آن زمان به بعد، به عنوان افراد شاهسون معروف شدند که این کلمه شاهسون از «شاه» به علاوه «سِوَن» یا «سِیَن» تشکیل شده یعنی خواهان شاه، دوستدار شاه، بعضی ها هم می گویند بر خلاف ایل‌های دیگر که منشأ پیدایش قومی و قبیله ای دارند، منشأ شکل گیری این ایل یک منشأ سیاسی است که مربوط به همین زمان است. منشأ دیگر که دکتر ریچارد تاپر ارائه داده مربوط به حرکت شاهسون ها از قلمرو عثمانی به سمت امپراطوری صفویه است. وی آنها را از قبایلی می داند که به سرپرستی ینصر پاشا در اواخر قرن شانزدهم مانند بیشتر افراد تیره‌های شیعه و سنی، خود را از ستم امپراطوری عثمانی نجات دادند و به ایران فرار كردند و مذهب سنی را رها ساخته، مذهب شیعه را برگزیدند و از شاه عباس اجازه خواستند كه قبیله خود را به ایران بیاورند كه مورد موافقت شاه عباس قرار گرفت و شاه‌عباس به آنها آزادی انتخاب محل داد كه این قبایل، مغان (مركز ایل شاهسون امروزی) را انتخاب كردند و از این مقطع، ایل شاهسون گسترش می‌یابد. مقایسه بین فهرست قبایل شاهسون که از ترکیه به مغان آمده اند و فهرست قبایل کنونی شاهسون ها نشان می دهد که یون سور پاشا و معاصران او سردودمان واقعی شاهسون‌های امروزی هستند.طبق نظر آخر شکل گیری حقیقی شاهسون ها به زمان صفویه بر می گردد، ما روایتی هم داریم که شاهسون عنوانی است که دختر شاه طهماسب «پریخان خانم» که مقتدرترین زن دوران صفوی است برای این ایل انتخاب می کند طی بده بستان های سیاسی و حمایتی که می خواست از جانشین شاه طهماسب داشته باشد، و می شود گفت که این عنوان یک انتخاب کاملا سیاسی است  



نوع مطلب :
برچسب ها : پریچهره شاهسوند بغدادی، دکتر عطاا... حسنی، ریچارد تاپر، یون سور پاشا، پریخان خانم، معرفی ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 27 آذر 1397
admin blog

 شاهسونان فارس

شاهسون های فارس 


پس از روی کار آمدن دولت مقتدر صفوی و اعلام شاهی سون از طرف شاه عباس بزرگ ، شاهسون از درون قزلباش جوشید.چنانکه عده ای از اینالوهای فارس به فرماندهی اجداد سرتیپ غلامحسین خان فرزند شهاب الملک شاهیسون شدند و درون ارتش صفوی  در برقراری امنیت فارس کوشیدند در این اثنا به دستور سردار امامقلی خان پسر اللهوردی خان ، سردار یزرگ صفوی به همره عده ای از شاهسون ها ی آق قو یونلو  از دشت مغان و اصفهان به فارس آمدند وبه همراه شاهسون های اینالو در فارس ماندند و در برقراری امنیت ایلات ، شهرها و راه ها تلاش کردند، در همین زمان بود که دولت مقتدر صفوی امامقلی  خان  را به همراه سپاهی مجهز به جنگ با پرتغالی ها فرستاد که جزایر هرمز وخلیج فارس را اشغال کرده بودند. سپاه شاهسون دلاورنه  و شجاعانه به فرماندهی امامقلی خان  جنگیدند و تسلط دوباره ایران را برجزایر هرمز ، بحرین و سواحل جنوبی خلیج فارس تثبیت کردند.که بندر گامبرن در همین زمان به بندر عباس تغییر نام پیدا کرد. سالها شاهسون ها در قالب ارتش میلشیایی و عشایری خود  و هزینه کم و درون ایلی، نظم و امنیت را در ایران و سواحل جنوبی خلیج فارس ، حاکم کردند.پس از بقدرت رسیدن نادر شاه افشار شاهسون ها به همراهی او در جنگ کرنال و فتح هندوستان دلاوری های کردند.شاهسون های فارس در زمان کریم خان زند نیز در برقراری امنیت کشور کوشیدند. 

