تبلیغات
ایل شاهسون - مطالب مهر 1398 لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
داغلایان داغ‌لار
؛
آنسیز آنیمساتدی آنی‌لار کؤنلوم 
گؤردوم نئجه داغ‌لار؛ داغلایان داغ‌لار
سئوداسیز اومودون دیل-آغیز الین 
گؤردوم نئجه باغ‌لار؛ باغلایان باغ‌لار 
؛
کیم چؤل گؤزون آچدی ایچین داندیردی 
گؤزو یاش‌لا قاندان چوْخ اوتاندیردی 
کیمی گؤزون آچدی اؤزون قاندیردى 
گؤردوم نئجه آغلار؛ آغلایان آغلار 
؛
بوْز بوْیا دیه‌رین سوْروش بوْزقورددان 
شیمشک‌لر گؤیردن؛ سرپیلن اوْددان 
قیزغین توْققوشاندا قارا بولوددان 
گؤردوم نئجه چاغلار؛ چاغلایان چاغ‌لار
؛
کیمسه اؤز قایغیسین چکیب قوْرویور 
کیم! کیمین! دیلین‌دن توتوب سۆرویور
بویروق‌لار بویوران؛ بویروق بویورور 
گؤردوم نئجه حاق‌لار؛ حاقلایان حاق‌لار
؛
سئودا باشین اوجالدار سئودالی‌لار 
منى اؤزدن كئچر سایسیز من اوْلار
قارایا بۆرونن اوْلماز "بختیار"
گؤردوم نئجه آغ‌لار؛ آغلایان آغ‌لار 
؛
(بختیار فرخ)




نوع مطلب :
برچسب ها : شعر ترکی، بختیار فرخ، شاهسون، ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 12 مهر 1398
admin blog
اعزام تیم خوشه طلایی ثنا،ساوه به کرمان
دیداربا مس کرمان
عکاس خبری محمدرضاغلامی




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 12 مهر 1398
admin blog
محبته، صداقته، ایلقارا، 
  بیر چؤره یه، بیر ده دوزا عاشیقم. 
  بیر قوجا یاریم وار، مین قیزا دیر، 
  نه گلینه، نه ده قیزا عاشیقم.
 
  مرده لازیم اولسا کئچرم جاندان، 
  تربییه آلمیشام عاریف اینساندان. 
  زهلم گئدیر حیله ، فیتنه، یالاندان، 
  آچیق قلبه، دوغرو سؤزه عاشیقم.
 
  جان دئ ائله سینه او قدیر بیله، 
  اورگیندن کینی، کدری سیله. 
  هر آن کؤمک دورا اوبایا، ائله، 
  محبتله باخان گؤزه عاشیقم.
 
  حالال زحمت آلدیم صنعت بازاری، 
  یول آلدیم حاق اولان دوز یولا ساری. 
  نییمه لازیمدی دونیانین واری، 
  ایریدن قاچقینام، دوزه عاشیقم.
 
  مردده سخا گؤردوم، ایگیدده هونر، 
  مردلر اؤلکه سینی فیراوان ایستر. 
  معریفت دوشونر صاحیبی-دفتر، 
  عالیملر، عاریفلر، سیزه عاشیقم. 
   
  یان قاچیرام ناخلفدن، خاتادان، 
  باراتیمی پاک آلمیشام بوتادان. 
  صنعتیمی اؤیرنمیشم آتادان، 
  شعردن سالدیغی ایزه عاشیقم.
 
