تبلیغات
ایل شاهسون - مطالب شهریور 1398 لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
قوربان 
ڪربلا   قیبلهٔ  عشقیم  دی  منیم
اوره ییم دفترے مشقیمدے منیم
یازارام  روحومه  رئیحاندی  آقام
بیلین سیز  دردلره  درماندی آقام
بوحسین ذڪری  شرافت دی منه
سوت اًمردیم  ننه م اؤیرتدی منه
قارا  پیراهنیم   تیڪدیر دی  منه
من گدایام  منه  بیر ڪاندی آقام
عالمین  دردینه  درماندی آقام
دئمیرم   مقصدیمه   یئتمه  میشم
واجبات  امرینی ترک ائتمه میشم
منڪے  آیری  قاپویا  گئتمه میشم
هامے جانلار سنه  قورباندی آقام 
عالمین  دردینه  درماندی  آقام
گؤزومه چڪمه بهیشتین باغینے
مین باغا  وئرمم  اونا دیرناغیمے
اؤپه رم  ڪربُ و بلا  تؤرپاغینے
دئییرم  شاه  ـ  شهیداندی  آقام
عالمین دردینه  درماندی  آقام
قوْی عزاداره  گوله آل  ـ  یزید
ڪمریندن وورارعبّاس ـ  رشید
آقامون ڪًسَرباشون شمر ـ پلید
دئمزڪےحجّت ـ رحماندی آقام
آقامون باشے  چیخار نئیزه لره
ارمغان  گئدر   حرام  زاده لره
باش ڪَسنلر  توڪولر خئیمه لره
زئینبین خئیمه سےتک یاندی آقام
یازارام  روحومه  رئیحاندی  آقام
عالمین   دردینه   درماندی  آقام
حسین  جان  سنه  قوربان  جانیم




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 20 شهریور 1398
admin blog
گئجز آی_اولدوزلی ائللر اوبالار
ما عشایریم آرامش این خانه ها 
یولارا من باخیرام بلکه گلن یاریم اولا
گله امداده  چاتا تک اورگه همدم اولا
اوقدر باخدی گوزوم یولارا یولدان اوتانیر
بو گلن چوخ نازلیدی کاشکی منیم یاریم اولا




نوع مطلب :
برچسب ها : ما عشایریم،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 20 شهریور 1398
admin blog
بؤیوک آللاهین آدیینان 
حؤرمتلےائلداشلاریم سایغیلارلا درود وعرضِ ادب و ائحترام 
آشاغیدا گلن واژه لردن یازیرام
سیز گؤرون آیری آدی ده وار ، ومعنےسین بیلیرسیز یا یوْخ ؟
دابان باسما ، داوورما ، دلےفیر
دئییشیک ، دال آغاجی ، دیرچه
لیب ،  دیشت اؤتور ، دوراؤینا
داغقا ، دان ، دؤغغوللار، دوبَرد

ذیقیش ، ری ، سیرغا ، سورگون
سیناماخ ، سیله جک ، سیفتینمه
ساییخلار، ساوخاسیز ، شمله مک؟؟؟؟




نوع مطلب :
برچسب ها : بؤیوک آللاهین آدیینان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 20 شهریور 1398
admin blog
کورپه واقتی، لای لایین دان یاتان دا
دالغالانیب  دنیزلره   قاریشدیم
روحوم اوچوب قیزیل گوله باتاندا
چیچک لنیب توپراقیما یاراشدیم
آنا دئییب، تورکو دیله دانیشدیم

آی، آلتین دا سیغال چکدی تئلیمه
ناخیش  ووردو  تاریخیمه  ایلیمه
حالال سوتون دادیزدیردی دیلیمه
بولبول کیمی چیک چیکیم له قووشدوم
آنا دئییب، تورکو دیله دانیشدیم

نفس آلدیم باغلی یول لار آچماغا
ایشیق آلدیم ،ظولمت لره ساچماغا
قاناد  آلدیم  سمالاردا  اوچماغا
ایلهام اولدو،حاق درگاها گوز آچدیم
آنا دئییب، تورکو دیله دانیشدیم

هر کس گزر اوز، مودون دا دونون دا
ایخلاص اولار عاقبتین سونون دا
آتا بابا  قالارگی  تک  صویوندا،
آلولانیب اوجاقیم دا  آلیشدیم،
آنا دئییب، تورکو دیله دانیشدیم