آغاز حکومت قاجار و شرکت در جنگ روسیه دوره جدیدی برای مردم ایل از جمله شاهسون ها می باشد که متاسفانه بخش اعظیمی از ییلاقات و قشلاقات شاهسون در قفقاز از دست رفت. در دوره  قاجاره به دستور آقا محمد خان عده ای از شاهسون ها به اطراف قم و ساوه مهاجرت کردند.

فشار های مالیاتی قاجار در سالهای 1320 قمری باعث  کردید که کلانتر ایل شاهسون فارس رجبعلی خانشاهسون ،با تعدادی از افراد ایل کوچ اجباری و به سیرجان ،یزد ، شهر بابک و سپس خراسان  مهاجرت کنند. که اکنون تعدادی از شاهسون های فارس در حومه‌ی سرخس روستاهای «بق‌بقو»، «سنگ سپر»، «کهنو»، «شهرک جدید شهید رجایی» و «شهرک رضویه» از حومه مشهد مقدس ساکن‌اندو روی هم رفته جمعیت آن‌ها به چهارصد خانوار می‌رسد و شهرت شاهسون دارند. یکی از اشخاص معروف حومه‌ی سرخس مشهد مقدس «حاج‌حسین‌خان شاهسون» می‌باشد. بعد از مهاجرت رجبعلی  خان به مشهد کلانتری ایل شاهسون را عباس خان شاهسون بر عهد میگیرد  که در این زمان ایل شاهسون در دره‌های جنوب شرقی شیراز ییلاق و قشلاق می‌كرده‌اند. سردسیرشان حدود آباده‌ی تشك (taçk) و گرمسیرشان سواحل جنوبی دریاچه‌ی بختگان و حوالی  حاجی اباد داراب بوده است. عباس خان کلانتر ایل و برادرش علی خان  بعلت تمرد و عدم پرداخت مالیات به دستور حاکمان فارس  در منطقه ای نزدیکی آب چنار که اکنون به نام عباس خان زهری الن  معروف می باشد مسموم و به قتل می رسند. در همین زمان  تعدادی از شاهسون ها با فردی به نام رمضان شاهسون به سمت لارستان کوچ میکنند. بعد از قتل عباس خان کلانتری ایل به پسر ایشان عسکر خان که جوانی رشید و شجاع بوده پیشنهاد میگردد که ایشان کلانتری ایل را نمی پذیرد . بعد از عباس خان  توسط  قوام شیرازی و ایلخان  عرب شیبانی  کلانتری ایل به شیر محمدخان شاهسون سپرده میشود . پس از تخته‌قاپو  ( یکجا نشینی)  ایل شاهسون به سرپرستی شیرمحمدخان با تعدادی از خانوارهای شاهسون در روستائی به‌نام «سجل‌آباد» سكونت میکند. 

  شاهسونان فارس كه از دیرباز در درّه‌های جنوبشرقی شیراز ییلاق و قشلاق میكردند با روستای سجل‌آباد- كه در مسیر اطراق تابستانه و كوچشان بود- در تماس و مراوده بودند و با مردم آن دادوستد داشتند و برخی ازآنان هم به‌عللی از جمله مرگ‌ومیر دامهایشان دركنار سجل‌آباد سیاه‌چادرهای خود را برافراشته بودند و همانجا ماندگار شده بودند و به كشت‌وكار پرداخته‌بودند.

دراثر گذشت زمان تعداد این‌گونه خانوارها افزونی یافت و سجل‌آباد به‌صورت روستائی درآمد كه درحدود نیمی از ساكنانش شاهسونان چادرنشین بودند. به‌سبب ناامنی‌های زنان و راهزنیهای بیشكار كلانتر شاهسونان- شیرمحمدخان- بر‌آن شد كه برای نگهداری دامهای خود و قبیله‌اش از دستبرد شبانه‌ی راهزنان، در اطراقگاه ییلاقی شاهسونان قلعه‌ای بنا كند و چون به پشتیبانی خویشاوندان خود كه در اطراف سجل‌آباد ماندگار شده بودند، چشم داشت حوالی آن روستا را برای این مهم مناسب یافت و دركنار سجل‌آباد قلعه‌‌ای بنا كرد این قلعه كه دراثر سرخی خاكهای منطقه نمای سرخی دارد هنوز در زاویه‌ی شمالشرقی روستا پدیدار است