  شمشیری یئتیریب طالع بو یاشا، 
  کؤنول همدمیمله گزیرم قوشا، 
  هانسی بیر دیل ائل نظری دانیشا، 
  اهلی-دیله، نورلو اوزه عاشیقم. 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 5 مهر 1398
admin blog
 طوایف هومونلو و بیگدیلو

کاربر وهمگروهی محترم s bavafaدرود فراوان ؛؛
همتبار گرامیمان خانم میترا شاهسون ازایل باصری لطف کرده و این مقاله را از گروه طایفه ی گیکلو و یا فرهیختگان عشایر کپی کرده ودرگروهها وکانالهای مربوط به ایل خودهم بازتاب داده اند بنده منتظر ماندم تا ایشون اطلاعاتی هم درمورد طوایف هومونلو وبیگدیلو ارائه بفرمایند ولی یا آنلاین تشریف نداشتند ویا سرگرم کاری بوده اند بازهم بنده به نیابت از سرکار خانم شاهسون اطلاعاتی مختصر از دوطایفه هم کفو و متناسب هومونلو وبیگدیلو عریضه میدارم :
طوایف همونلو وبیگدیلو مانند دوروح دریک کالبد بحساب میایند ودرطول تاریخ هم این قرابت و "دایاغ "دربین بیشتر طوایف مرسوم بوده ازجمله :
گیکلوها با حاج خوجالی 
اودلو با مرادلو 
فولادلو با قوزاتلو 
تکله با قوجابیگلو 
مغانلو با خلیفه لو 
و...
طایفه ی هومونلو از طوایف 24گانه اوغوز (نژاد)وسپس درترکیب طوایف 32گانه ی شاهسون قرارگرفته وباعتراف برخی مورخین از جمله رادکف و آگرونوویچ جزو تشکیلات واتحادیه هفت خاصه یا "یددی اویماغ "هم واردشده است .
مستحضر هستید درقدیم الایام وقتی شاهسونها ی نا اشنا  بهمدیگر میرسیدند سوال میکردند شامی هستید یارومی ؟
باید عرض کنم طوایفی که  از سرزمین و دیار اناتولی (آنادولی )عثمانی به ایران مهاجرت کرده بودند رومی و طوایفی که از دیار شام مهاجرت کرده بودند شامی مینامیدند ؛
طایفه ی هومونلو وبیگدیلو درزمان پادشاهی شاه عباس اول از سرزمین شام به ایران مهاجرت کرده و شامی محسوب میشوند بیشتر اهالی طایفه هومونلو درشهر اونگوت و اطراف ان ساکنند ازجمله درروستاهای جهانگیر خانلو ،تکچی ،آقاوردیلو ،شوردره.
تعدادی هم از طایفه هومونلو وبیگدیگو درشهر پارسا اباد و شرق آن درروستاهای تکه چی ،پاراقشلاق ،حمدا...آباد وفیروز آباد واوزون قویی ساکنند قشلاقشان دردشت مغان وشرق پارسا آباد وییلاقشان درمنطقه ارشق (ارشه )واقع شده است . 
تیره های طایفه ی هومونلو عبارتند از :
آقاوردیلو .اللهوردیلو .سیدلر.گروسلار.ممد جفرلو .محمدحسینلو و محمد ولیلو میباشند 
آخرین ریئس طایفه هومونلو وبیگدیلو مرحوم حاج سوادخان جهانگیرزاده بودند ؛؛
امیدوارم دوستان صاحب قلم با امعان نظر خرده را بربنده ببخشایند و درتکمیل مقاله اهتمام نظر فرمایند .
            افراد آذری تکله 1398/6//31