نوع مطلب :
برچسب ها : آنا دیلی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 13 شهریور 1398
admin blog
سوورولدوق_اوز_باشیمیزا

باشیمیزی توپراق لا
قاتدیلار
بیزی داغ ایله
داش لا اوینادیلار
گوزوموز
آسیلی قالدی
اومودلاردا
و گویه باخا بیلمه دیک
زیروه زیروه اوچولدوق
اَییلدیک
اونا مونا سوچ اولدوق
سولدوق سارالدیق
گووئره بیلمه دیک
بیر گون گونش آتدا
گوله بیلمه دیک
بیزه چولاق دئدیلر
و ،،،،،،،
توپراق اوسته 
بیر آددیم پاییمیز اولمادی
یئرینمدیک
توز باسدی دیلک لری 
بیز توپراقلا مزاردا یاتماق اوچون
چالیشدیق...........،


امیراحمدی اینانلی 




نوع مطلب :
برچسب ها : امیراحمدی اینانلی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 13 شهریور 1398
admin blog
انواع چوبدستی

بادام آغاجی
اریگ آغاجی
قوز آغاجی
قوش دیلی آغاجی
داغداغان آغاجی
جودان آغاجی
ارجین آغاجی (ارژن)
جوابدا یازین هانسی ساملیدی





نوع مطلب :
برچسب ها : انواع چوبدستی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 13 شهریور 1398
admin blog
 اولو تاری آدیینان 

بیزیم بؤلگه لرین قدیم گئییملری
" پالتار " و یا " لباس " : 

قدیم گئییم لر "پالتار" یا " لباس و... " : 
 ۱ ـ آرخالیخ
 ۲ ـ اوچ اَتَک
 ۳ ـ اوروسو " کف
 ۴ ـ اَل داسمالے
 ۵ ـ بورقا
 ۶ ـ بؤرک
 ۷ ـ بئلماخ
 ۸ ـ پالتاوو
 ۹ ـ پاچین
۱۰ـ  تومان
۱۱ ـ تومانباغے 
۱۲ ـ تونَه ڪَه
۱۳ ـ جوببَه 
۱۴ ـ جیریققا "جلیقه"
۱۵ ـ چَرقَد 
۱۶ ـ چارچاو
۱۷ ـ دوْش باغے
۱۸ ـ دوْشلوک
۱۹ ـ دولاخ
۲۰ ـ شال تومان
۲۱ ـ  شَلتَه
۲۲ ـ شَددَه
۲۳ ـ شال بؤیون
۲۴ ـ شال پا۲۵
۲۵ ـ عرق چین
۲۶ ـ قوْلجاخ
۲۷ ـ ڪلاقئے
۲۸ ـ ڪؤینَک
۲۹ ـ ڪوت "ڪُت"
۳۰ ـ ڪَلَش
۳۱ ـ گالیش
۳۲ ـ لیچَک 
۳۳ ـ هؤرمه اَلجَک
۳۴ ـ هؤرمه جوراب
۳۵ ـ هؤرمه بؤرک
۳۶ ـ یاشماخ
۳۷ ـ یاقلیخ




نوع مطلب :
برچسب ها : اولو تاری آدیینان، تاری آدیینان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 13 شهریور 1398
admin blog
شعر عاشیق گونش 