با ایجاد این قلعه پیوند شاهسونان با سجل‌‌آباد و مردمش استوارتر شد و درهمان زمان «محمد نعیمی» نامی یكی از مالكان محلی كه قسمتی از زمینهای سجل‌آباد را در تصرف دشات برای بهره‌گیری بیشتر ازآن زمینها و گماشتن شاهسونان به‌كار كشاورزی به‌ایجاد قناتی كمربست و بدین‌ترتیب قنات محمدآباد- كه از دامنه‌های غربی رشته‌ی شمالی كوهستان «تودج tudej» می‌آید و یكی از بزرگترین و پرآب‌ترین قنات‌های دهستان خیر است- دائر شده و برای شاهسونان سجل‌آباد هم اشتغالی مناسب فراهم آمد

در سال 1295 كه شاهسونان فارس در دهستان رستاق شهرستان نیریز و دهكده‌های كوچك دیگر مانند چنار و مشرق نیریز- هُرگان،- مشرق نیریز-، الله‌آباد- شمالغربی اصطهبانات-، حاجی‌آباد  سورمق خاكی شدند شیرمحمدخان كلانتر با انبوهی از خانوارهای شاهسون به قلعة قرمز روی آورد و بدین‌ترتیب بزرگترین روستای شاهسون‌نشین استان فارس در سواحل جنوبی دریاچه‌‌ی بختگان پدید آمد. سجل‌آباد روستائی كوچك بود. با قناتی نه‌چندان پُر آب و كشتزارانی نه‌چندان گسترده و فراخ دامن. به‌همین سبب با رویش و آبادی و نام‌‌آوری زمینهای محمدآباد آوازه‌‌اش به فراموشی نشست و نام قلعة قرمز محمد‌‌آباد برآن سایه گسترد.

  بعد ازشیر محمد خان  پسر آن براتعلی به مدت یک سال منصوب میگردد و بعد از براتعلی  کلانتری ایل بهحاج مرادقلی خان شاهسون  می رسد که ایشان نیز در سفر زیارتی به خانه خدا فوت میکند و در مکه به خاک سپرده میشود بعد از فوت حاج مرداد قلی خان شاهسون  کلانتری ایل به  فرزند ایشانحاج قدرت خان  می رسد بعد از فوت حاج قدرت خان کلانتری ایل را مرادقلی خان دوم بعهده میگیرد.

پس از تخته قاپو تعدادی از شاهسون ها به کدخدای عبدالرضا شاهسون در حاجی اباد نی ریز ، وکدخدایی الله مراد شاهسون و فرزندش خدامرادشاهسون در روستای سورمق و و کدخدایی کوچک خان شاهسون در منطقه هرگان و چناروییه ساکن می شوند .

در  اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی در تقسیم بندی سجلات ایل شاهسون جز ایلات خمسه محسوب گردید ه است. پس از سال 1342 و اصلاحات ارضی شاهسون ها فارس به کشاورزی پرداخته اند. وبا توجه به سکونت در مناطق فارسی زبان ، به فارسی و ترکی سخن میگویند. شاهسون ها به تیره‌هایی به نام «آفکینلی»، «مرگیلی»، «جانعلی»، قره‌سنلی یا قره‌حسنعلی»، «دوغلی» «قره‌قوینلی» و... نیز تقسیم شدند.