نوع مطلب :
برچسب ها : بیگدیلو، هومونلو،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 5 مهر 1398
admin blog
شاهسون کیست؟
وقتی واژه شاهسون بیان می شود جدا از تعریف لغوی آن در لغت نامه ها که سطحی به معنی شاه دوست یا دوستدار شاه بیان شده است ........، در ذهن خواننده و یا شنونده  تصویر مردان سلحشور و جنگ آوران نامداری شکل می گیرد که با قدرت معنوی این واژه  توانسته اند کشور عزیزمان را با خون سرخ خود به امنیت و  آسایش برسانند ......
بنابراین شاهسون یعنی شجاع ، دلیر ، بی باک ،از جان گذشته .........
....اگر بخواهیم به علت استفاده این واژه پی ببریم باید کمی با احتیاط تر شکل گیری سلسله صفویه را کنکاش کنیم و رد خلعت شیخ صفی را پیگیری  و آموزش پیروان این طریقت و چله نشینی برای............ وپرورش یافتن انسانهای عاشق به خاندان حضرت علی ابن ابیطالب( ع) را در محضر علی سیاه پوش ، شیخ ابراهیم، شیخ جنید ،سلطان حیدر و شاه اسماعیل اول
شاید برای کامل کردن کلمه شاهسون بتوان گفت شاهسون به دلیر مردانی گفته شده که حکومت را حق شاه مردان با نعره حیدر ،حیدر به حمایت فرزندان آن امام عظیم الشان ( صفویه) برخاستند..............
این از سیاست بازی ،خواهان تاج وتخت بعد از شاه اسماعیل اول است بخصوص شاه عباس که توانست بواسطه معنای ذاتی و معنوی آن ..... اتحادیه بزرگی را برای تثبیت حکومت خود با این نام بوجود بیاورد ......
با وارد شدن  شاهسون به بازی سیاست و قدرت و واردشدن اقشار مختلف به این جمع و بوجود آمدن سپاهی به این نام معنای لغوی واژه نویسان بر کلمه شاهسون  حاصل شد
برداشت....
سلیمان امیری فرد




نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون کیست؟،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 4 مهر 1398
admin blog
بنام خدا
بهارسال ۱۳۳۵
.....شقایق ها با نسیم بهاری ییلاق را با بوی خوش معطر ، دشت با چیدمان سوسن و سنبل و گلهای ارغوانی فرش زیبایی را برای مهمانان خود گسترده ، گلها با صدای زنگ کاروان به هیجان آمده با رقص خود به مردمان رشید شاهسون ، بخاطر آمدن به  دامنه خوش آب و هوای  قاراقان  خوش آمد می گفت ، زمزمه هآی پدران و مادران در هنگام  برپای چادر ها (قاراچادر) ، صدای نی چوپان و گاهن هی هی آن برای مدیریت گله ، بازی بزغاله های شیطان و بره های چموش در این طبیعت بکر ،  بیننده را وا می داشت با این ترکیب زیبای خلقت غم و غصه ها را از خود دور کند وبرای لحظه ایی به عظمت کردگار  .... ........
....صدای تیری همه را متوجه خود کرد گله گوسفندها از برخورد تیر به زمین از محدوده دور شدند و دور هم جمع شده از ترس گوش هایشان تیزشد  و با چشمان نگران به اطراف می نگریستند..............
.......مردان ایل تا به خود شان بیایند روستایی های را دیدند، مثل مور و ملخ بقچه به پشت  چوب بدست به سمت آنها هجوم می آورد 
.....در بعضی از جاها به واسطه نزدیک شدن روستائیان به چادرشاهسونها زدو خوردهای بین آنها اتفاق افتاد، ولی بخاطر ذات جنگجوی مردان ایل آنها عقب نشینی کرده و درگیری از چوب  به ساپان و تیراندازی کشیده می شود، برای یاری خواستن، درآرپا درَ یکی از شاهسونها از فرصت استفاده کرده با خیز بلند سوار اسب می شود تا به طوایف اطلاع دهد....... ، ولی با اصابت تیر بر اسب از زین به زمین می افتد  ........
بخاطر حمله همه جانبه روستائیان و غافلگیرشدن مردان ایل در ..... نیروهای مهاجم  توانسته بودند به اوبای شاهسونها دست برد بزنند و این درگیری بعداز چند ساعت به آرامش رسید
مقداری از وسایل شاهسون ها مورد چپاول و غارت قرار می گیرد
ادامه دارد
سلیمان امیری فرد




نوع مطلب :
برچسب ها : سلیمان امیری فرد،
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 4 مهر 1398
admin blog