 اولوتاری آدیینان 
آشیق گونش علے رمضانے 

علےرمضانےفرزندمیرزاجان متولد
متولد 1332
محل تولد  :  روستاے  انجیلاوند سفلے از بخش مرڪزے ساوه.
در سال 1347 به شهر مقدس قم مهاجرت میڪند.
پس ازگذراندن دوران مقدس سر بازی در سال 1352 به استخدام شهربانے در میآید.
در سال 1353 ازدواج میڪند و ثمره ازدواجش دو فرزند پسر و دو فرزند دختر .
در سال 1362 به ساوه مهاجرت میڪند و بادڪترعلے ڪمالے آشنا میشود و قدم در راه جمع آورے اشعار مرحوم حڪیم تیلیم خان میگذارد.
نزداساتیدبنام عرصه آشیقے چون مرحوم آشیق محمدعلے صوفلار و مرحوم  آشیق غیاث جبارے و  به تشویق پدر به آشیقے روی میآورد به زودے نامے برای خود دست و پا میڪند.
درسفر به ڪشور ترڪیه به دعوت
استادادبیات و زبان ترک پروفسور
دڪترعلےقافقاسیالےدر دانشگاه آتا تورک،با اجراے داستان ڪوتاهے از سفر حڪیم  تیلیم  به شهر  شیراز دیدار مهرے خانم و صفے خان و...
عنوان آشیق  " گونش "  به معناے خورشید را  استادپروفسور دڪتر 
علے قافقاسیالے به وی اعطامیڪند
وبه آشیق گونش معروف میشود.
از او ڪاستهاے  فراوانے در نزد مردمانش میباشد که تبحر وی را در داستانسرایےو آشیقے به خوبے نشان میدهند.
بیش از 120 ڪاست از داستانهای حماسے ، عشق و دلدادگے  را ضبط تڪثیر و توزیع نموده است.
به اتفاق آشیق حسین علے حسینے به ڪشور آزربایجان و بار دیگر باز به اتفاق ایشان به  ڪشور ترڪیه جهت اجرای موسیقے آشیقےدعوت
 شده است.
اینک شعرےازاین آشیق دلسوخته  

آشیق   لار    ساخلاییب   قورقود
چیراغین   
گئچمیش   گـونلـر    یادا    سالان 
آشیق دیر 
تیلیـم  خـان  یاندیریب   اوره گے
یاغین
یانار    اوجاغ    دان    پای   آلان 
آشیق دیر 
منصور  ڪیمے  قؤرخوسو   یوخ اؤلوم‌دن 
معرفت،ادب ارڪانے  آلیب  تیلیم‌
دن
بـو   مڪتب   ده   ایلـهام   آلیب  
علم‌دن
دوغرو   سؤز   اوستونده   قالان 
آشیق دیـر
آشیق  لار  وورغون  دور   اؤلڪـه ائلینه 
حقیقت     قانیب    یالان    گلمـز 
دیلـینه
مضراب  چڪنده  هردن   چؤگـور 
تئلــینه
شنلیڪلر ده    اؤخـویان    چالان 
آشیق دیــر

آشیقین  ائل   ایچینده   چوْخدور حـؤرمتـے
وار  سؤزون   قیزیل  دن    آرتیخ 
قئیمتے
اؤلڪـه لر ده   آدلیم   دیـر  شأن 
و شـؤهرتے
حاقے  دانیشار    دئـمییَن   یالان 
آشیق دیـر
گـونش  مقـدّس دیـر  بـو  قیزیل تـؤرپاق
ایمـام   رضـا"ع"    اولار   ایـرانا دایـاق
سؤنمز تورڪمان تیلیم  یاندیران
اوجاق
آللاهینـدان   دوز   پـایین    آلان 
آشیـق دیــر




نوع مطلب :
برچسب ها : شعر عاشیق گونش، عاشیق گونش، شاهسون، ایل شاهسون، شاهسون های ساوه، شاهسون های قم، شاهسون های شیراز،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 13 شهریور 1398
admin blog
 اولو  تاری  آدیینان 
چوْخلار سؤز آچیب دَهرِدَه تاریخ و ادب دن 
اوستاد مُسلّم سایے لیبلار بو سبب دن
حؤرمت  غازانیب  بلڪه  مقاماتا چاتیب لار
حقّ ایسته مَیَن مشغله نے باشدان
آتیبلار
بو حمّ  غفرانین  چوْخو  تؤرپاقدا
یاتیبلار
شاید  نئچه  سے باطیل ایله  حقّے قاتیبلار
دونیا بؤیویاددان چیخاریلمازآدی
ذڪری
لوْح و قلمه باغلے قالیب  رشته ی
فیڪری
تاریخ  جهانــے ،  بشری  داش  دا یازیبلار
بےچون وچرا سومر ائلین باش دا
یازیبلار




نوع مطلب :
برچسب ها : اولو تاری آدیینان،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 13 شهریور 1398
admin blog
سیاه چادر عشایر قره چادور

آلاچیق عشایر ایل شاهسون

آلاچیق یکی از ساده ترین سازه هایی است که در قالب چادری خاص به عنوان
سرپناه ، منزل ، ماوا و به شکل واقعی خانه سیار مجهز ، شیک و در عین حال زیبا و در نهایت محتشم #ایل_شاهسون می باشد که این سر پناه در نوع خود منحصر به فرد و مخصوص ایلات #عشایر_دشت_مغان می باشد که یکی از ویژگی های خاص آن استحکام بخاطر نوع سازه مدور که از نظر فیزیکی نیروهای وارده را براحتی خنثی می کند و درعین حال سادگی و سهولت در برپایی و بر چیده شدن است که آن را از دیگر مشابهات خود متمایز می نماید.