اکنون بسیاری از آنها در  دانشگاه هایی کشورهای  خارجی از جمله آلمان ، سوئد ، امریکا، هند و انگلیسمشغول به تحصیل می باشند. و دارای مدارج علمی بالایی هستند. در درون کشور نیز تعدادی از آنها  پزشک، استاد، مهندس،  دبیر و روحانی هستند.در دوران بعد از انقلاب از جمله امور مذهبی بزرگ که توسط حاج شیخ علی رضا شاهسون انجام شده است راه اندازی موسسه قرانی بیت الاحزان است. با شروع جنگ تحمیلی شاهسون ها نیز همراه با دیگر هموطنان به دفاع از کشور پرداختند و  در راه  دفاع از کشور تعدادی شهید ، جانباز و اسیر شده اند.شجاعت، صداقت، سخت کوشی و تلاش از ویژگی های بارز مردمان ایل شاهسون می باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها : عباس خان شاهسون، شیر محمدخان شاهسون، کدخدای عبدالرضا شاهسون، مرادقلی خان دوم، حاج شیخ علی رضا شاهسون، تودج tudej، شاهسونان فارس،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 27 آذر 1397
admin blog

خرقان کجاست 

خرقان (ا ِخ) نام ناحیه ای است محدود به این حدود: مشرق: بوئین زهرا؛ مغرب: خمسه؛ شمال: قزوین؛ جنوب: رزن. خرقان دارای سه بلوک است: خرقان افشار، خرقان بکشلو، خرقان قتلو. در کوه های خرقان ایلات شاهسون معروف به بغدادی که عده آن ها پنج هزار نفر بود به ییلاق می رفتند. قسمتی از اراضی خرقان از رودهای خررود و کلنجین و آوه و رودک و قسمت عمده به وسیله چشمه سارهای متعدد مشروب می شود از جمله چشمه علی که دارای آب فراوان و در جوار کلنجین و مصرآباد واقع شده است در صورتی که چشمه مزبور از اراضی این دو قریه بیرون می آمد به هیچ وجه از آب آن استفاده نمی کردند و اراضی ده های زیردست از قبیل سراب بادقین و سکمس آباد را مشروب می نمود. در این بلوک معدن نمک ممتازی بود و هم چنین در کنار جاده شوسه قزوین - همدان که از این بلوک می گذشت چشمه آب گوگردی بود که اهالی و مسافرین در آن استحمام می کردند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید 
تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام




نوع مطلب :
برچسب ها : خرقان کجاست، خرقان، شاهسون، ییلاق شاهسونها، قاراقان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 27 آذر 1397
admin blog

 خرقان یا قاراقان

به قول دوستان با استناد به چند نوشته و جستار اینترنتی و حدس و گمان نمی‌توان در مورد نام یک منطقه به قطعیت کامل رسید.

اما آنچه به ذهن می رسد و خیلی از مدعیان دفاع از اسامی تورکی به آن استناد می کنند که اسامی تورکی به مرور دچار دگرگونی عمدی نوشتاری و معادل نویسی شده ، وقتی به نام خرقان میرسند ، که هرچند خود این اسم با چندین نوع گویش و نوشتار در اسناد مختلف تاریخی آمده، آن را بدون چون وچرا درست دانسته و قبول می کنند و نام اصلی میدانند.

خرقان نامی است که از بین چندین اسم مختلف برگزیده شده و به مرور در اسناد ثبتی و نقشه ها وارد شده است.

حال باید دید چرا ما یک نام ثبتی را بدون هیچ شک و شبهه ای قبول می کنیم و درجای دیگر مدعی اغراض عده ای برای تغییر اسامی و معادل سازی ها هستیم.

به عنوان مثال نام ( علی بولاغی ) و ( قرخ بولاغ ) از اسامی محلی است و دیدید که چندی پیش تابلوها و در بعضی نقشه ها، این اسامی تورکی تغییر کرده بودند که مورد اعتراض واقع شدند.

حال چرا بنام آبگرم اعتراض نمی کنیم و آن را قبول می کنیم، نمی‌گوییم ( ایستی سو ).

چون پدران ما از گذشته همین نام را گفته اند و درحال حاضر هم همین نام را بکار میبرند، حال شاید هم درگذشته ایستی سو هم گفته باشند.

به نظر می رسد بهترین مدرک گویش اهالی هر منطقه و درحال حاضر است.

وقتی از هر انسان باسواد و بیسواد مُسن و بزرگان منطقه که سوال می کنی ، همه بدون استثناء قاراقان می گویند ، باید کمی به فکر فرو رفت که این نام چگونه از خرقان به قاراقان یا از قاراقان به خرقان تغییر کرده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید 
تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام




نوع مطلب :
برچسب ها : خرقان، قاراقان، قاراقان کجاست، منطقه قاراقان، خرقان ساوه، خرقان یا قاراقان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 27 آذر 1397
admin blog

چیلله گئجه سی

نویسنده: مسلم هاشمی

قسمت اول

در روزگاری نه چندان دور روزگاری که شاید همین دیروزش می توان نامید در شمال غرب ایران و مناطق تورک نشین بویژه آذربایجان زمستان فصل فراغت از کار بود

و مردم شبهای سرد وطولانی زمستان را با شب نشینیها وقصه ها (ناغیلار ) وافسانه ها سپری می کردند

پدر بزرگها و مادر بزرگها

دور کرسی این گرما بخش بی همتا در خانه های سنگی شان

می نشستند و زیر نور چراغهای نفتی (لامپا چراغی)واهل خانه را جمع می کردند و تا پاسی از شب می گفتند ومی خندیدند وشبهای طولانی را سپری می کردند

آ نروزها نه تلویزیونی در کار بود ونه از موبایل واینترنت خبری بود

قصه های شیرین پدر بزرگ و مادر بزرگ بود وشیرین زبانی بچه های قد ونیم قد که. معمولا قصه تمام نشده کنار کرسی بخوابی شیرین می رفتند و مهر و محبت و عاطفه جاری .......

دراین شب نشینی ها اگر حرف از اجداد، نیاکان وکارهای آ نها نبود و یا تمام میشد سخن از افسانه ها بود قصه هایی که سینه به سینه چرخیده بود وبرای نسل جدید با آب و تاب تعریف می شد با تمام جزئیات وفیلم وار، سکناس به سکناس، لذت شنیدنش از هزاران فیلم سینمایی و بازی های کامپیوتری بیشتر

گاهی که به عقب بر می گردم با خود میگویم ای کاش صد سال زودتر بدنیا می آمدم و این همه خوبی را از دست نمی دادم وای کاش همیشه کودک می ماندم

از آن همه خوبی تنها چند خاطره کوتاه در ذهن دارم که حاضر نیستم با هیچ چیزی عوضشان کنم

شبهایی زمستانی سردی که زوی،زوی صدای ننه سرما از لای درز درب چوبی خانه شنیده می شد در آغوش پر مهر مادر بزرگ کنار کرسی زیر (کورسی یورقانی )خوابم میبرد و گاهی صبح که چشم باز می کردم و از خواب بیدار میشدم

اردوی خیمه زده لشکریان برف را می دیدم که در غفلت شبانه اهل روستا، شبانه حمله ای ویرانگر را ترتیب داده و راه خروج مارا بسته اند

واز تونلی برفی که پدر یا پدر بزرگ باز کرده بود بیرون می رفتم و چند چاله کوچک با دوستانم حفر می کردیم که یکی پناهگاه و خانه ما می شد و چاله های دیگر را به خیال خودمان برای گیر انداختن خرگوش و....

می کندیم و منتظر می ماندیم که مثلا خرگوشها. بیایند و شکار ما باشند

خرگوشی نمی آمد واسارتی درکار نبود اما این انتظاره، شیرین سرگرمی شیرین بچگانه ما بود

روزهای زمستان می گذشتند وشبهای چله از راه می رسید هندوانه هایی که در کاهدان (سامانالیخ) نگهداری میشد در شب موعود(چیله گئجه سی) با دست مقدسه پدر بزرگ وطی مراسمی خاص همراه با دعا وثنا در خواست خیر و برکت از خدای رحمن بریده میشد و بین افراد خانه تقسیم میشد و قصه کورد اوغلی وچندین قصه دیگر و .......

چیلّه گلر قارینان

قارپیزینان نارینان

مبارك دى بو چیلّه

یولداشینان یارینان

مادر بزرگ آن شبها قصه های زیادی برایم تعریف می کرد اما من هیچ داستانی را تا آ خر گوش نمیکردم و ناخواسته خوابم می برد ....