اجزاء آلاچیق:
سازه چوبی شامل:
#چوبهای بلند قوسی به تعداد ۲۴  ۲۶   ۲۸و۳۲
#چنبره:
یک سازه چوبی گرد به قطر تقریبی کمتر از ۱/۵ متر و به ارتفاع مشخص بسته به نوع خود تا ۸۰ سانتیمتر که از چوبهای مورق و مورب قوسی بافته می شود
#چوسکی:
میخ چوبی بلند کمی کمتر از یک متر و به قطر تقریبی ۲۰ال۲۵ سانتیمتر در سر میخ
#نمدهای_پوششی:
سه تیکه بزرگ کناری و پشتی و یک تخته نمد گرد کلاه مانند برای چنبره که تپننیک گفته میشود
یک تخته نمد مخصوص مثلثی برای پوشش باجه  باجالیق
قاپلیق بافته شده از نی ونمد
#باستیریخ : طناب عریض بافته شده و قطور برای مهار چوبهای آلاچیق
#چیغ : نوار بافته شده از نی های نازک تقریبا حصیری به ارتفاع یک متر برای پوشش گرداگرد آلاچیق
طناب قطوروبلند مهار آلاچیق که چنبره رابه چوسکو وصل می کند.
برپایی آلاچیق:
همانطور که ذکر شد برپایی و برچیدن آن بسیار ساده است که معمولا دوالی چهار نفر برای برپایی آلاچیق لازم است که اول یک نفر قدبلند چنبره را که در واقع تاج آن هست در بالای سر نگه داشته و دیگران همزمان چوبها را در سوراخهای مخصوص در گرداگرد چنبره قرار می دهند که خبره ها با قرار دادن سه عدد چوب در سه نقطه مساوی چنبره را مهار کرده و نفر وسطی را در کمک به سایر قسمتها آزاد می کنند
بعد از اتمام چوبها و محکم کردن قستهای پایین چوبها چوسکو در وسط کوبیده شده بوسیله طناب به چنبره به شکل ریش
بافته می شود سپس چیغ به دور آن کشیده شده وتوسط طنابهای خود مهار می شود حال نوبت انداختن نمد هاست که یکنفر سبک وزن بالای چنبره مستقر شده و به کمک دیگران نمد ها را اطراف و در چنبره پهن می کنندکه البته قبل از این و همزمان با مهار پای چوبها بوسیله طنابهای نواری باستریخ از کمر چوبهای الاچیق را منطم بهم می بافند که بعد از اتمام بند و بستها درب آن که از نی با پوشش نمدی هست آویزان می شود
در خاتمه گرداگرد بیرونی الاچیق به شکل جوی آب که قاریم هست برای هدایت آب باران کنده می شود و در خاتمه تزئینات داخلی که انواع بونجاق رنگارگ هست بونجاق قوتاز در بالای چنبره جای می گیرد که بلا فاصله بعد از اتمام کار یک چایی داغ و دبش ساماوار و خوردنی ایمه پذیرای حاضرین می شد یادش بخیر.
اعدا وابعاد تقریبی  هست

نیکنام قوجه بیگلو ۹۸/۵/۷ کرجر
#ارسالی حاج علی خان صادق مغانلو




نوع مطلب :
برچسب ها : آلاچیق عشایر ایل شاهسون، سیاه چادر عشایر قره چادور، قره چادور، آلاچیق، شاهسون، ایل شاهسون، علی خان صادق مغانلو،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 13 شهریور 1398
admin blog

شاهسون، از ایلات بزرگ و مهم ترك زبان استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی.