چیلله گئجه سی

نویسنده: مسلم هاشمی

قسمت دوم

یکی از این قصه ها در مورد چله بود و من آن داستان نا تمام را که ریشه در تمدن7000ساله اجدادم داشت اینک به اختصار و به تحقیق می نویسم

در افسانه های کهن آذربایجان، دو چیلّه وجود دارد که چیلّه ی بزرگ همزمان با شب چلّه آغاز می شود و چهل روز طول می کشد. مطابق افسانه های کهن، پیرزنی که در فولکلور آذربایجان "قاری ننه" (مادربزرگ پیر) خوانده می شود، دو پسر دارد که نام یکی "بؤیوک چیلّه" یا چلّه ی بزرگ است و پسر کوچکتر، نام "بالا چیلّه" را بر خود دارد و عمرش بیست روز است. از ابتدای شب چله، چیلّه ی بزرگ آغاز می شود

در روزهای پایانی چیلّه ی بزرگ، برادر کوچکتر که مغرور است، نزد برادر بزرگتر می آید و می گوید: «سن گئتدین نئیله دین؟» (در این مدت چه کرده ای؟)

چیلّه بزرگ می گوید: «من گئتدیم دونداردیم. اوشوتدوم. ناخوشلاتدیم گلدیم» " (من رفتم سردشون کردم و لرزاندم و مریضشون رکردم)!"

برادر کوچکتر می گوید: «اگر من گئدسم، قاری لری كورك دن، لو لئهین لری لولك دن، گلین لری بیلك دن، كؤرپه لری بلك دن، ائیله رم.» (تو که کاری نکرده ای! ببین من چه می کنم!" کاری می کنم که نوزادان در گهواره هایشان یخ بزنند)!"

برادر بزرگتر به طعنه به او می گوید: "عؤمرون آزدی، دالین یازدی!" (عمرت کوتاه است و به دنبالت بهار می آید)

چیلّه ی کوچک در طول فرمانروایی خود، سرما را در تمام سرزمین ها حکمفرما می کند و در یکی از همین روزها، در یکی از کوههای قلمرو خود به دست برف اسیر می شود. خبر به قاری ننه می رسد و او برای آزادی فرزندش از زندان برف، به کوه رفته و با سیخی که روی آتش، داغ و به نبرد برف رفته و در نهایت، برفها را آب می کند. چیلّه ی کوچک بعد از آزادی متوجه می شود که در آن روز زمستان تمام شده و "بایرام آیی" یا همان اسفندماه آغاز شده است

عؤمور باغچاسینین ، سون باهاریندا

یاغیش بیزیم اولسون قار بیزیم اولسون

چیلله گئجه سینده بیاض بوقچادا

حئیوا بیزیم اولسون نار بیزیم اولسون

قار قالان قوزئیین قوجاق لاریندا

یاشیل باغچامیزین بوجاق لاریندا

بو اوزون گئجه نین اوجاق لاریندا

ماهنی بیزیم اولسون تار بیزیم اولسون

ائلیمین امه گی دؤنمه سین زایا

طالعی یازیلسین اولدوزا آیا

سئوگی سی جالانسین قوجا دونیایا

دولت بیزیم اولسون واربیزیم اولسون

بو قاری گئجه ده بو قار گئجه ده

بو چیلپاق گئجه ده بو دار گئجه ده

بو دوداق یارالی قابار گئجه ده

یارا بیزیم اولسون یار بیزیم اولسون

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید 
تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام






نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون، چیلله گئجه سی، مسلم هاشمی، ایل شاهسون، shahsavan،
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 26 آذر 1397
admin blog

اسامی ماه ها به زبان ترکی

فروردین : آغلارگولر

اردیبهشت : گون آی

خرداد : قیزاران آی

تیر : قورا پیشیرن

مرداد : قویروق دوغان،

شهریور : زومار آیی،

مهر : خزل آیی ،

آبان : قیرؤو آیی،

آذر : آزر،

دی : چیلله ،بهمن : دوندوران آی ️

اسفند : بایرام آیی

اسامی روز ها به زبان ترکی

️شنبه ⇦⇦⇦ یئلی گونی

یکشنبه ⇦⇦⇦ سوت گونی

️دوشنبه ⇦⇦⇦ دوز گونی

سه شنبه ⇦⇦⇦ آرا گونی

️چهارشنبه ⇦⇦⇦ اوت گونی

پنج شنبه ⇦⇦⇦ سو گونی

️جمعه ⇦⇦⇦ آدنا گونی،

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید 
تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام




نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون، شاهسون قم، شاهسون بغدادی، شاهسون زنجان، شاهسون نی ریز، شاهسون مغان، سو گونی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 26 آذر 1397
admin blog
دانلود آهنگ امید عزتی 

دانلود آهنگ جدید امید عزتی 
دانلود آهنگ شاهسونی 
دانلود آهنگ اولماز 
دانلود آهنگ ترکی محلی 
243040 samim
برای دانلود آهنگ امید عزتی به ادامه مطلب مراجعه کنید 


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : دانلود آهنگ امید عزتی، دانلود آهنگ شاهسونی، دانلود آهنگ جدید السونی، آهنگ جدید شاهسونی، دانلود آهنگ جدید ال سون، دانلود آهنگ اولماز،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 23 آذر 1397
admin blog
دانلود آهنگ مهدی صدری 
دانلود آهنگ آشیق مهدی صدری
243041 samim

اثری ماندگار از عاشیق مهدی مرادی 

برای دانلود آهنگ به ادامه مطلب مراجعه کنید 
 



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : دانلود آهنگ مهدی صدری، دانلود آهنگ شاهسونی، دانلود آهنگ آشیق مهدی صدری، آشیق مهدی صدری، عاشیق مهدی صدری، دانلود آهنگ عاشیق مهدی صدری، آهنگ شاهسونی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 23 آذر 1397
admin blog
دانلود آهنگ تقی محیط 

دانلود آهنگ جدید شاهسونی 
 دانلود بش بش جدید از آشیق تقی محیط 
243040 samim
اثری ماندگار از استریو تیلیم خان ساوه 
 برای دانلود آهنگ به ادامه مطلب مراجعه کنید 



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : دانلود آهنگ جدیدشاهسونی، دانلود آهنگ تقی محیط، دانلود آهنگ ال سونی، دانلود بش بش جدید از آشیق تقی محیط، دانلود اهنگ بش بش، دانلود بالابان عباس زند، دانلود اهنگ شاهسونی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 23 آذر 1397
admin blog
دانلود آهنگ بش بش شاهسونی 

بش بش جدید شاهسونی 
دانلود آهنگ های ال سون 
دانلود بش بش زیبای شاهسونی با صدای حمید مرادی 
بالابان عباس زند 
کیبورد اکبر غلامی 
نام اثر :چرخ و فلک 


برای دانلود آهنگ به ادامه مطلب مراجعه کنید 


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : دانلود بش بش شاهسونی، دانلود آهنگ شاهسونی، دانلودآهنگ ال سون، آهنگ شاهسونی، دانلود آهنگ شاهسونی حمید مرادی، دانلود آهنگ ترکی ساوه، دانلود بش بش جدید،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 23 آذر 1397
admin blog
دانلود آهنگ شاهسونی 

دانلود آهنگ زرگری از شهرام کریمی 
 243042 samim
برای دانلود آهنگ به ادامه مطلب مراجعه کنید 

متن آهنگ زرگری 
 قاراقان چولری 
گوزول اولور گولری 
بوردا بیر قیز گورمیشم 
شسون دی ائلری 
بورا داشی یاردادی 
منیم یاروم هاردای 
آلا گولوم دستمالوم 
ایندی بیلدیم یاردادای 
یاروم دوروب آغلاما آغلاما 
ننه منی داناما 
من گدرم ساوایا ساوایا 
یارومو نیشاناما 
یار یار یار یار 





ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : دانلود آهنگ شاهسونی، دانلود آهنگ جدید شاهسونی، دانلود آهنگ زرگری، دانلود آهنگ شهرام کریمی، دانلود آهنگ علیرضا فرخ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 23 آذر 1397
admin blog