هستة اصلی شاهسون‌ها را اقوامی تشكیل می‌دهد كه به سرپرستی یون سور پاشا از سرزمین‌های امپراتوری عثمانی به ایران كوچیدند و پس از همكاری با شاه عباس و گرفتن نام شاه سون در نواحی رودخانه‌های ارس و كُر و اردبیل سكنی گزیدند، یون سور پاشا را به عنوان جد و نیای دودمانی شاهسون‌ها در نظر گرفته‌اند.1

در متون و اسناد تاریخی دربارة وجه تسمیة شاهسون‌ها آمده است كه در زمان شاه عباس صفوی گروه‌های قزلباش كه اصلی‌ترین سربازان حكومت صفوی به شمار می‌رفتند علیه شاه شورش كردند و شاه عباس برای دفع فتنة آنها گروه‌هایی از تركان غیرنظامی مناطق مختلف مانند بین‌النهرین، آسیای صغیر و... را گرد هم آورد و به آنها عنوان شاهسون (شاه‌دوست) داد.2 شاهسون‌ها توانستند شورش قزلباش‌ها را سركوب و از سرحدات مناطق مختلف ایران علیه ازبكان و... دفاع كنند.3

در سدة 12ق اتحادیة شاهسون‌های پراكنده در حوزة رود ارس به دو قسمت تقسیم شد. مجموعه‌ای از ایلات و طوایف شاهسون تحت نام اتحادیة ایلیِ شاهسون‌های مشكین‌شهر به مشكین‌شهر كوچیدند و گروه‌های باقی‌مانده نیز با عنوان اتحادیة ایلیِ شاهسون‌های اردبیل در اردبیل ماندند.4 امروزه اكثر شاهسون‌ها تخته قاپو شده‌اند و گروه‌هایی از آنها در پی یافتن چراگاه برای دام‌هایشان بین دهستان‌های شهرستان‌های اردبیل، بیله‌سوار، پارس‌آباد و... استان اردبیل و دهستان‌های شهرستان‌های ایجرود، زنجان و ماه‌نشان استان زنجان و دهستان‌های شهرستان‌های اهر، سراب، كلیبر و... استان آذربایجان شرقی ییلاق و قشلاق می‌كنند. گروه‌هایی از شاهسون‌ها در استان‌های مركزی، تهران، قم، قزوین و همدان نیز پراكنده‌اند.5 پس از انقلاب اسلامی نام شاهسون‌ها به ایلسون تغییر كرد.

ساختار و تشكیلات ایلی در شاهسون‌ها از بزرگ‌ترین واحد تا كوچكترین به صورت ایل، طایفه، تیره، گوبك، اوبه و خانوار است.6 گوبك در ایل شاهسون هستة اصلی تیره به شمار می‌رود و یك واحد 20 تا 30 خانواری با نیای مشترك است كه نام تیره از آن گرفته می‌شود و با هم كوچ می‌كنند و چراگاه مشترك دارند. در واقع واحد اصلی عشایری ایل گوبك است.7 اوبه یا (اوه) نیز از مجموع چند خانوار كه بر اساس تعاون تولید گرد هم آمده‌اند، تشكیل شده است.8 برخی منابع شاهسون‌ها را 11 طایفه و 90 اوبه دانسته‌اند. برخی دیگر طوایف اتحادیه‌های ایلی شاهسون‌های مشكین‌شهر و اردبیل را 32 و 13 طایفه عنوان كرده‌اند كه هركدام نیز به واحدهای كوچك‌تری تقسیم می‌شود.9 سرپرستی ایل در شاهسون‌ها را ایل بیگ (اِل بگ) بر عهده دارد. كه حفظ نظم، وصول مالیات و... را سرپرستی می‌كنند. سرپرست هر طایفة شاهسون را بیگ (بگ) بر عهده دارد كه از طرف ایل بیگی تعیین می‌شود. آق سقل (ریش سفید)‌ها هم رهبری سیاسی، اقتصادی و مذهبی ـ اجتماعی و ... تیره‌ها را بر عهده دارند.10

از جمعیت كل شاهسون‌ها از سال 968ش تا 1361ش آمار متفاوتی در دست است. لكن در سال‌های اخیر اطلاع جدیدی از جمعیت كل آنها در دست نیست. كوچندگان این ایل در 1377ش 12353 خانوار و 81917 نفر برآورد شده است.11

با وجود مراتع و چراگاه‌های سرسبز و آب و هوای مناسب سرزمین شاهسون‌ها، اقتصاد مبتنی بر دامداری و كشاورزی پر رونقی برای آنها بوجود آمده است. پرورش گاو و گاومیش، گوسفند و شتر و بز و... از مشاغل اصلی شاهسون‌هاست.12زنان شاهسونی با بافتن گلیم، جاجیم، جل اسب، خورجین و... نقش مهمی در كمك به اقتصاد خانواده دارند.





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 2 شهریور 1398
admin blog